2012-09-04, 22:02
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag tänkte på en sak när jag såg ett par RL-byxor på Ebay, att etiketten inne i byxan ser likadan ut som den i mina Corneliani. Nu är det säkert en dum fråga, men betyder det att dessa har någon form av samband?

Jämför dessa två: Corneliani och Ralph Lauren (bild nr 2).

Och en annan fråga. Vad står 7:an för? 52 är storleken och R antar jag är Regular, men nummer 7 och att det står nummer 6 på RL-brallorna?

Jag vill minnas att jag har läst detta någonstans men hittar det givetvis inte nu (antagligen var det på StyleForum, och därför jag inte hittar det).

Sjuan står för drop 7, vilket är lika med en smalare slim-fit modell. Drop 6 är "normal". Termen grundar sig i skillnaden mellan bröstmått på kavajen och midjemåttet på byxorna, om jag inte missminner mig.
Citera
2012-09-04, 22:13
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Talande Huvud kan ju allt det där, så han får hoppa in och rätta. Men enligt google-rönen så är det St Andrews och Cantarelli som tillverkar Purple Label. Black Label kostymerna tillverkas av Caruso, Polo av Corneliani.
  • RLPL MiI = StA (dyrt) > Cantarelli (fortfarande dyrt, men inte lika)
  • Finns även RLPL gjort av Caruso, men det är främst StA ni finner på nätet.
  • RLPL MiE är gjorda av Chester Barrie, inte samma klass som StA/Caruso, men ligger i samma klass som Cantarelli.

• RLBL är främst gjort av Caruso, men det finns äldre gjorda av Cantarelli.

• Hittar du PRL med tillägget Made in Italy så är det byxor för MSRP på (runda slängar) 299$-500$, kavajer på 999$ och upp beroende på material, kostymer 1600$ och upp.

Sjuan är kostymens drop, dvs förhållande i storlek mellan kavaj och byxa. Möjligt att bilden visar byxor som saknar kavajen (udda) eller att byxorna är moddelerade på modellen Leader (som är en av Cornelianis kostymmodeller).

Skor är en annan sak. RLPL kör på Silviano Sassetti (stavning?) (MiE = G&G och EG), PRL MiI på någon mindre känd tillverkare (GY (har jag för mig), men inte så mycket värd, strax över Loake 1880 i kvalitet?). Görs även värre varianter av PRL MiI, då med kursiv skript och en fancy-fancy-låda.
Citera
2012-09-05, 09:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Sjuan står för drop 7, vilket är lika med en smalare slim-fit modell. Drop 6 är "normal". Termen grundar sig i skillnaden mellan bröstmått på kavajen och midjemåttet på byxorna, om jag inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Talande Huvud
  • RLPL MiI = StA (dyrt) > Cantarelli (fortfarande dyrt, men inte lika)
  • Finns även RLPL gjort av Caruso, men det är främst StA ni finner på nätet.
  • RLPL MiE är gjorda av Chester Barrie, inte samma klass som StA/Caruso, men ligger i samma klass som Cantarelli.

• RLBL är främst gjort av Caruso, men det finns äldre gjorda av Cantarelli.

• Hittar du PRL med tillägget Made in Italy så är det byxor för MSRP på (runda slängar) 299$-500$, kavajer på 999$ och upp beroende på material, kostymer 1600$ och upp.

Sjuan är kostymens drop, dvs förhållande i storlek mellan kavaj och byxa. Möjligt att bilden visar byxor som saknar kavajen (udda) eller att byxorna är moddelerade på modellen Leader (som är en av Cornelianis kostymmodeller).

Skor är en annan sak. RLPL kör på Silviano Sassetti (stavning?) (MiE = G&G och EG), PRL MiI på någon mindre känd tillverkare (GY (har jag för mig), men inte så mycket värd, strax över Loake 1880 i kvalitet?). Görs även värre varianter av PRL MiI, då med kursiv skript och en fancy-fancy-låda.

