2012-06-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Tack så mycket. Det är så klart viktigt att komma ihåg!

Men tillsammans har vi gett de juridiska svaren. Det svaret TS har mest nytta av är nog det av Customize "Men du kan väl ringa och fråga varför inte hyran har kommit in.. hur svårt kan det vara".

Gör du så TS, slipper du nog all juridik.

Ja, eller inse att hyresgästen ska betala hyran senast den sista vardagen i månaden. dvs att Ts kan inte skicka ut några påminnelser eller ifrågasätta något före måndag.
Citera
2012-06-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Jag hyr ut ett hus, första månaden som denna man skall betala "lagligt", han har hyrt huset svart i 4 månader.

Citat:
Så du tycker jag ska döda henne om hon inte betalar? Blir inte det typ fängelse för det eller?
Hur ska du ha det? Är det en man eller en kvinna som hyr?

Som tidigare talare sa, skicka påminnelse och sedan kronofogden.
Citera
2012-06-30, 19:48
Moderator
v50s avatar
Har ni skrivit något hyresavtal om att han hyr huset av dig, vilka villkor har ni i så fall satt upp i detta avtal gällande försenad eller utebliven hyra samt hur lång uppsägningstid har ni skrivit in i hyresavtalet?

Saknas några skriftliga hyresavtal så är det väl mer eller mindre ok för dig att avyttra personen i fråga, kan iofs vara värt att kolla upp så du inte råkar illa ut. Men börja med att prata med din hyresgäst och se varför hyran är försenad innan du vidtar andra åtgärder.

Hyreskontrakt finns att ladda ner på nätet bara att googla lite så hittar du säkert något färdigt avtal som du kan använda dig av om ett sådant saknas.
Citera
2012-06-30, 20:00
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Hur ska du ha det? Är det en man eller en kvinna som hyr?

Som tidigare talare sa, skicka påminnelse och sedan kronofogden.
haha jaajaja, tänkte att jag skulle döda damen i huset, då det är hon som håller ekonomin!
Citera
2012-06-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har ni skrivit något hyresavtal om att han hyr huset av dig, vilka villkor har ni i så fall satt upp i detta avtal gällande försenad eller utebliven hyra samt hur lång uppsägningstid har ni skrivit in i hyresavtalet?

Saknas några skriftliga hyresavtal så är det väl mer eller mindre ok för dig att avyttra personen i fråga, kan iofs vara värt att kolla upp så du inte råkar illa ut. Men börja med att prata med din hyresgäst och se varför hyran är försenad innan du vidtar andra åtgärder.

Hyreskontrakt finns att ladda ner på nätet bara att googla lite så hittar du säkert något färdigt avtal som du kan använda dig av om ett sådant saknas.

Seplar ingen roll så länge det hyrs ut normalt. Hyreslagen är ofrånkommlig när det gäller delarna om uppsägning.
Citera
2012-06-30, 20:55
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Jo, det var en dålig idé...

Reglerna för hur du gör hittar du primärt i jordabalkens 12 kap. (också kallad hyreslagen)

Betalar inte personen kan du en vecka efter förfallodatum säga upp personen. Denne har då tre veckor på sig att betala in hyran och på så sätt återvinna hyresrätten. I samband med uppsägningen är du skyldig att även underrätta socialtjänsten i kommunen. Instruktioner hur man gör det hittar du i Förordning (1978:314) om underrättelse och meddelande enligt 12 kap. 44 § jordabalken.

Betalar inte hyresgästen under tidsfristen och inte heller flyttar självmant kan du ansöka hos kronofogden om avhysning. Då får du hjälp av KFM att bli av med hyresgästen, är det en bråkig typ tar de med sig polis också.

Skulle hyresgästen bestrida att denne inte betalt hyran får tvisten tas genom att du väcker talan vid tingsrätten (jfr vanlig uppsägning då det istället blir hyresnämnden som avgör). När tingsrättens avgörande vunnit laga kraft kommer personen avhysas.

De obetalda hyrorna som hunnit genereras under tiden får du hjälp av KFM att driva in.

Betalar hyresgästen för sent flera månader kan det tillsammans räcka för en vanlig uppsägning.

Det viktigaste för dig att veta om är att du som hyresvärd har ingen rätt att själv göra någonting. Du får absolut inte flytta ut hyresgästen själv eller gå in i huset utan tillstånd från hyresgästen.

Lycka till!

En sak bör dock tilläggas, hyresgästen har tre veckor på sig att betala från och med det att han blivit meddelad att han har tre veckor på sig att betala skulden
Citera
2012-06-30, 20:57
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Längden på uppsägningtid spelar ingen roll i det här fallet, dessutom har hyresgästen alltid rätt till tre månaders uppsägningtid, oavsett vad som står i kontraktet, om det är ett tillsvidarekontrakt eller tidsbestämt kontrakt med längre än 3 månaders hyrestid.
Citera
2012-07-01, 14:14
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henix
Längden på uppsägningtid spelar ingen roll i det här fallet, dessutom har hyresgästen alltid rätt till tre månaders uppsägningtid, oavsett vad som står i kontraktet, om det är ett tillsvidarekontrakt eller tidsbestämt kontrakt med längre än 3 månaders hyrestid.
okok, kanske bra att säga men han har inte betalat än. Tror det får bli ett snack.
Senast redigerad av NoggerTattoo 2012-07-01 kl. 14:42.
Citera
2012-07-01, 21:43
Medlem
hatchets avatar
Citat:
okok, kanske bra att säga men han har inte betalat än. Tror det får bli ett snack.

Jag gissar på att pengarna kommer in imorgon och att din hyresgäst gjorde inbetalningen något för sent och tänkte inte på att det var helg vid månadsskiftet. Således behöver du inte oroa dig ännu.. Vänta åtminstone tills imorgon kväll.
Citera
2012-07-02, 00:11
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Jag gissar på att pengarna kommer in imorgon och att din hyresgäst gjorde inbetalningen något för sent och tänkte inte på att det var helg vid månadsskiftet. Således behöver du inte oroa dig ännu.. Vänta åtminstone tills imorgon kväll.
Japp, jag kan nog vänta till imorgon
Edit: Eller jag tills ikväll
Citera
2013-01-03, 22:36
Medlem
NoggerTattoos avatar
Hyresgäst inte betalat hyre på flera månader!

Hej, jag har en hyresgäst som inte betalat sin hyra på ett tag.
Jag har gång på gång berättat för henne att hyran måste in snart annars bryter vi kontraktet osv.

Till min fråga, vad kan jag göra för att få mina pengar (laglig väg), hörde från min polare att jag kunde skicka inkassobrev men fattade inte vad han menade.

Så vad kan man göra? Det saknas hyre för flera månader.
Citera
2013-01-03, 22:38
Medlem
Otems avatar
Får man fråga hur stor summa det handlar om? Du kan ju alltid skrämma med kronofogden eller polis, då blir det nog fart på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in