Jag bumpar upp denna gamla tråd, då det är onödigt att starta en ny inom samma ämne.
Jag har några frågeställningar ang, judisk religös könsstympning alltså inte omskärelse som sker utav medicinska skäl eller av egen fri vilja utan de övergrepp som man utför på oskyldiga gosseoffer.
Det jag reagerar på är en story från 2005 som poppade upp i skallen igen då jag diskuterade ämnet med en vän.
Citat:
Rabbi probed for circumcised infants' herpes
Baby died from disease after undergoing procedure
City health officials are investigating the death of a baby boy who was one of three infants to contract herpes after a rabbi circumcised them.
Under Jewish law, a mohel — someone who performs circumcisions — draws blood from the circumcision wound. Most mohels do it by hand with a suction device,
but Fischer uses a practice rare outside strict Orthodox groups where he uses his mouth to draw blood after cutting the foreskin.
http://www.msnbc.msn.com/id/6898403/
Efter att ha mutilerat penis så "suger" han alltså ut blod med munnen.
Jag trodde först att det rörde sig om ett enstaka fall med en sjuk galning.
Men som det står så verkar det vara förekommande inom vissa strikta Ortodoxa grupper.
Hur vanligt förekommande är detta, och hur traumatiserande är inte ett sådant övergrepp?
Citat:
Orthodox rabbis have debated as to whether to perform just milah or to also perform periah. Some considered it essential to have the mohel (ritual circumciser)
suck the blood from the boy's penis after the circumcision (Jakobovits, 1959).
http://www.noharmm.org/choices.htm
Hur kan detta få vara tillåtet?
Ok, en annan fråga måhända på en liten mer juvenil nivå är vad man har gjort av de avskurna "förhudarna" efter ingreppet. Hur har man gjort förr i tiden och vad gör man nu? Jag kan tänka mig att olika religösa grupper haft olika metoder för slutförvaring. Alltså frågan gäller religösa fall, på sjukhus så slänger man väl materialet kan jag tänka mig.