Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Folket i syrien vill ha kvar assad som deras ledare dem vill inte ha några islamistiska terrorister som mördar civilbefolkningen, vilket rebellerna gör. Så blanda inte in syrien i diskussionen ok. Jag är orolig över vad som kommer att hända kopterna om dem kommer att diskrimineras eller förtryckas eller dödas. Jag hoppas bara att han som blev vald håller vad han lovar och inte bryter det löfte som han gav att kopter inte kommer att diskrimineras eller behandlas på ett negativt sätt.
Det finns en anledning varför oppositionen inte vill ha några val och anledningen är för att dem vet att folket inte stödjer dem. Dem vet att det inte kommer att ske samma sak i syrien som det skedde i egyptien.
Tar rebellerna över i syrien så kommer alla kristna att antagligen dödas, eller tvångsfly landet. Jag undrar om du ens bryr dig.
Syrien är ett muslimiskt land. De vill inte ha assad även om de visar det på ett osmart sätt. Inbördeskrig är inte bra för landet de borde göra som egyptierna demonstrera, vägra att arbeta. de är många som är emot assad och det är mer invecklat än så. Det finns sunni-muslimer i syrien som får hjälp av saudiarabien, sen har vi en annan grupp shia-muslimer som får hjälp av Iran. Det är det som lett till inbördeskrig. Shia-muslimerna får hjälp av libanon och iran och assad är på deras sida och skyddar dem sen har vi saudiarabien som pumpar sunni-muslimerna med vapen och pengar som har väst på sin sida.
Hade syriens invånare endast bestått av sunni-muslimer hade vi sett samma resultat som i egyptien. Problemet är de två grenerna sunni och shia som bromsat islams framgång. Lek med tanken att Iran, saudiarabien, egyptien, irak, libanon ( hizbollah) libyen och turkiet samarbetar de behöver inte turkiet vara medlem i nato, inte heller behöver saudiarabien tllåta USA slicka deras röv för olja. Dessa länder kan skapa en stormakt, ekonomiskt och militärt som i sin tur kan hjälpa andra muslimiska länder som afganistan och pakistan, sen följer de andra små muslimiska länderna med självmant.
Men eftersom Saudiarabien är oroliga för iran tar de hjälp från väst främst USA, och går med på att tillåta israel ( ärkefienden) flyga över saudiarabien för att bomba iran. Det islam behöver är enighet. När shia och sunni-muslimer når enighet kan de skapa en stor makt som ryssland och USA. Egyptien har sträckt sin hand och tagit första steget de vill stärka relationen med iran men det tror jag inte sauiaarabien någonsin vill göra.
Kristna och judar är bokens folk. De har alltid fått leva och verka i muslimiska länder. Förutom saudiarabien ( som nu håller på att bli lite mjukare efter att kung Abdullah kom till makten finns inte ett enda muslimskt land där kyrkor och synagogor inte finns. Det finns inte ett enda muslimiskt land där kristna och judar inte finns till och med i saudiarabien finns det kristna och judar som lever och verkar i fred varför skulle du vara orolig för kopterna i egyptien? varför skulle egytien vara undantag och behandla sina kristna medborgare på ett annorlunda sätt?