2008-12-18, 14:05
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
In den inkrökta religiösa världen kan allt hända. En sak är klar: I den civiliserade världen med tvål och rinnande vatten, finns f.n. ingen anledning att av hygieniska skäl stympa gossebarnen (undantagna de mycket sällsynta, medicinskt motiverade fallen). De av religiösa skäl utförda omskärelsefallen bör naturligtvis upphöra - men vad gör vi mot fördomar som har religiös, dogmatisk grund? Förslag?
Tror inte tvål och vatten hjälper mot HIV däremot.
http://www.etc.se/artikel/17792/omskaerelse-metod-mot-hiv
Citera
2008-12-18, 14:31
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Nu talade jag om den civiliserade världen och dess hygieniska möjligheter, som inte berättigar till ingrepp ! Försök att minska HIV genom omskärelse, kan i slutändan ge motsatt effekt - en tveksam och osäker metod.
Citera
2008-12-18, 14:32
Medlem
Weilyns avatar
Citat:

Bra idé! Sedan kan vi rycka ut folks tänder för att de inte ska få hål i dem. Och skära bort läpparna för att undvika munsår.
Citera
2008-12-18, 16:24
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilyn
Bra idé! Sedan kan vi rycka ut folks tänder för att de inte ska få hål i dem. Och skära bort läpparna för att undvika munsår.
Detta ligger också i linje med sharia-lagens inställning till möjligheten att begränsa homosexualitet och otrohet - man använder stening till döds. Tre resultat räknar man då med:

- brottslingarna kan inte återupprepa sitt brott

- dödsstraffet sonar brottet (fortsättningen efter döden för brottslingarna brukar inte tas upp till diskussion)

- potentiella brottslingar skräms till att undvika falla för samma frestelser

Inte minst i dessa sammanhang kan klart konstateras att sharia-lagen representerar en bottenlöst sjuk form av lagstiftning, som med alla medel måste motverkas i nutid.
Citera
2008-12-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hur vanligt förekommande är detta, och hur traumatiserande är inte ett sådant övergrepp?

Det är främst chassidiska grupper som praktiserar det.
Citera
2008-12-18, 20:19
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilyn
Jag vet inte hur du resonerar, men jag anser det vara viss skillnad på att försöka stoppa HIV som inte stannar vid en själv utan som sprids till andra. Du jämför med att dra ut sina egna tänder och skära bort läppar för att undvika munsår. Väldigt naiv jämförelse. Jag ser då inget fel i att försöka stoppa spridning av en så hemsk sjukdom som HIV. Man kan själv vårda sina tänder och se över vad man äter - så man kan undvika trasiga tänder och dålig mage som ger munsår.
Citera
2008-12-19, 00:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Enligt artikeln du länkar till så står det att det kan minska risken för spridning mellan man och kvinna med upp till 60 procent.

Dock tycker jag inte det är ett bra argument för att stympa småbarn, en eventuell omskärelse kan de få välja själva när de uppnår könsmogen ålder.Innan det finns ingen risk för spridning av sjukdomar via sexuell väg annat än genom övergrepp från vuxna såsom herpes spridning mellan Rabbi Fischer och hans offer.
Dessutom är det bättre att lära dem att skydda sig på effektivare sätt än att behöva omskära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nanach
Det är främst chassidiska grupper som praktiserar det.
Tack för svaret. Det finns alltså fler grupper?

Hittade en artikel som följer upp pojken som dog.
NewYork stad ifrågasätter tillvägagångsättet.
De ifrågasatta är upprörda och man menar att detta är en clash mellan religonsfrihet och allmän hälsa.

http://www.nytimes.com/2005/08/26/nyregion/26circumcise.html

Jag blir helt paff av detta, jag hoppas att detta inte är tillåtet i Sverige men i ett land som USA som påstår sig vara civiliserat, hur kan detta få försigkomma.
Får man göra vad man vill i religionens namn där. Om jag har en tro där jag vill skära av ena örat på mina nyfödda, kan de neka mig till det då?

Helt sjukt, jag tycker att detta liknar diagnosen som Tomas Qvick fick innan han började fabulera om sina mord, "pedofili med inslag av sadism".

Citat:
The practice is known as oral suction, or in Hebrew, metzitzah b'peh: after removing the foreskin of the penis, the practitioner, or mohel, sucks the blood from the wound to clean it.

The health department, after the meeting, reiterated that it did not intend to ban or regulate oral suction.

Circumcision generally takes place in private homes.

Man har mer problem med att så många vuxna har herpes idag och att detta kan sprida sig med denna teknik, än att en skäggig gubbe suger av någons bäbis.
Det finns inga ord för hur vansinnigt detta är.

Citat:
The use of suction to stop bleeding dates back centuries and is mentioned in the Talmud.

hmmm kukblodsugare, vad kan detta ha för religös innebörd?

Citat:
But the most traditionalist groups, including many Hasidic sects in New York, consider oral suction integral to God's covenant with the Jews requiring circumcision, and they have no intention of stopping.

Spärra in dom och ge dem vård för h-e.

Citat:
"The Orthodox Jewish community will continue the practice that has been practiced for over 5,000 years," ....
"We do not change. And we will not change."

metzitzah b'peh is probably performed more than 2,000 times a year in New York City.

