2008-12-23, 15:40
Medlem
flygande mattans avatar
Nickep

Citat:
Å ena sidan anser naturligtvis de flesta sansade debattörer att det är sakfrågorna som bör fokuseras på och inte debattören. Å andra sidan kan man ha förståelse för den som i en diskussion tillfälligt bryter sakligheten, när någon av verklighetsfrämmande, dogmatiska skäl kan kasta ur sig t.ex.:
När andra debattörer uppfattar sådana tankar som hjärnsläpp, som trots all relevant (verklighetsrelaterad) information ändå med muslimsk retorik slingar sig fram, blir inte lätt att, samtidigt med omtanken om de lilla barnets integritet, hålla sinnet kallt - självklart kokar det i många debattörer under känslosvallet som uppstår.
Å tredje sidan så har jag diskuterat sakfrågorna. Jag har skrivit att jag förtår andras ifrågasättande av omskärelse, men det förändrar inte min egen ståndpunkt. Visst kan man låta omskära sig om vuxen ålder, men då det verkar vara fler nackdelar med att göra det då, så är jag fortfarande för att göra det i späd ålder, då jag ser fördelarna med det.

Jag tycker fortfarande att en väsentlig del i detta är, 'njuter omskurna män av sex i samma utsträckning som icke omskurna män gör?' - för det är en del av det hela. Så långt tror jag att jag kan svara ja på den frågan och med det finns det inte så mycket att orda om i nuläget.

Vad gäller omskärelse, kommer det att fortsätta det är jag övertygad om. Så länge svensk sjukvård engagerar sig i det, så är det väldigt bra tycker jag. Det ger goda förutsättningar för en lyckad omskärelse.

Citat:
Logiken i fortsättningen:
gör inte saken bättre. Det innebär att du, trots all sund information runt omskärelsens fysiska innebörd, av inkrökta, dogmatiska skäl är beredd att sätta dig över barnets integritet, smärtupplevelse, risker och reducerade förmåga till sexuell tillfredsställelse i vuxen ålder.
Att omskurna män inte har samma förmåga till sexuell tillfredsställelse som icke-omskurna män har du som är icke-omskuren berättat för mig.
Att gå endast på den utsagon i jämförelse med vad jag har att ta utifrån utsagor av omskurna män, så går jag på den linjen att omskurna män verkar ha ett gott och rikt och aktivt och njutningsfullt sexliv.

Citat:
Mot den bakgrunden måste man ha förståelse för debattörer som höjer rösten, trots att de uppenbarligen saknar möjlighet att få din förståelse för relevanta fakta, som du saknar förmåga att ta till dig.
Dina fakta som du presenterat är i dina ord. Därtill har du sagt att omskurna män ljuger om sina sexuella upplevelser. Du får ursäkta om jag valt att inte tycka att det väger speciellt tungt i det hela, även om du känner dig trampad på tårna när jag säger det.
Citera
2008-12-23, 15:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Okay. Tråkigt att så många barn ska fara illa för ord nedskrivna i en medeltidsbok. Ateister verkar ha väldigt mycket emot denna integritetskränkande tortyr medan det är just muslimer och judar som tycker det här är väldigt viktigt att den genomförs. Kan vi enas om att anledningen till detta handlar om religion, alternativt kultur baserad på religion som stödjer detta?

Kultur eller religion får inte påverka människors integritet eller rätt till frihet. Det handlar inte om att förtrycka kultur eller religion utan det handlar om att hjälpa människor som tvingas bli förtryckta tack vare sin kultur eller religion. Jag kunde inte bry mig mindre om vad du tycker att du har för skyldighet när det är barnets rättighet och integret som är i fokus.
Men hur många är det som far illa då menar du? På vilket sätt lider omskurna män i jämförelse med icke-omskurna?

Visst för min del handlar det om en religiös aspekt, eftersom omskärelsen har en viktig betydelse när det gäller renhet, fitrah, inför Allah (swt).

