2012-06-30, 21:39
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Beror det sistnämnda på filioque?
En ortodox får endast ta emot kommunionen i en ortodox kyrka, filioque kanske spelar in på ett hörn men det är inte huvudsaken.
Citera
2012-07-01, 09:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det är inte någon annan sorts andevarelse än Jesus
som tas emot.

Det är ju det som kan vara problemet som sagt om nu Jesus utförde sin nattvard som en gemenskaphetsmåltid med, eller konsumtion av, Visheten. Inte han själv.
Citera
2012-07-01, 09:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
[...] eftersom Genesis är ganska tydlig med både anden och ordet var delaktiga i eller närvarande vid skapelsen.

Det kan ju bero, som sagt, på att de är omskrivningar för samma sak. Vilket jag redan har hänvisat till.
Citera
2012-07-01, 20:43
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
En ortodox får endast ta emot kommunionen i en ortodox kyrka, filioque kanske spelar in på ett hörn men det är inte huvudsaken.
OK. Såg sen att du på sätt och vis redan hade svarat på den. Borde läst innan jag postade.

Undrar lite över två saker du skrev: den katolska kyrkan ger nattvarden åt ortodoxa (som inte vill ta emot den) men inte åt protestanter? Och små katoliker får oftast sin första nattvard ungefär i samma ålder som svenska fjortisar leker sanning eller kånka på konfaläger, detta därför att det behövs förnuft för att begripa innebörden av sakramentet. Beror då sakramentets natur på den som mottar det?
Citera
2012-07-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Hur stämmer de med att Jesu efterföljare skulle vara i en enda kyrka under samma tanke och sinnelag ?
Citera
2012-07-01, 23:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
OK. Såg sen att du på sätt och vis redan hade svarat på den. Borde läst innan jag postade.

Undrar lite över två saker du skrev: den katolska kyrkan ger nattvarden åt ortodoxa (som inte vill ta emot den) men inte åt protestanter? Och små katoliker får oftast sin första nattvard ungefär i samma ålder som svenska fjortisar leker sanning eller kånka på konfaläger, detta därför att det behövs förnuft för att begripa innebörden av sakramentet. Beror då sakramentets natur på den som mottar det?
Ja, med ett undantag så delar inte katoliker eukaristi tillsammans med protestanter, men ortodoxa är välkomna, för att tron och traditionen är ganska lik. Protestanterna hade en väldigt mer laddad splittring, och det var mycket mer än två områden som gradvis "växte ifrån" varandra i tolkningsfrågor. Det var en sida som aktivt satte sig upp och bröt sig ur.

Sakramentets natur är inte beroende på vem som mottar det, men jag skulle säga att rent generellt så är kommunionsläsningen och konfirmationsundervisningen idag mycket mera "riktig" i katolska kyrkan än vad den är i Svenska kyrkan. Sekulariseringen i samhället har slagit så hårt att svenska folket blivit ganska anti-kyrka vad gäller att lära sig. Undervisningen idag i Svenska kyrkan måste börja tidigare/grundligare än vad man kunde göra för bara 20 år sedan. Stöter på barn/ungdomar som inte ens vet om att "Den blomstertid" faktiskt är en psalm (nr 199) och finns med i den ekumeniska psalmboken. (Psalm 1 - 325)
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur stämmer de med att Jesu efterföljare skulle vara i en enda kyrka under samma tanke och sinnelag ?
Du säger det nog lite själv där. Skillnaden mellan protestanter och katoliker är ganska stor rörande tanke och sinnelag, och därför kan inte en eukaristi delas.
Citera
2012-07-05, 14:35
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det kan ju bero, som sagt, på att de är omskrivningar för samma sak. Vilket jag redan har hänvisat till.

