Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-03, 12:48
  #121
Avstängd
deprimeradekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Har Soc tagit ungen finns det alltid skäl.

Nej. Yttra dig inte om skit du inte vet någonting om.
2012-07-03, 13:05
  #122
Medlem
Grotiuss avatar
Jag är helt övertygad om att det alltid finns skäl vid ett tvångsomhändertagande. Problemet är att inte alla alltid uppfattar skälen som tillräckliga för att motivera tvångsvård. Vanligen brukar föräldrar anse att det inte föreligger skäl för vård av deras barn. Anser de att barnen behöver den vård som socialtjänsten vill ge barnen så får man ju dessutom inte tvångsomhänderta, då kan ju vården åstadkommas på frivillig väg.

Det ligger således i sakens natur att en förälder alltid säger att tvångsvård är fel. Dessutom sprids ofta uppfattningar om att vården beror på att man har stökigt hemma eller inte leker med barnen tillräckligt o likn. Men kom ihåg att den som får sitt barn omhändertaget normalt inte är ett sanningsvittne om vad som förorsakat tvångsvården. Och socialtjänsten sprider aldrig uppgifter ur sin utredning av hänsyn till bl a barnet.
2012-07-03, 13:40
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Visst gör soc fel, polisen gör fel, rättssystemet gör fel.

Det är folk som du, som tänker med arslet och tycker "ingen rök utan eld" och därigenom slätar över sådana "misstag", som gör detta samhälle allt värre att leva i.

Hursomhelst så har TS ännu inte kommit med något matnyttigt att grotta i så det finns inget att ta ställning till. Faktum är att om TS inte har mer än detta att komma med, så får man nog utgå från att Soc har gjort rätt i detta fall.

Med tanke på hur mycket som behövs för att ett barn skall rövas bort på det sättet TS beskriver kan du nog vara ganska jävla säker på att det är "ingen rök utan eld". Det är folk som du som får barn som blir våldtagna, slagna och psykiskt misshandlade till självmord, istället för att omplaceras hos bra familjer. Din förbannade mongosär.
2012-07-03, 13:58
  #124
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Med tanke på hur mycket som behövs för att ett barn skall rövas bort på det sättet TS beskriver kan du nog vara ganska jävla säker på att det är "ingen rök utan eld". Det är folk som du som får barn som blir våldtagna, slagna och psykiskt misshandlade till självmord, istället för att omplaceras hos bra familjer. Din förbannade mongosär.

Hmm, jag hade fel, du tänker inte med arslet, du tänker inte alls...
2012-07-03, 14:08
  #125
Medlem
SiLiOss avatar
Detta måste väl vara morsan; http://www.facebook.com/Liina.soderlund

Lustigt att hon skriver senast att hon ska iväg på power meet i helgen, om hennes dotter nyss blivit omhändertagen. Säger väl sitt om typen
2012-07-03, 14:09
  #126
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Mitt tips är först "uttömma de nationella rättsmedlen" som det står i Europarådets konvention. Dvs först överklaga så långt det går i Sverige. Annars tar Europadomstolen inte upp ärendet (inte säkert den gör det i alla fall).

Mitt tips är att omgående skaffa en kompetent advokat som verkligen brinner för detta.

Allt annat kommer bara att falla platt till marken o ta evinnerlig tid, varpå en domstol kommer att säga "men nu har barnet rotat sig så bra hos fosterfamiljen så det vore fel att bryta upp från nuvarande miljö".

Tro mig, jag vet. Allt annat är bara hyckleri.
2012-07-03, 14:13
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Hmm, jag hade fel, du tänker inte med arslet, du tänker inte alls...

När det blir sådant dramaskriveri över 1 fel, förstår du då hur ovanligt det är? Att fela är mänskligt, och att socialen ska kunna utföra ett arbete 100% korrekt är inte hållbart. Dom GÖR ETT BRA JOBB. Och men största säkerhet, som jag skrev, kan du nog räkna med att barnen i TS historia har blivit utsatta för något fel.