Vi har aldrig full frihet, det spelar ingen roll vad det handlar om. Det finns alltid gränser, eftersom full frihet ofta innebär att man inskränker någon annans frihet.

Varför ser du omskärelse som ett förtryck?

Det är därför den här frågan alltid är så het, för precis som du säger, så bryr sig folk inte om varför andra låter omskära sina söner, utan ser bara att de själva inte skulle göra det. Och det blir utgångspunkten för vad som är rätt och fel för alla andra. Dvs en subjektiv bedömning. Precis som även jag gör en subjektiv bedömning när jag låter omskärning utföras. Man ser till 'sitt eget bästa' och utgår från det som man själv anser vara det rätta.
Citera
2008-12-23, 15:51
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Det sköter islam så bra själv. För övrigt har jag inga som helst
personliga problem med dig övt. Tycker det är väldigt bra att
du finns här på forumet. Så man kan få höra något från en
sansad muslim för en gångs skull.

Religiösa meningslösa befallningar, påbud & rekommendationer upphör då aldrig att förvåna.
Det ända som är mer häpnadsväckande är att folk följer det
som uppmuntras av deras ökendogmer.
Det är ju faktiskt en föreställning du framför du. Islam förtrycker inte, det är muslimer - och andra - som är bra på det däremot.

Tack.

Bara tänk tanken - hur många människor på vår jord kan gå till sin egen vattenkran i köket och därifrån dricka ett rent glas vatten? Hur många har goda tvättmöjligheter? Jag bara tar upp det som en aspekt att faktiskt inte ta för givet det som vi har, har alla andra. Många får vandra långa vägar för att hämta vatten - är det ens riktigt rent att dricka?

Det som du ser om meningslöst, är ju för att du inte är berörd. Jag kan finna flera ting som jag anser larviga och meningslösa i samhället, men som ändå finns där. Jag får respektera att andra har andra åsikter än vad jag har, om vad som är viktigt - för dem. Man tycker det skulle vara samma tvärtom också...
Citera
2008-12-23, 16:34
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
... Jag har skrivit att jag förtår andras ifrågasättande av omskärelse, men det förändrar inte min egen ståndpunkt. Visst kan man låta omskära sig om vuxen ålder, men då det verkar vara fler nackdelar med att göra det då, så är jag fortfarande för att göra det i späd ålder, då jag ser fördelarna med det.
Det avgör egentligen saken (fast det förstår du uppenbarligen inte) - du sätter dig i gudomlig överhöghet över barnets möjligheter att i vuxen ålder själv bestämma över sin kropp. Dessutom:
Citat:
Jag tycker fortfarande att en väsentlig del i detta är, 'njuter omskurna män av sex i samma utsträckning som icke omskurna män gör?' - för det är en del av det hela. Så långt tror jag att jag kan svara ja på den frågan och med det finns det inte så mycket att orda om i nuläget.
genom dina högst begränsade Ad hoc-tester anser du dig stå över odiskutabla fysiologiska fakta.
Citat:
Vad gäller omskärelse, kommer det att fortsätta det är jag övertygad om. Så länge svensk sjukvård engagerar sig i det, så är det väldigt bra tycker jag. Det ger goda förutsättningar för en lyckad omskärelse.
"lyckad omskärelse" - från din synpunkt ja !!! Den "kunskap" du tar in "utifrån" genom:
Citat:
...utsagor av omskurna män, så går jag på den linjen att omskurna män verkar ha ett gott och rikt och aktivt och njutningsfullt sexliv.
det innebär sammantaget att du är inne på områden som du visar dig inte i något avseende greppa.
Citera
2008-12-23, 16:40
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det avgör egentligen saken (fast det förstår du uppenbarligen inte) - du sätter dig i gudomlig överhöghet över barnets möjligheter att i vuxen ålder själv bestämma över sin kropp. Dessutom:
genom dina högst begränsade Ad hoc-tester anser du dig stå över odiskutabla fysiologiska fakta.
"lyckad omskärelse" - från din synpunkt ja !!! Den "kunskap" du tar in "utifrån" genom:
det innebär sammantaget att du är inne på områden som du visar dig inte i något avseende greppa.
Ja det gör jag, precis som andra föräldrar tar beslut för sina barn tills de är myndiga.

Skulle jag ha vetat att omskärelse inte är till godo, hade jag inte låtit omskära. Men då jag har bara goda referenser att ta det av, varför skulle det då vara fel, när det är vad jag tycker är rätt att göra?

Det är du som stilar på om att omskurna män inte har ett bra och hett sexliv i samma klass som du har. Själva verkar de inte klaga nämnvärt. Så hursomhelst om de då ljuger, även de enligt din uppfattning, så var då glad att du inte sitter i samma båt, utan kan njuta i fulla drag vid varje årtag.

Skillnaden är väl att jag inte utgår från att män ljuger om sin njutning, medan du direkt sågar omskurna män att de inte njuter och dessutom ljuger de.

Vet inte vem det är du försöker att lura här....
Citera
2008-12-23, 18:11
Medlem
NumeroUnos avatar
Frågan är väl om det är rätt att göra ett kirurgiskt ingrepp som inte har några medicinska syften på en individ som inte kan säga nej. Diskussionerna om en omskuren person har ett bättre sexliv än en icke-omskuren är väl ganska irrelevanta?

Om min övertygelse säger att jag ska kapa öronsnibbarna på mitt nyfödda barn har jag då rätt att göra det?
Citera
2008-12-23, 19:24
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ja det gör jag, precis som andra föräldrar tar beslut för sina barn tills de är myndiga.

Skulle jag ha vetat att omskärelse inte är till godo, hade jag inte låtit omskära. Men då jag har bara goda referenser att ta det av, varför skulle det då vara fel, när det är vad jag tycker är rätt att göra?
Du kan tycka vad du vill, men enligt normala rättsliga principer, tar man sig inte rätten att låta göra onödiga kirurgiska ingrepp på barn, som främst bygger på religiösa dogmer (principiellt ingen skillnad om ingeppet görs på pojkar eller flickor - samma andas tabubelagda område). Om det funnes en allsmäktig skapare, hade naturligtvis utformningen av människan redan från början, på den för fortplantningen känsligaste punkten, varit sådan att de mänskliga ombuden inte behövt påbjuda detta.
Citera
2008-12-24, 01:37
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Du kan tycka vad du vill, men enligt normala rättsliga principer, tar man sig inte rätten att låta göra onödiga kirurgiska ingrepp på barn, som främst bygger på religiösa dogmer (principiellt ingen skillnad om ingeppet görs på pojkar eller flickor - samma andas tabubelagda område). Om det funnes en allsmäktig skapare, hade naturligtvis utformningen av människan redan från början, på den för fortplantningen känsligaste punkten, varit sådan att de mänskliga ombuden inte behövt påbjuda detta.
Spot on Nickep.
Det är ju så idiotiskt det här med renligheten framför gud.
Som om det skulle spela någon roll om man hade lite vatten
och urinämnen på just det stället urin skall komma ifrån.

Hade allah satt upp spelreglerna idag, så hade man fått sitta
inlåst i vakuumkarantän för att hålla modern sterilitet.

Har han bacillskräck? Är inte allt han skapat perfekt?
Citera
2008-12-24, 10:10
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Spot on Nickep.

Nej, var har du fått det ifrån?
Citera
2008-12-24, 11:40
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Nej, var har du fått det ifrån?
Sarkasmdetektorn inte påslagen eller?
Citera
2008-12-24, 12:14
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Sarkasmdetektorn inte påslagen eller?
Fasiken - glömde den? Har du snott den från mig eller?
Citera
2008-12-24, 14:29
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Spot on Nickep.

Så du tycker inte renlighet är av godo. Att tex låta barnens naglar växa, aldrig klippa barnets hår/ vaxa dess öron , aldrig tvätta barnets bak är bara bra. Gör man det har man bacillskräck menar du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in