Tack för bra svar, även om det tog ett tag att dechiffrera förkortningarna.

Edit: http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?95253-What-is-quot-drop-quot-in-a-suit

Läsvärt om drop.
Senast redigerad av Pörr 2012-09-05 kl. 09:11.
Citera
2012-09-05, 11:17
Medlem
Jag är sugen på att köpa några par mollskinnsbyxor nu när det börjar bli svalare, men har lite svårt med att bestämma mig angående färgerna.

Tänkte köpa två par, vilka bör vara de mest användbara färgerna? Jag är inte så glad i t.ex röda byxor, det är lite för uppseendeväckande för mig. Marinblå, mörkare grå eller mörk brun, kanske? Jag tänkte ha OCBD och tröjor över. Mörkgrå eller marinblå rock när det blir kallare. Jag har bruna skor.

Jag tänkte att denna tråden var bäst eftersom mollskinnsbyxor är mer klassiskt än allmänt tycker jag, och färgerna vill jag har mer klassiskt med.
Senast redigerad av Phyrex 2012-09-05 kl. 11:22.
Citera
2012-09-05, 16:40
Medlem
ShogunAssasins avatar
Critter pants får ni diskutera i preppytråden, inte här.

/Mod.
Citera
2012-09-05, 16:55
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Jag är sugen på att köpa några par mollskinnsbyxor nu när det börjar bli svalare, men har lite svårt med att bestämma mig angående färgerna.

Tänkte köpa två par, vilka bör vara de mest användbara färgerna? Jag är inte så glad i t.ex röda byxor, det är lite för uppseendeväckande för mig. Marinblå, mörkare grå eller mörk brun, kanske? Jag tänkte ha OCBD och tröjor över. Mörkgrå eller marinblå rock när det blir kallare. Jag har bruna skor.

Jag tänkte att denna tråden var bäst eftersom mollskinnsbyxor är mer klassiskt än allmänt tycker jag, och färgerna vill jag har mer klassiskt med.
Mörkblå eller en (mellan/ljus)grå nyans tror jag på. Annars kanske typ kamel eller annan ljus färg kan funka?
Citera
2012-09-05, 19:26
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:

Marinblå, olivgröna och bruna tycker jag alla är gångbara klassiska färger. Sedan finns det förstås mer uppseendeväckande för den hugade.

Här har du exempel på mollskinn i bra kvalitet: http://www.countrysports.se/store/products/magee-chelsea-navy-moleskin-trousers samt
http://www.countrysports.se/store/products/magee-chelsea-olive-moleskin-trousers

De oliv/bruna kommer ju exempelvis att göra sig fantastiskt tillsammans med din marinblå rock.
Citera
2012-09-05, 19:53
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Har själv ett par bruna mollskinnsbyxor som jag trivs väldigt bra med. Snyggt till marinblå kavaj, men man behöver ha skor i en annan brun nyans än byxorna för att det inte ska bli en brun massa nedtill. Jag skulle köra på ett par bruna och ett par olivgröna/el mörkblå, grå byxor har man tillräckligt av i ull (oftast).
Citera
2012-09-05, 20:31
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Vad är egentligen mollskinnsbyxor? Varför heter det som det heter och vad är fördelarna med det?
Citera
2012-09-05, 20:36
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Vad är egentligen mollskinnsbyxor? Varför heter det som det heter och vad är fördelarna med det?

Mollskinn är ett tätt vävt bomullstyg, och heter på engelska moleskin, mullvadsskinn.
Citera
2012-09-05, 21:28
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Materialet känns nästan som sammet på strukturen, de är bra höst-/vinterbyxor då de är väldigt isolerande.
Citera
2012-09-05, 21:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Materialet känns nästan som sammet på strukturen, de är bra höst-/vinterbyxor då de är väldigt isolerande.

Det är väl även mollskin som man kan "måla" i materialet genom att dra med händerna åt olika håll?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in