2005-03-09, 15:50
Medlem
Danne^s avatar
tjena
Jag ska skriva ett arbete om manlig omskärelse och undrar nu om ni kan hjälpa mig lite
I vilka religoner förekommer manlig omskärelse? och varför omskär man männen inom islam/kristendom?
Länkar uppskatas.. Mvh Danne
Citera
2005-03-09, 16:05
insomnias avatar
Jag själv är omskuren och det hela handlar om renhet, vad jag vet.

Det förekommer i Islam och Judendomen(?).

Många blir omskurna för att deras förhud är för trång, vilket min var. Jag hade fått bli omskuren i vilket fall som helst.
Citera
2005-03-09, 16:12
Medlem
Såhär säger Bibeln iallafall (vet inte vad Koranen säger):

Förbundet mellan mig och er och dina ättlingar skall ni hålla på detta sätt: ni skall låta omskära alla av manligt kön.

Ni skall skära bort förhuden, och detta skall vara tecknet på förbundet mellan mig och er.

Alla av manligt kön bland er skall omskäras när de är åtta dagar gamla, i släktled efter släktled, också slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt av någon utlänning, sådana som inte är av din släkt.

De skall omskäras, både slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt. Så skall ni ha mitt förbund på er kropp som ett evigt förbund.

Men en oomskuren, en av manligt kön som inte har fått förhuden bortskuren, han skall utstötas ur sitt folk: han har brutit mitt förbund.

(1 Mos 17:10-14)
Citera
2005-03-09, 16:14
Medlem
Profaxs avatar
Från: http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/circum.html

Is circumcision required?

Absolutely.

Gen.17:7
"And I will establish my covenant between me and thee and thy seed after thee in their generations for an everlasting covenant, to be a God unto thee, and to thy seed after thee."

Gen.17:10
"This is my covenant which ye shall keep between me and you and they seed after thee: Every man and child among you shall be circumcised."

Gen.17:13
"He that is born in thy house, and he that is bought with thy money, must needs be circumcised: and my covenant shall be in your flesh for an everlasting covenant."

Gen.17:19
"And I will establish my covenant with him for an everlasting covenant, and with his seed after him."

Not at all.

Gal.5:2
"Behold, I Paul, say unto you, that if ye be circumcised, Christ shall profit you nothing."
Citera
2005-03-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Från: http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/circum.html

Is circumcision required?

Absolutely.

Gen.17:7
"And I will establish my covenant between me and thee and thy seed after thee in their generations for an everlasting covenant, to be a God unto thee, and to thy seed after thee."

Gen.17:10
"This is my covenant which ye shall keep between me and you and they seed after thee: Every man and child among you shall be circumcised."

Gen.17:13
"He that is born in thy house, and he that is bought with thy money, must needs be circumcised: and my covenant shall be in your flesh for an everlasting covenant."

Gen.17:19
"And I will establish my covenant with him for an everlasting covenant, and with his seed after him."

Not at all.

Gal.5:2
"Behold, I Paul, say unto you, that if ye be circumcised, Christ shall profit you nothing."
sant. det har varit lite tjat om kristna ska omskäras eller inte. som man ser i listan du tog så står det i galatebrevet att man inte ska göra det. här är hela texten på svenska:
Citat:
Ursprungligen postat av Galatebrevet 5:2-6
Hör på vad jag säger er, jag Paulus: om ni låter omskära er har ni ingen nytta alls av Kristus. Jag försäkrar er igen: var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen. Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden. Ty vi väntar oss i vår ande att genom tron vinna den rättfärdighet som är vårt hopp. I ett liv med Kristus Jesus kommer det inte an på omskärelse eller förhud, utan på tron, som får sitt uttryck i kärlek.
Citera
2005-03-14, 16:53
Medlem
Nemesis1s avatar
-Omskärelse är judarnas förbund med Gud, och därför är det obligatoriskt för alla judiska män att omskära sig (enligt mainstream judendomen då alltså, det finns givetvis även minoriteter som är emot omskärelse)...

-Har för mig att omskärelse rekommenderas (p.g.a. hygieniska orsaker om jag minns rätt) någonstans i Koranen eller någon annan betydande skrift inom Islam, men till motsats till judendomen är omskärelse inte något nödvändigt tvång inom islam även om de flesta muslimer omskär sig p.g.a. tradition... Enligt de muslimska sederna sker omskärelsen då pojkarna är i 13-års-åldern medan judar och amerikaner gör det på nyfödda...

-De flesta nordamerikaner omskär sig också, mest p.g.a. gamla vidskepligheter som uppstod förr i USA och Kanada... Masturbationspaniken som fanns kvar ännu för några årtionden sedan gjorde att många förespråkade omskärning för att förhindra runkande, nu motiveras det mest som en hygienisk grej och jag antar att även tradition och porrfilmskukar har en viss betydelse... Det kommer även ut forskningsrapporter där omskärelsens överlägsenhet tas fram lite då och då... Konspirerande sionistiska läkare + dumma amerikaner = omskärelse

I NT säger Paulus att man inte skall omskära sig och det är även någon som säger att allt man offrar orfrar man till Satan, så det är nog inte så många som tolkar omskärelse som något nödvändigt i kristendomen...

