2008-12-19, 10:46
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Alla föräldrar bestämmer vad som är bäst för sina barn. Det kallas inte för misshandel. Skulle det vara misshandel att omskära minderåriga barn skulle det inte tillåtas i Sverige.
Det hade det varit om det inte vore för den religiösa traditionen. Du får ju på inget sätt skada ditt barn förutom när det gäller att stympa pojkars könsorgan då... Min personliga åsikt i frågan är att all form av könsstympning borde vara förbjuden till individen själv är mogen nog att välja det beslutet. Medicinska själ är undantagna givetvis. Och nej, alla föräldrar kan inte välja vad som är bäst för sina barn. Finns föräldrar som är direkt farliga för sina barn.
Citera
2008-12-19, 11:26
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Så du kan jämföra då från att ha haft sex med förhud och sedan utan förhud? För det är ju egentligen den ende som kan utala sig om att det du säger stämmer?

Judisk omskärelse lär ske utan bedövning även i Sverige vad jag har förstått. Så det är skillnad mot muslimsk omskärelse. Även omskärelse av icke-religiösa sker med bedövning vad jag vet.

Alla föräldrar bestämmer vad som är bäst för sina barn. Det kallas inte för misshandel. Skulle det vara misshandel att omskära minderåriga barn skulle det inte tillåtas i Sverige.

RELIGION ligger bakom omskärelse. Idag finns det även medicinska fall som kräver denna operation, men man tar aldrig bort mer än nödvändigt för att förhudsförträngningen avhjälpts.

Om omskärelse hade varit en medicinsk bevisad metod att hindra eller minska spridningen av till exempel HIV så hade det varit mer praxis än undantag. Nu är det så att man inte kan bevisa att detta är en effektiv metod. Vi läste till exempel om en person som blev FRI ifrån HIV efter en ryggmärgstransplantation. Eftersom resultatet inte kan garanteras eller anses vara en effektiv metod så görs den inte i större utsträckning. Att tro att världen kommer att bli fri HIV om fler eller alla män skulle omskäras är löjeväckande. Det är en klen undanflykt att fortdriva denna vidriga misshandel av oskyldiga pojkar som aldrig kan få detta ingrepp ogjort.

Idag utförs till exempel inte omskärelse på allmänna sjukhus om det görs i religiöst syfte, något som tidigare var möjligt. Detta leder tyvärr idag till att fler och fler småpojkar uppsöker vård då de fått alvarliga komplikationer i samband med en omskärelse utförd av inkompetenta religiösa gubbar inom Islam och Judendom.
Citera
2008-12-19, 12:04
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanach
Var har du fått det ifrån?
Det har jag fått från judar som skrivit om det. Jag har aldrig själv närvarat vid en judisk omskärelse.
Citera
2008-12-19, 12:11
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Det hade det varit om det inte vore för den religiösa traditionen. Du får ju på inget sätt skada ditt barn förutom när det gäller att stympa pojkars könsorgan då... Min personliga åsikt i frågan är att all form av könsstympning borde vara förbjuden till individen själv är mogen nog att välja det beslutet. Medicinska själ är undantagna givetvis. Och nej, alla föräldrar kan inte välja vad som är bäst för sina barn. Finns föräldrar som är direkt farliga för sina barn.
Du förutsätter ju egentligen att muslimska och judiska och andra föräldrar som väljer att omskära sina söner vill skada barnen och göra dem illa. Det är då inte utgångsläget.

Ja det är många som anser att omskärelse (jag använder inte stympning i det här fallet eftersom jag gör åtskillnad mellan vad omskärelse och stympning är - det är en vital skillnad som jag ser det) inte bör göras eller att man kan vänta med det till senare. Jag skrev tidigare om en av orsakerna att inte vänta - nämligen att omskärelsen är mycket smidigt och enkelt gjort i en späd ålder. Det läker snabbt.

Sant alla föräldrar är inte bra föräldrar. Men att i princip sätta likhetstecken mellan att föräldrar som låter omskära sina söner är dåliga föräldrar som inte borde ha rätt att få skaffa barn - ja, det är en vanligt argumentation tro mig - tycker jag är att gå för långt. Jag tycker när det handlar om att föräldrar inte tar hand om sina barn, inte ser till deras bästa, inte älskar dem utan kanske misshanndlar dem, lär dem att använda droger, att stjäla och begå brott, vägrar låta dem utbilda sig osv då tycker jag man verkligen kan börja fundera över föräldrarollen som sådan.
Citera
2008-12-19, 12:15
Medlem
Weilyns avatar
Citat:
Man kan själv vårda sina tänder och se över vad man äter - så man kan undvika trasiga tänder och dålig mage som ger munsår.

