Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Kanske du menar diagnoser? I vilket fall - du förstår inte ens de enklaste liknelser! Det borde du, eftersom du säger dig framgångsrikt tolka mängder av Islams religiösa skrifter långt bättre - som det förefaller - än den långa raden högt uppsatta, muslimska gråhårsmän, som i olika medier presenterar sitt vetande i ljud, bild och skrift!
För att göra ett förnyat försök med annan liknelse - fast det är tveksamt om du inte - på muslimskt vis - kommer att försöka slingra dig ur också den:
Från naturvetenskaplig synpunkt är det inte nödvändigt att själv göra eller känna som andra, för att förstå bakomliggande samband och föreställa sig hur andra beskriver sina upplevelser - grundläggande inte minst för en fysiolog eller psykiatriker när det gäller kropp och psyke. Från mängden av observationer den vägen, för att uppnå kunskap, till enstaka Ad hoc-tester av märke flygande mattan, är steget långt!
Nej det är inte nödvändigt att själv uppleva för att kunna förstå/lyssna, men nog är det mycket troligare att man verkligen förstår om man upplevt det.
Vill ref till ditt inlägg
https://www.flashback.org/showpost.php?p=14241998&postcount=91 för det visar ganska tydligt vad det är du försöker att göra här. Du gör gällande att 'man inte behöver uppleva det för att förstå' - medan jag efterfrågat DEM som upplevt det (vilket du diskvalificerar som 'onödigt') vilket jag inte gör. Jag tycker det är firshandinfo att få veta det från de som vet vad de talar om.
Din synpunkt är därutöver att män som omskurit sig om vuxna oftast ljuger om sin situation. Det är din åsikt, och skall stanna vid det tycker jag.
Nåväl med detta som utgångsläge skrev Joppe i det inlägg som jag här ref till; du hade efterfrågat när han blivit omskuren och anledningen till det och fick svaret:
''Det vara av kulturella skäl och jag var nyfödd.''
Ditt klingande svar till detta blev:
''I såfall kan du
knappast yttra dig om skillnaden/fördelen jämfört med att inte vara omskuren. Den ev. estetiska
"fördelen" ligger närmast på dig själv att förklara!''
Nehej - han kan inte det - men du kan det som inte varit omskuren! Snacka om att trava runt på folk hur som helst. Dessutom citerar du 'fördelen', vilket gör att du lägger än mer personlig värdering i det hela. Det är så snorkigt skrivet, men tror de flesta inte märker den snorkattityd som du har. Tycker du ska lugna ner dig ett par varv - fira jul och återhämta dig kan vara en bra idé.
Slutsats:
Han kan inte yttra sig om skillnaden/fördelen med att vara oomskuren för egen del och med alla de känslor som det borde innebära. För erfarenheten saknas.
Och:
Du kan inte yttra dig om skillnaden/fördelen med att vara omskuren och med alla de känslor som det borde innebära. För erfarenheten saknas.
Han och du kan endast göra det utifrån en medicinsk och därutöver erfarenhetsmässig personlig aspekt, utifrån där ni står. Men ingen av er kan uttala er om den andras erfarenheter och innersta känslor.
Men du gör gällande att du kan det, men andra kan det inte. Du är arrogant Nickep och flyger högre än dina hästar travar.