2008-12-22, 16:30
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Har redan förklarat. Kort... oskyddad yta desensibiliseras genom ständig friktion via kontakten med tyg i kläderna. Därigenom minskar effekten vid beröring - en slags akupunktureffekt. Förhuden skyddar mot desensibilisering - alltså bibehålles optimal känslighet livet ut. Urvalet arter i faunan som just uppvisar detta skydd är sannolikt en effekt av denna ändamålsenlighet.

Njutningen uppstår genom en kedja av stimuli - en försvagning i en länk av kedjan sänker den totala effekten - inget särskilt märkligt med det! .

Kan du inte bara svara på min fråga? Hur påverkas orgasmen av en förhud?
Citera
2008-12-22, 19:44
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Kan du inte bara svara på min fråga? Hur påverkas orgasmen av en förhud?
Du har uppenbarligen inte tagit till dig innebörden av den refererade texten. Den borde annars leda dig till insikten, att själva den skyddande huden (för den som inte är omskuren) inte är den som stimuleras genom beröring, utan det hyperkänsliga området därunder. Skälet till skillnaden i känslighet för det området, om det är skyddat eller inte skyddat, finns beskrivet i referenstexten.
Citera
2008-12-22, 19:59
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det är säkert en del av det, för det känns rätt och bra med manlig omskärelse. Sen har jag väl erfarenhetsmässigt fått med mig en annan sida, väninnor som inte har varit gifta med muslimska män som dragits mycket med olika underlivsproblem, som jag själv varit förskonad ifrån, och har kommit till slutsatsen att omskärelse även är positivt utifrån den aspekten.

Du går mycket på känsla har jag märkt.
Hade det känts lika gemytligt & rätt om det stod i koranen att
kvinnor måste omskäras? Eller bara varit ett påbud från Mr M?
Citat:
Det finns aldrig garantier givetvis för någonting. Men uppmärksamhet av problem och åtgärdande i den mån man är möjlig är i alla fall bra första steg tycker jag.

Ja det är klart.
Men omskärelser är knappast en åtgärdande lösning.
Citat:
Jag har tagit upp de fördelar jag ser, så det är bara att gå tillbaka i inläggen om du vill ha det igen.
Kan du hjälpa mig hitta dem, så jag slipper gå igenom hela tråden igen.
Citat:
Varför? För mig är omskärelse visserligen en manlig företeelse, men den är intimt förknippad med hans fru. Så att lämna bort blir lite svårt tycker jag.
För jag är inte intresserad av kvinnors fördelar i ämnet.
Omskuren dick ger dig inte automagiskt en fru som kan njuta
av den.
Vad har denna ogifta mannen för nytta av sin omskurna?
Citera
2008-12-22, 21:27
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ja för en del är det säkert så, men i Sverige som väl är ett av världens mest sekulära länder, så är det fortfarande tillåtet med omskärelse av pojkar.

För att svensk politik har väldigt svårt för att sätta upp lagar mot detta utan att bli utropade som rasister.

Varför tycker du inte det är barnets rätt att bestämma en sådan här sak?
Citera
2008-12-22, 21:35
Bannlyst
Citat:
Du har möjlighet att anmäla mina inlägg - varför gör du inte det? Det är din rättighet att göra det som medlem på Flashback.

Hur kan du ens försvara en barbarisk lära som går ut på att faktiskt stympa pojkar pågrund av icke-medicinska skäl? Personligen blir jag varje dag mer övertygad om att icke-sufisk islam är livsfarlig och synnerligen primitiv.
Citera
2008-12-23, 08:46
Medlem
flygande mattans avatar
the_creator

Citat:
Du går mycket på känsla har jag märkt.
Tja du får ursäkta, det är min kvinnlighet som framträder där, ska försöka förtrycka den om det känns bättre för dig?

Citat:
Hade det känts lika gemytligt & rätt om det stod i koranen att
kvinnor måste omskäras? Eller bara varit ett påbud från Mr M?
Nej och tror inte det skulle ha stått, eftersom det skulle strida mot även kvinnans rätt till ett aktivt och lustfullt sexliv, vilket hon ges rätten till, precis som mannen, inom det muslimska äktenskapet.

Vill bara klargöra att påbud är från Allah (swt), profeten Muhammad (fvmh) var den som fick i uppdrag att praktiskt presentera dessa och agera som muslimernas exempel, för att finna vägen till Allahs (swt) vilja.

Citat:
Kan du hjälpa mig hitta dem, så jag slipper gå igenom hela tråden igen.
Nej.
Vill däremot påpeka något som inte framkommit och som är viktigt för en muslim. Det är att inför bönen så får ingen urin förekomma på kroppen eller kläderna. En man med förhud kan ha urin under förhuden, oavsiktligt må hända, och det kan för en muslimsk man medföra att bönen inte blir giltlig. Så för män som inte ber så är det här givetvis inga problem om urin finns där, eftersom de inte har åtagit sig denna renhet inför Allah (swt).

Citat:
För jag är inte intresserad av kvinnors fördelar i ämnet.
Synd, men det är givetvis jag som kvinna. Men vi kan lämna det om du tycker det är ointressant.

Citat:
Omskuren dick ger dig inte automagiskt en fru som kan njuta
av den.
Nej, men det kan vara en fördel. Smaken är som bekant som baken.

Citat:
Vad har denna ogifta mannen för nytta av sin omskurna?
Han kanske kommer att gifta sig?

För övrigt det jag tog upp - renhet i bönen inför Allah (swt).
Citera
2008-12-23, 08:54
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
För att svensk politik har väldigt svårt för att sätta upp lagar mot detta utan att bli utropade som rasister.