Och man kan ha sex med kondom. Vad är skillnaden?
Citera
2008-12-19, 12:16
Medlem
flygande mattans avatar
MrNoOne

Citat:
RELIGION ligger bakom omskärelse. Idag finns det även medicinska fall som kräver denna operation, men man tar aldrig bort mer än nödvändigt för att förhudsförträngningen avhjälpts.
Ja det är huvudorsaken, det stämmer.

Citat:
Om omskärelse hade varit en medicinsk bevisad metod att hindra eller minska spridningen av till exempel HIV så hade det varit mer praxis än undantag. Nu är det så att man inte kan bevisa att detta är en effektiv metod.

Tror vi just nu kan utgå från att forskningen är i sin linda, eftersom HIV ändå är en relativt ny sjukdom. Så vi har säkert att vänta mer och effektiva lösningar vad det lider.

Citat:
Att tro att världen kommer att bli fri HIV om fler eller alla män skulle omskäras är löjeväckande.
Det kommer säkert inte att ske, men man kan se det som ett steg till att förbättra situationen.

Citat:
Det är en klen undanflykt att fortdriva denna vidriga misshandel av oskyldiga pojkar som aldrig kan få detta ingrepp ogjort.
Dock skrev jag att HIV spridandet inte har med den muslimska omskärelsen att göra. Det vara bara en annan vinkel av det positiva i att omskära. Dvs en fördel av omskärelse.

Citat:
Idag utförs till exempel inte omskärelse på allmänna sjukhus om det görs i religiöst syfte, något som tidigare var möjligt. Detta leder tyvärr idag till att fler och fler småpojkar uppsöker vård då de fått alvarliga komplikationer i samband med en omskärelse utförd av inkompetenta religiösa gubbar inom Islam och Judendom.
Finns i alla fall vanlig sjukvård som utför det. Odenplans läkarhus i Stockholm är ett av dessa ställen.

Jag tycker inte omskärelse ska utföras inkompetent eller under ohygieniska förhållanden. Det är inget att leka med och ska utföras proffsigt.
Citera
2008-12-19, 12:17
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilyn
Och man kan ha sex med kondom. Vad är skillnaden?
Känslan? Kondomer luktar gummi? Finns väl orsaker antar jag?
Citera
2008-12-19, 12:19
Medlem
Weilyns avatar
Citat:
Jag skrev tidigare om en av orsakerna att inte vänta - nämligen att omskärelsen är mycket smidigt och enkelt gjort i en späd ålder. Det läker snabbt.
Snarare är det väl så att man inte kan göra motstånd om man är ett spädbarn...
Citera
2008-12-19, 12:21
Medlem
Weilyns avatar
Citat:
Känslan? Kondomer luktar gummi? Finns väl orsaker antar jag?
Det var väl inte riktigt det som mitt argument handlade om...?
Citera
2008-12-19, 12:22
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Snarare är det väl så att man inte kan göra motstånd om man är ett spädbarn...
Det kan man inte. Föräldrar 'tvingar' alltid sina barn till många ting när de är små och under deras uppväxt. Föräldrarna vägleder sina barn på alla möjliga sätt och vis. Så är det bara.

Men låt oss ändå vara realistiska och ha utgångspunkten att det föräldrar gör, gör de av kärlek till sina barn.
Citera
2008-12-19, 12:24
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Det var väl inte riktigt det som mitt argument handlade om...?
Inte riktigt nej.
Citera
2008-12-19, 12:25
Medlem
Weilyns avatar
Citat:
Det kan man inte. Föräldrar 'tvingar' alltid sina barn till många ting när de är små och under deras uppväxt. Föräldrarna vägleder sina barn på alla möjliga sätt och vis. Så är det bara.

Men låt oss ändå vara realistiska och ha utgångspunkten att det föräldrar gör, gör de av kärlek till sina barn.

Vägledning har jag ingenting emot, tro mig. Men att skära bort delar av könsorganen, utan någon vidare anledning, är groteskt.

Jag kan gå med på könsstympning om det är en 18-års gräns på det. Då är man mogen nog att fatta ett eget beslut om sin egen kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in