Nickep
Jag tycker fortfarande att en väsentlig del i detta är, 'njuter omskurna män av sex i samma utsträckning som icke omskurna män gör?' - för det är en del av det hela. Så långt tror jag att jag kan svara ja på den frågan och med det finns det inte så mycket att orda om i nuläget.
Vad gäller omskärelse, kommer det att fortsätta det är jag övertygad om. Så länge svensk sjukvård engagerar sig i det, så är det väldigt bra tycker jag. Det ger goda förutsättningar för en lyckad omskärelse.
Att gå endast på den utsagon i jämförelse med vad jag har att ta utifrån utsagor av omskurna män, så går jag på den linjen att omskurna män verkar ha ett gott och rikt och aktivt och njutningsfullt sexliv.
Citat:
Å tredje sidan så har jag diskuterat sakfrågorna. Jag har skrivit att jag förtår andras ifrågasättande av omskärelse, men det förändrar inte min egen ståndpunkt. Visst kan man låta omskära sig om vuxen ålder, men då det verkar vara fler nackdelar med att göra det då, så är jag fortfarande för att göra det i späd ålder, då jag ser fördelarna med det.
Å ena sidan anser naturligtvis de flesta sansade debattörer att det är sakfrågorna som bör fokuseras på och inte debattören. Å andra sidan kan man ha förståelse för den som i en diskussion tillfälligt bryter sakligheten, när någon av verklighetsfrämmande, dogmatiska skäl kan kasta ur sig t.ex.:
När andra debattörer uppfattar sådana tankar som hjärnsläpp, som trots all relevant (verklighetsrelaterad) information ändå med muslimsk retorik slingar sig fram, blir inte lätt att, samtidigt med omtanken om de lilla barnets integritet, hålla sinnet kallt - självklart kokar det i många debattörer under känslosvallet som uppstår.
När andra debattörer uppfattar sådana tankar som hjärnsläpp, som trots all relevant (verklighetsrelaterad) information ändå med muslimsk retorik slingar sig fram, blir inte lätt att, samtidigt med omtanken om de lilla barnets integritet, hålla sinnet kallt - självklart kokar det i många debattörer under känslosvallet som uppstår.
Jag tycker fortfarande att en väsentlig del i detta är, 'njuter omskurna män av sex i samma utsträckning som icke omskurna män gör?' - för det är en del av det hela. Så långt tror jag att jag kan svara ja på den frågan och med det finns det inte så mycket att orda om i nuläget.
Vad gäller omskärelse, kommer det att fortsätta det är jag övertygad om. Så länge svensk sjukvård engagerar sig i det, så är det väldigt bra tycker jag. Det ger goda förutsättningar för en lyckad omskärelse.
Citat:
Att omskurna män inte har samma förmåga till sexuell tillfredsställelse som icke-omskurna män har du som är icke-omskuren berättat för mig.
Logiken i fortsättningen:
gör inte saken bättre. Det innebär att du, trots all sund information runt omskärelsens fysiska innebörd, av inkrökta, dogmatiska skäl är beredd att sätta dig över barnets integritet, smärtupplevelse, risker och reducerade förmåga till sexuell tillfredsställelse i vuxen ålder.
gör inte saken bättre. Det innebär att du, trots all sund information runt omskärelsens fysiska innebörd, av inkrökta, dogmatiska skäl är beredd att sätta dig över barnets integritet, smärtupplevelse, risker och reducerade förmåga till sexuell tillfredsställelse i vuxen ålder.
Att gå endast på den utsagon i jämförelse med vad jag har att ta utifrån utsagor av omskurna män, så går jag på den linjen att omskurna män verkar ha ett gott och rikt och aktivt och njutningsfullt sexliv.
Citat:
Dina fakta som du presenterat är i dina ord. Därtill har du sagt att omskurna män ljuger om sina sexuella upplevelser. Du får ursäkta om jag valt att inte tycka att det väger speciellt tungt i det hela, även om du känner dig trampad på tårna när jag säger det.
Mot den bakgrunden måste man ha förståelse för debattörer som höjer rösten, trots att de uppenbarligen saknar möjlighet att få din förståelse för relevanta fakta, som du saknar förmåga att ta till dig.
det innebär sammantaget att du är inne på områden som du visar dig inte i något avseende greppa.