Jag tycker att jag har lagt fram ganska tunga skäl till varför en sådan läsning du gör gällande är ovanlig och kanske även olämplig.
Citera
2012-07-05, 20:02
Medlem
Korinths avatar
Citat:
Det stämmer naturligtvis inte alls! För Katolikerna gäller det protestantiska dopet, samtidigt som de inte vill dela nattvarden med oss... Hur, när och varför brödet blir Kristi kropp är tydligen viktigare än att vi tillsammans är Kristi kropp.
Min förhoppning är att påven här snart tillkännager att våran flerhundraåriga "tvist" kan vara till ända. Eftersom påvens ord betyder allt, är det tyvärr han endast som kan ändra katolikernas synsätt vad gäller nattvarden.
Det är djupt tragiskt att katoliker ser på protestanter som inte fullt värdiga i Kristus.
Alla kristna borde självklart dela nattvarden tillsammans! Jesus uttrycker det tydligt i Luk 22: 19-20, vilket borde vara omöjligt att missförstå. Ändå lyckas en del kristna krångla till det. Man ska kunna vara med och dela nattvarden även om man inte förstår allt Jesus talar om. T.ex. om man är utvecklingsstörd, döv eller talar ett annat språk än det som gudstjänsten hålls på. "tanke och sinnelag" borde inte hindra. Hur kan man vara säker på att varje katolik har rätt sinnelag för övrigt? Det finns aldrig någon garanti att man är tillräckligt from eller värdig. Vi kan bara be vår Herre om tillräcklig värdighet.
Läste häromdagen något klokt. Det var ungefär så här:
"Kyrkan kan aldrig vara ortodox, katolsk eller protestantisk, utan bara en."
Citera
2012-07-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinth
Det stämmer naturligtvis inte alls! För Katolikerna gäller det protestantiska dopet, samtidigt som de inte vill dela nattvarden med oss... Hur, när och varför brödet blir Kristi kropp är tydligen viktigare än att vi tillsammans är Kristi kropp.
Min förhoppning är att påven här snart tillkännager att våran flerhundraåriga "tvist" kan vara till ända. Eftersom påvens ord betyder allt, är det tyvärr han endast som kan ändra katolikernas synsätt vad gäller nattvarden.
Det är djupt tragiskt att katoliker ser på protestanter som inte fullt värdiga i Kristus.
Alla kristna borde självklart dela nattvarden tillsammans! Jesus uttrycker det tydligt i Luk 22: 19-20, vilket borde vara omöjligt att missförstå. Ändå lyckas en del kristna krångla till det. Man ska kunna vara med och dela nattvarden även om man inte förstår allt Jesus talar om. T.ex. om man är utvecklingsstörd, döv eller talar ett annat språk än det som gudstjänsten hålls på. "tanke och sinnelag" borde inte hindra. Hur kan man vara säker på att varje katolik har rätt sinnelag för övrigt? Det finns aldrig någon garanti att man är tillräckligt from eller värdig. Vi kan bara be vår Herre om tillräcklig värdighet.
Läste häromdagen något klokt. Det var ungefär så här:
"Kyrkan kan aldrig vara ortodox, katolsk eller protestantisk, utan bara en."

I Heb 10:24, 25 står det att vi ska gå på möte, i vilken församling menade aposteln ?
http://www.bibeln.se/las/sok?q=Heb+1..._book_2k=&b=2k
Citera
2012-07-05, 21:03
Medlem
Mankas avatar
Citat:
I Heb 10:24, 25 står det att vi ska gå på möte, i vilken församling menade aposteln ?
http://www.bibeln.se/las/sok?q=Heb+1..._book_2k=&b=2k
Bönemöten exempelvis ordnas som jag själv deltar i. Undrar ibland vad vissa människor dyrkar för punktknullande Gud. Att ha så rätt som möjligt enligt bibeln kanske gör en högmodig istället (tron att alla har fel utom den församling man själv är i), och blir sådeledes kanske mångas fall.
Citera
2012-07-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Bönemöten exempelvis ordnas som jag själv deltar i. Undrar ibland vad vissa människor dyrkar för punktknullande Gud. Att ha så rätt som möjligt enligt bibeln kanske gör en högmodig istället (tron att alla har fel utom den församling man själv är i), och blir sådeledes kanske mångas fall.

Hmmm ?????
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Vem är din Gud?
Citera
2012-07-05, 21:38
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Hmmm ?????
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Vem är din Gud?
Israels Gud. Och vad har det du säger att göra med mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in