PS: Dina länkar från expressen och bloggar får dig inte direkt att verka trovärdig. Kom med någon bättre källa om du vill imponera på mig.

Föresten, dig verkar man kunna smälla i vad som helst. Viste du att tomten finns på riktigt?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10512092.ab
2012-07-03, 14:13
  #128
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hildamaria
Myndighetspersoner granskas av socialstyrelsen, till exempel såhär: http://www.socialstyrelsen.se/oppnaj...er/barnochunga


Sedan håller jag med övriga att TSfår åtminstone presentera sin del av historien innan det går att ta ställning. Jag undrar även om TS tycker att det är okej att jag lägger ut dina uppgifter på nätet om det är så att jag tycker att du missköter ditt jobb? Är det så vi ska göra i samhället? När någon enligt någon annan inte gjort sitt jobb så skickar vi hotbrev?! Det blir mycket hotbrev då...

Det här är ju ett skämt. Granskning av verksamhet o arbetssätt verkar inte förekomma.

Konsekvenserna av ett felaktigt beslut kan vara enorma, det är inte direkt så att det är samma sak som att en brevbärare lägger ett brev i fel brevlåda.
Alla ska ha rätt att få sin sak prövad, offentligt. Till det hör att också medverkande tjänstemän ska granskas.

Om de får hotbrev, so what? Då är det upp till respektive myndighet att åtgärda detta.
Det är ingen skillnad mot tex politiker eller poliser.
Offentlighetsprincipen - något ni känner till???
2012-07-03, 14:14
  #129
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLiOs
Detta måste väl vara morsan; http://www.facebook.com/Liina.soderlund

Lustigt att hon skriver senast att hon ska iväg på power meet i helgen, om hennes dotter nyss blivit omhändertagen. Säger väl sitt om typen

Vad menar du? Ska hon sitta o gråta ensam hemma istället för att vara med sina vänner?
Du verkar inte fatta ett skit av vad som hänt.
2012-07-03, 14:17
  #130
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
så här dumt blir det när man spelar alla bakom en skärm utan att ha en aning om vem man pratar med...

nej, jag jobbar inte inom socialtjänsten. dock har jag haft att göra med dom sen -86.

om du tror att en landsomfattande myndighet är så pass inkompetent och partisk attfelaktiga beslut är mer regel än undantag så lever du i en illusion.

självklart finns det undantag, men sociala skyddsnätet är en av få saker i välfärden som faktiskt (till största delen) fungerar.

Ditt sätt att uttrycka dig visar på att du har ett behov av att ha kontakt med soc i decennier - fair enuf.

Spela Allan? (obs stavningen). Jag vet tillräckligt om hur soc fungerar, både genom praktik o teori.
Om du anade hur många tragedier som göms bakom dessa soctanters hantering.
Det enda du ser är väl socbidraget som du får varje månad.
2012-07-03, 14:18
  #131
Medlem
SiLiOss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindreModigMan
Vad menar du? Ska hon sitta o gråta ensam hemma istället för att vara med sina vänner?
Du verkar inte fatta ett skit av vad som hänt.


Jag hade knappast dragit på ett power meet i alla fall, så mycket kan jag säga. Jag hade suttit med telefonen i handen och tagit kontakt med advokater. Eller så har väl mamman inget att komma med, det kanske föreligger skäl för omhändertagandet som gör att hon VET att det är lönlöst.
2012-07-03, 14:19
  #132
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det verkar som om du förlitat dig på vad föräldrarna berättat och inte sett vad som finns i socialnämndernas utredningar.

Ok. Har DU sett vad som finns i utredningen?
Har NÅGON sett det?

Allmänna tankar kring "ingen rök utan eld" och "om soc ingriper så finns det skäl" är ju totalt ointressanta och i viss mån kränkande.

Jag vet vad modern för tillfället går igenom. Visa lite respekt för helvete!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback