2012-06-30, 13:32
Medlem
NoggerTattoos avatar
Hej, min hyresgäst skulle betala hyran för 3 dagar sedan, pengarna har forfarande inte kommit till mitt konto.

Hur ska man lösa detta så bra som möjligt juridikt?
Kan jag vräka henne från huset, eller ja hota henne med att det blir vräkning snart.

Tell me what to do.
Senast redigerad av NoggerTattoo 2012-06-30 kl. 13:34.
Citera
2012-06-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Hej, min hyresgäst skulle betala hyran för 3 dagar sedan, pengarna har forfarande inte kommit till mitt konto.

Kan jag vräka henne från huset, eller ja hota henne med att det blir vräkning snart.

Tell me what to do.

Hej!

Du ska berätta mer om hur hyresförhållandet ser ut, vad personen hyr osv.

Dessutom, ska hyror betalas in till den siste månaden innan den avser.
Citera
2012-06-30, 13:41
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Hej!

Du ska berätta mer om hur hyresförhållandet ser ut, vad personen hyr osv.

Dessutom, ska hyror betalas in till den siste månaden innan den avser.

Jag hyr ut ett hus, första månaden som denna man skall betala "lagligt", han har hyrt huset svart i 4 månader.
Citera
2012-06-30, 13:48
Medlem
Hur svårt kan de vara lixom.

Det e ju ditt hus, och du har väl skrivigt ett kontrakt som inefattar EJ inkommen hyra = ut
Eller hur du nu skrivigt kontrakten, Va vet jag!

Men personligen hade jag ju pratat med Personen i fråga först, lite vänligt och sagt att du hyran har ej kommit in i nu, o se vad han säger, o sen ta ställning till om man ska ladda BÖSSAN
Citera
2012-06-30, 13:58
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landskronastaden
Hur svårt kan de vara lixom.

Det e ju ditt hus, och du har väl skrivigt ett kontrakt som inefattar EJ inkommen hyra = ut
Eller hur du nu skrivigt kontrakten, Va vet jag!

Men personligen hade jag ju pratat med Personen i fråga först, lite vänligt och sagt att du hyran har ej kommit in i nu, o se vad han säger, o sen ta ställning till om man ska ladda BÖSSAN

Så du tycker jag ska döda henne om hon inte betalar? Blir inte det typ fängelse för det eller?
Citera
2012-06-30, 14:26
Medlem
Citat:

Tell me what to do.

Fråga varför hon/han är försenad med hyran, personen kanske bara glömt det eller något åt det hållet =)
Citera
2012-06-30, 14:30
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Så du tycker jag ska döda henne om hon inte betalar? Blir inte det typ fängelse för det eller?

Nejdå, personer som inte betalat hyra får man skjuta helt lagligt

OnT: Vad står det i erat kontrakt runt betalning just? Det normala förfarandet är en påminnelse ungefär en vecka efter förfallodatumet, och får du inte in pengarna inom två veckor ytterligare så bör du ta hjälp av Kronofogden för indrivning av skulden. Det kostar inte dig något, men däremot får personen i fråga betala för att de blandades in utöver sin hyra.

Vräkning brukar generellt inte ske förrän 3 månader gått. Så den passade och vanliga tidslinjen, enligt vad jag vet, är ungefär så här:

30 juni: Hyran ska vara på ditt konto, men är det inte.
7 juli: Påminnelse skickas med räntepåslag, vanligtvis i form av en påminnelseavgift på 50:-. I denna påminnelse skriver du även att ärendet kommer skickas vidare till Kronofogden om betalning inte kommer dig tillhanda, du skriver även vilket datum skulden hamnar hos dem om betalningen uteblir.
22 juli: Ärendet skickas till Kronofogden för indrivning. Hyresgästen har två veckor på sig att betala, annars får hon en anmärkning. Ett tillägg på skulden på cirka 600-1000 SEK läggs till på skulden för Kronofogdens avgifter och ska betalas samtidigt, av hyresgästen.
Citera
2012-06-30, 14:34
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Jo, det var en dålig idé...

Reglerna för hur du gör hittar du primärt i jordabalkens 12 kap. (också kallad hyreslagen)

Betalar inte personen kan du en vecka efter förfallodatum säga upp personen. Denne har då tre veckor på sig att betala in hyran och på så sätt återvinna hyresrätten. I samband med uppsägningen är du skyldig att även underrätta socialtjänsten i kommunen. Instruktioner hur man gör det hittar du i Förordning (1978:314) om underrättelse och meddelande enligt 12 kap. 44 § jordabalken.

Betalar inte hyresgästen under tidsfristen och inte heller flyttar självmant kan du ansöka hos kronofogden om avhysning. Då får du hjälp av KFM att bli av med hyresgästen, är det en bråkig typ tar de med sig polis också.