Varför tycker du inte det är barnets rätt att bestämma en sådan här sak?
Jag tycker det är synd att man inte kan diskutera frågor som berör muslimer och Islam och det ska leda till glåpord som att vederbörande kallas för rasist. Det är för lätt att ta till olika benämningar idag verkar det som, och jag tyder det som en brist att faktiskt orka lyssna på vad den andr* har att säga och så drar man till med rasist eller islamist istället - som om det skulle lösa något.

För jag ser det som min skyldildighet som förälder att barnet ska få rätt att få sin omskärelse, som en del av fitrah, renhetsaspekten. Det ingår i min föräldraroll inför Allah (swt).Varför göra det i så tidig ålder? För jag har kommit fram till fördelarna (för barnets skull) att omskära i en tidig ålder, som betydligt mer fördelaktig i jämförelse med att omskära i vuxen ålder.
Citera
2008-12-23, 12:13
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Jag tycker det är synd att man inte kan diskutera frågor som berör muslimer och Islam och det ska leda till glåpord som att vederbörande kallas för rasist. Det är för lätt att ta till olika benämningar idag verkar det som, och jag tyder det som en brist att faktiskt orka lyssna på vad den andr* har att säga och så drar man till med rasist eller islamist istället - som om det skulle lösa något.
Å ena sidan anser naturligtvis de flesta sansade debattörer att det är sakfrågorna som bör fokuseras på och inte debattören. Å andra sidan kan man ha förståelse för den som i en diskussion tillfälligt bryter sakligheten, när någon av verklighetsfrämmande, dogmatiska skäl kan kasta ur sig t.ex.:
Citat:
... jag ser det som min skyldildighet som förälder att barnet ska få rätt att få sin omskärelse, som en del av fitrah, renhetsaspekten. Det ingår i min föräldraroll inför Allah (swt).
När andra debattörer uppfattar sådana tankar som hjärnsläpp, som trots all relevant (verklighetsrelaterad) information ändå med muslimsk retorik slingar sig fram, blir inte lätt att, samtidigt med omtanken om de lilla barnets integritet, hålla sinnet kallt - självklart kokar det i många debattörer under känslosvallet som uppstår.

Logiken i fortsättningen:
Citat:
Varför göra det i så tidig ålder? För jag har kommit fram till fördelarna (för barnets skull) att omskära i en tidig ålder, som betydligt mer fördelaktig i jämförelse med att omskära i vuxen ålder.
gör inte saken bättre. Det innebär att du, trots all sund information runt omskärelsens fysiska innebörd, av inkrökta, dogmatiska skäl är beredd att sätta dig över barnets integritet, smärtupplevelse, risker och reducerade förmåga till sexuell tillfredsställelse i vuxen ålder.

Mot den bakgrunden måste man ha förståelse för debattörer som höjer rösten, trots att de uppenbarligen saknar möjlighet att få din förståelse för relevanta fakta, som du saknar förmåga att ta till dig.
Citera
2008-12-23, 13:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
För jag ser det som min skyldildighet som förälder att barnet ska få rätt att få sin omskärelse, som en del av fitrah, renhetsaspekten. Det ingår i min föräldraroll inför Allah (swt).Varför göra det i så tidig ålder? För jag har kommit fram till fördelarna (för barnets skull) att omskära i en tidig ålder, som betydligt mer fördelaktig i jämförelse med att omskära i vuxen ålder.

Okay. Tråkigt att så många barn ska fara illa för ord nedskrivna i en medeltidsbok. Ateister verkar ha väldigt mycket emot denna integritetskränkande tortyr medan det är just muslimer och judar som tycker det här är väldigt viktigt att den genomförs. Kan vi enas om att anledningen till detta handlar om religion, alternativt kultur baserad på religion som stödjer detta?

Kultur eller religion får inte påverka människors integritet eller rätt till frihet. Det handlar inte om att förtrycka kultur eller religion utan det handlar om att hjälpa människor som tvingas bli förtryckta tack vare sin kultur eller religion. Jag kunde inte bry mig mindre om vad du tycker att du har för skyldighet när det är barnets rättighet och integret som är i fokus.
Citera
2008-12-23, 13:21
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Okay. Tråkigt att så många barn ska fara illa för ord nedskrivna i en medeltidsbok. Ateister verkar ha väldigt mycket emot denna integritetskränkande tortyr medan det är just muslimer och judar som tycker det här är väldigt viktigt att den genomförs. Kan vi enas om att anledningen till detta handlar om religion, alternativt kultur baserad på religion som stödjer detta?
Medeltid är väl ändå lite snällt
Citera
2008-12-23, 13:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Medeltid är väl ändå lite snällt

Syftade på koranen men du har rätt. Omskärelse och GT ju mycket äldre
Citera
2008-12-23, 15:39
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Tja du får ursäkta, det är min kvinnlighet som framträder där, ska försöka förtrycka den om det känns bättre för dig?
Det sköter islam så bra själv. För övrigt har jag inga som helst
personliga problem med dig öht. Tycker det är väldigt bra att
du finns här på forumet. Så man kan få höra något från en
sansad muslim för en gångs skull.
Citat:
För jag ser det som min skyldighet som förälder att barnet ska få rätt att få sin omskärelse, som en del av fitrah, renhetsaspekten.
Religiösa meningslösa befallningar, påbud & rekommendationer upphör då aldrig att förvåna.
Det ända som är mer häpnadsväckande är att folk följer det
som uppmuntras av deras ökendogmer.
Senast redigerad av the_creator 2008-12-23 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in