Över 2000 sadistiska sexuella övergrepp om året, bara i New York.

Citat:
And in New Jersey, where Rabbi Fischer has done some of his 12,000 circumcisions, the health authorities have been silent.

Undrar i vilka länder som detta tillåts?
Citera
2008-12-19, 09:50
Medlem
flygande mattans avatar
Giant Squid

Citat:
Enligt artikeln du länkar till så står det att det kan minska risken för spridning mellan man och kvinna med upp till 60 procent.

Dock tycker jag inte det är ett bra argument för att stympa småbarn, en eventuell omskärelse kan de få välja själva när de uppnår könsmogen ålder.Innan det finns ingen risk för spridning av sjukdomar via sexuell väg annat än genom övergrepp från vuxna såsom herpes spridning mellan Rabbi Fischer och hans offer.
Dessutom är det bättre att lära dem att skydda sig på effektivare sätt än att behöva omskära sig.
Muslimsk omskärelse utförs inte för att inte ta emot och sprida HIV så att säga. Men det är något som är positivt (manlig omskärelse) för att försöka förminska ökningen av denna hemska sjukdom som plågar många idag.

Manlig omskärelse kallas enligt Islam inte för stympning, utan just omskärelse. Svenska sjukhus utför omskärelser, inte stympningar av barn - så det är en tanke att ha med sig. Utför man en stympning så innebär det ett avslut av något som annars varit funktionellt. En omskärelse bidrar inte till det. Utan funktionen är densamma som före en omskärelse.

Annars håller jag med att man även bör lära barnen 'vett och etikett' när det gäller att skydda sig, såväl som hygien givetvis.

Det är inget tvång att omskära pojkarna i tidig ålder, men många föräldrar väljer ändå att omskära sönerna tidigt, eftersom läkeprocessen är mycket smidig när pojkarna är mycket små.
Citera
2008-12-19, 09:56
Medlem
Det har framkommit flera gånger att de som omskär pojkar bland muslimer är oerhört inkompetenta och förfarandet kan leda till livsfara för pojken som blir omskuren. Bland annat så har Sydsvenskan flertalet gånger nämnt hur felaktiga själva operationen har varit. Inom judendomen, i varje fall i Sverige, är det uteslutande alltid en speciellt utbildad mohel som dessutom ofta är läkare som genomför operationerna.
Citera
2008-12-19, 09:59
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Manlig omskärelse kallas enligt Islam inte för stympning, utan just omskärelse. Svenska sjukhus utför omskärelser, inte stympningar av barn - så det är en tanke att ha med sig. Utför man en stympning så innebär det ett avslut av något som annars varit funktionellt. En omskärelse bidrar inte till det. Utan funktionen är densamma som före en omskärelse.

Förhuden har över 20.000 nervtrådar i sig, och är ungefär som att utföra "omskärelse" på kvinnor, man får nedsatt sexuell njutning. Inte helt förlorad funktion, men helt klart nedsatt.

Sen kan man tillägga att omskärelse ofta sker utan bedövning på småpojkar. Nya medicinska studier visar att spädbarn är hyperkänsliga för smärta. Så det är en form av tortyr.

Citat:
Det är inget tvång att omskära pojkarna i tidig ålder, men många föräldrar väljer ändå att omskära sönerna tidigt, eftersom läkeprocessen är mycket smidig när pojkarna är mycket små.

Inget tvång, visst. Dock har barnen inget att säga till om. Alltså är det tvång/misshandel. Inget barn på under ett år eller ens under 10 år förstår vad omskärelse egentligen innebär.
Citera
2008-12-19, 10:10
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Förhuden har över 20.000 nervtrådar i sig, och är ungefär som att utföra "omskärelse" på kvinnor, man får nedsatt sexuell njutning. Inte helt förlorad funktion, men helt klart nedsatt.

Sen kan man tillägga att omskärelse ofta sker utan bedövning på småpojkar. Nya medicinska studier visar att spädbarn är hyperkänsliga för smärta. Så det är en form av tortyr.

Inget tvång, visst. Dock har barnen inget att säga till om. Alltså är det tvång/misshandel. Inget barn på under ett år eller ens under 10 år förstår vad omskärelse egentligen innebär.
Så du kan jämföra då från att ha haft sex med förhud och sedan utan förhud? För det är ju egentligen den ende som kan utala sig om att det du säger stämmer?

Judisk omskärelse lär ske utan bedövning även i Sverige vad jag har förstått. Så det är skillnad mot muslimsk omskärelse. Även omskärelse av icke-religiösa sker med bedövning vad jag vet.

Alla föräldrar bestämmer vad som är bäst för sina barn. Det kallas inte för misshandel. Skulle det vara misshandel att omskära minderåriga barn skulle det inte tillåtas i Sverige.
Citera
2008-12-19, 10:26
Medlem
Citat:
Judisk omskärelse lär ske utan bedövning även i Sverige vad jag har förstått. Så det är skillnad mot muslimsk omskärelse. Även omskärelse av icke-religiösa sker med bedövning vad jag vet.

Var har du fått det ifrån?
Senast redigerad av Nanach 2008-12-19 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in