Skulle hyresgästen bestrida att denne inte betalt hyran får tvisten tas genom att du väcker talan vid tingsrätten (jfr vanlig uppsägning då det istället blir hyresnämnden som avgör). När tingsrättens avgörande vunnit laga kraft kommer personen avhysas.

De obetalda hyrorna som hunnit genereras under tiden får du hjälp av KFM att driva in.

Betalar hyresgästen för sent flera månader kan det tillsammans räcka för en vanlig uppsägning.

Det viktigaste för dig att veta om är att du som hyresvärd har ingen rätt att själv göra någonting. Du får absolut inte flytta ut hyresgästen själv eller gå in i huset utan tillstånd från hyresgästen.

Lycka till!
Citera
2012-06-30, 15:14
Medlem
kaviarhatarens avatar
Min pappa som hur ut en del hus är någon slags system så att så fort lönen/bidraget kommer in på hyresgästens bankkonto så förs direkt beloppet för hyran över till hans konto, du kanske borde kolla om du kan skaffa någon liknande med din bank så slipper du liknande problem i framtiden
Citera
2012-06-30, 15:18
Medlem
Customizes avatar
Men du kan väl ringa och fråga varför inte hyran har kommit in.. hur svårt kan det vara
Citera
2012-06-30, 15:37
Medlem
Citat:
Jag hyr ut ett hus, första månaden som denna man skall betala "lagligt", han har hyrt huset svart i 4 månader.

Altså gäller om ni inte skrivit något annat så gäller vad hatchet skrivit nedan. Med tilllägget att är hyran sen en gång, är det inte ens skäl att säga upp.

Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Jo, det var en dålig idé...

Reglerna för hur du gör hittar du primärt i jordabalkens 12 kap. (också kallad hyreslagen)

Betalar inte personen kan du en vecka efter förfallodatum säga upp personen. Denne har då tre veckor på sig att betala in hyran och på så sätt återvinna hyresrätten. I samband med uppsägningen är du skyldig att även underrätta socialtjänsten i kommunen. Instruktioner hur man gör det hittar du i Förordning (1978:314) om underrättelse och meddelande enligt 12 kap. 44 § jordabalken.

Betalar inte hyresgästen under tidsfristen och inte heller flyttar självmant kan du ansöka hos kronofogden om avhysning. Då får du hjälp av KFM att bli av med hyresgästen, är det en bråkig typ tar de med sig polis också.

Skulle hyresgästen bestrida att denne inte betalt hyran får tvisten tas genom att du väcker talan vid tingsrätten (jfr vanlig uppsägning då det istället blir hyresnämnden som avgör). När tingsrättens avgörande vunnit laga kraft kommer personen avhysas.

De obetalda hyrorna som hunnit genereras under tiden får du hjälp av KFM att driva in.

Betalar hyresgästen för sent flera månader kan det tillsammans räcka för en vanlig uppsägning.

Det viktigaste för dig att veta om är att du som hyresvärd har ingen rätt att själv göra någonting. Du får absolut inte flytta ut hyresgästen själv eller gå in i huset utan tillstånd från hyresgästen.

Lycka till!

Tack! Äntligen ett vettigt svar.

Ett tilllägg dock. Det är tre veckor från det hyresgästen OCH socialtjänsten tar emot meddelandet om att hyran inte är inbetalad.

Det är altså en hel del som hyresvärd att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av kaviarhataren
Min pappa som hur ut en del hus är någon slags system så att så fort lönen/bidraget kommer in på hyresgästens bankkonto så förs direkt beloppet för hyran över till hans konto, du kanske borde kolla om du kan skaffa någon liknande med din bank så slipper du liknande problem i framtiden

Kallas autogiro? Och nej, det går fortfarande stoppa eller göra slut på pengar så de inte kommer in.
Senast redigerad av tardumej? 2012-06-30 kl. 15:41.
Citera
2012-06-30, 15:46
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Altså gäller om ni inte skrivit något annat så gäller vad hatchet skrivit nedan. Med tilllägget att är hyran sen en gång, är det inte ens skäl att säga upp.

Tack! Äntligen ett vettigt svar.

Ett tilllägg dock. Det är tre veckor från det hyresgästen OCH socialtjänsten tar emot meddelandet om att hyran inte är inbetalad. [...]

Tack så mycket. Det är så klart viktigt att komma ihåg!

Men tillsammans har vi gett de juridiska svaren. Det svaret TS har mest nytta av är nog det av Customize "Men du kan väl ringa och fråga varför inte hyran har kommit in.. hur svårt kan det vara".

Gör du så TS, slipper du nog all juridik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in