Så hur skall du nu lyckas komma ihåg att det är amerikaner, judar och muslimer som omskär sig?? Jo, tänk bara såhär: "Pojkar som leker krig i sandlådan (Mellanöstern) får sina kukar skalade" =D

Sen finns det en del mumbo-jumbo religioner runt om i världen som också gillar penismutalation...
Citera
2005-03-14, 22:26
Medlem
Himmelwagens avatar
Nemesis gjorde saken ganska klar, dock vissa rättelser angående Islam.

Omskärelse nämns aldrig i Koranen i någon form.

Det finns vissa haditer (=sekundära skrifter, berättelser om Muhammed, hans uttalanden, etc, har inte samma otvivelaktiga status som Koranen) som antyder att omskärelse av pojkar är obligatorisk, och att vissa mindre ingrepp på flickor är att rekommendera (dvs mindre ingrepp än den form av könsstympning som förekommer t ex i vissa delar av Afrika).
Citera
2005-03-18, 21:41
Medlem
frostflakes avatar
Det har varken med religion eller renhet att göra. Det är ett slavtecken, ungefär som med en ring i örat i antiken. I stället för att ta och internera eller döda krigsfångar skar faraonerna av förhuden på krigsfångar och skickade hem dem. Kanske för att veta vilka att hugga huvudet av om de kom tillbaka. (Spekulation.) Hur som helst: Någonstans finns ett citat som säger ; Han tog 10 000 förhudar som krigsbyte. (Sant.)
Kort sagt - Slavtecken.
Citera
2005-03-18, 23:08
Medlem
frostflakes avatar
Hur som helst. Det är ett slavtecken OVÄRDIGT en viking.
Citera
2005-03-20, 13:01
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frostflake
Det har varken med religion eller renhet att göra. Det är ett slavtecken, ungefär som med en ring i örat i antiken. I stället för att ta och internera eller döda krigsfångar skar faraonerna av förhuden på krigsfångar och skickade hem dem. Kanske för att veta vilka att hugga huvudet av om de kom tillbaka. (Spekulation.) Hur som helst: Någonstans finns ett citat som säger ; Han tog 10 000 förhudar som krigsbyte. (Sant.)
Kort sagt - Slavtecken.
Enligt arkeologer skall iaf Tutankamon ha varit omskuren, så om det nu var ett slavtecken, hur spridde det sig då till faraonerna själva??
Citera
2008-12-18, 13:19
Medlem
Giant Squids avatar
Jag bumpar upp denna gamla tråd, då det är onödigt att starta en ny inom samma ämne.

Jag har några frågeställningar ang, judisk religös könsstympning alltså inte omskärelse som sker utav medicinska skäl eller av egen fri vilja utan de övergrepp som man utför på oskyldiga gosseoffer.

Det jag reagerar på är en story från 2005 som poppade upp i skallen igen då jag diskuterade ämnet med en vän.

Citat:
Rabbi probed for circumcised infants' herpes
Baby died from disease after undergoing procedure

City health officials are investigating the death of a baby boy who was one of three infants to contract herpes after a rabbi circumcised them.

Under Jewish law, a mohel — someone who performs circumcisions — draws blood from the circumcision wound. Most mohels do it by hand with a suction device, but Fischer uses a practice rare outside strict Orthodox groups where he uses his mouth to draw blood after cutting the foreskin.

http://www.msnbc.msn.com/id/6898403/

Efter att ha mutilerat penis så "suger" han alltså ut blod med munnen.
Jag trodde först att det rörde sig om ett enstaka fall med en sjuk galning.
Men som det står så verkar det vara förekommande inom vissa strikta Ortodoxa grupper.

Hur vanligt förekommande är detta, och hur traumatiserande är inte ett sådant övergrepp?

Citat:
Orthodox rabbis have debated as to whether to perform just milah or to also perform periah. Some considered it essential to have the mohel (ritual circumciser) suck the blood from the boy's penis after the circumcision (Jakobovits, 1959).

http://www.noharmm.org/choices.htm

Hur kan detta få vara tillåtet?

Ok, en annan fråga måhända på en liten mer juvenil nivå är vad man har gjort av de avskurna "förhudarna" efter ingreppet. Hur har man gjort förr i tiden och vad gör man nu? Jag kan tänka mig att olika religösa grupper haft olika metoder för slutförvaring. Alltså frågan gäller religösa fall, på sjukhus så slänger man väl materialet kan jag tänka mig.
Citera
2008-12-18, 13:55
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
...Jag har några frågeställningar ang, judisk religös könsstympning alltså inte omskärelse som sker utav medicinska skäl eller av egen fri vilja utan de övergrepp som man utför på oskyldiga gosseoffer.

Hur kan detta få vara tillåtet?
I den inkrökta religiösa världen kan allt hända. En sak är klar: I den civiliserade världen med tvål och rinnande vatten, finns f.n. ingen anledning att av hygieniska skäl stympa gossebarnen (undantagna de mycket sällsynta, medicinskt motiverade fallen). De av religiösa skäl utförda omskärelsefallen bör naturligtvis upphöra - men vad gör vi mot fördomar som har religiös, dogmatisk grund? Förslag?
Senast redigerad av Nickep 2008-12-18 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in