Citat:
Ursprungligen postat av
farfar
Och det här med tjänstefolk. Vad är felet med att betala för städhjälp om man själv betalar för det med de pengar man själv har jobbat ihop? Det är en annan sak än om man är en rikemansunge som aldrig behövt lyfta ett finger för att få pengar eller sköta hemmet.
På vilket sätt är det annorlunda än att t.ex. ge någon jobbet att måla ens hus?
Grejen är ju att många hemstädare, nannys osv har dåliga villkor. Plus att det subventioneras med RUT, vilket av många ses som ett städbidrag till medelklassen.
Vad som däremot stör mig är att LD öppet har skrivit på sin blogg att hon har städhjälp. Jag hittar det inte nu men jag vet att hon har gjort det just för att jag blev så förvånad över att någon som var "vänster" ogenerat utnyttjade RUT.
Det var några år sedan. Om hon tänkt om sedan dess eller bara talar tyst om det numera vet jag inte. Men för mig blir det oerhört löjligt att gå ut så hårt mot andra om man inte är bättre själv.
Sedan tror inte jag det handlade om någon plötsligt påkommen vurm för arbetarklasskvinnor. LD har aldrig skrivit om klass och fördelningspolitik på det sättet tidigare. Min första tanke när en rad instagramfeminister som aldrig skrivit om annat än typ kroppspositivism, från en dag till en annan började ondgöra sig över feminister med städhjälp var att Cissi Wallin antagligen hade nanny/städhjälp och nu skulle det användas som krypskytte i ett instagramtjafs. Wallins hemhjälp bekräftades sedan i podden Haveristerna.
De här människorna är så tröttsamma, barnsliga och förutsägbara.