2012-06-22, 18:37
Medlem
Min mamma var med i Svenska Kyrkan men min pappa var missionare så jag blev odöpt medlem i Svenska Kyrkan men jag besöker ibland en EFS kyrka där alla (även ett-åringa och odöpta) får tar del av nattvarden, men hur är det i andra kyrkor, måste man var troende eller kan ett-åringar ta nattvarden i alla kyrkor?
Citera
2012-06-22, 21:26
Medlem
Som barn besökte jag ibland en luthersk kyrka i svenskfinland. Där fick ingen som inte var yngre än 12 år (vill jag minnas) delta i nattvarden. Har i mer mogen ålder rört mig mest i frikyrkliga sammanhang där alla får ta del i sakramentet. I vissa kyrkor har man mig veterligen fortfarande nattvardsvin med alkohol i, och där är man säkerligen mer försiktiga när det gäller att låta små barn delta. Detta var i varje fall fallet med kyrkan jag besökte som barn.
Citera
2012-06-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
Min mamma var med i Svenska Kyrkan men min pappa var missionare så jag blev odöpt medlem i Svenska Kyrkan men jag besöker ibland en EFS kyrka där alla (även ett-åringa och odöpta) får tar del av nattvarden, men hur är det i andra kyrkor, måste man var troende eller kan ett-åringar ta nattvarden i alla kyrkor?

Heb 6:4-6
Det är nämligen omöjligt vad dem beträffar som en gång för alla har blivit upplysta och som har smakat den himmelska fria gåvan och som har fått del i helig ande och som har smakat Guds goda ord och den kommande tingens ordnings krafter, men som har avfallit, att återigen uppliva dem till sinnesändring, eftersom de själva på nytt hänger Guds Son på pålen och utsätter honom för offentlig skam.

Heb 6:4-6 Folkbibeln
4 Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande 5 och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter 6 men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom.

Kan man med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!

Joh 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”
Citera
2012-06-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Heb 6:4-6
Det är nämligen omöjligt vad dem beträffar som en gång för alla har blivit upplysta och som har smakat den himmelska fria gåvan och som har fått del i helig ande och som har smakat Guds goda ord och den kommande tingens ordnings krafter, men som har avfallit, att återigen uppliva dem till sinnesändring, eftersom de själva på nytt hänger Guds Son på pålen och utsätter honom för offentlig skam.

Heb 6:4-6 Folkbibeln
4 Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande 5 och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter 6 men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom.

Kan man med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!

Joh 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”

Menar du att den stora skaran skulle var de döpta (dit ju även sådana som Hitler hör) och den lilla skaran skulle vara de troende (de vars tro på Guds ord visar sig i att de tjänar både Gud och de svaga)
Citera
2012-06-23, 14:15
Medlem
anjoh66s avatar
I Katolska Kyrkan kan endast döpta katoliker ta emot eukaristin men även där finns ett hinder, är man inte i nådens tillstånd, alltså med obiktade synder, är man förhindrad.

Tilläggas bör att även Ortodoxa kan ta emot eukaritin i katolska kyrkor men tyvärr förhindrar deras tro detta.
Citera
2012-06-23, 14:56
Medlem
kaiross avatar
Även i Svenska kyrkan är dopet en förutsättning. Det är dock en debatterad fråga och 'nolltoleransen' gäller i många församlingar bara på pappret. Det är framför allt två aspekter som diskuteras:
1. Det går inte att praktiskt kontrollera alla som kommer fram för att ta nattvarden.
2. Ska kyrkan förvägra den som aktivt vill ta emot Jesus att göra så?

För många präster blir det alltså ofta ett 'What would Jesus Do"-tänk , med följd att alla får ta emot nattvarden som så önskar. Personligen tycker jag att det är rätt, då jag vill att nattvarden ska vara en inkluderande gemenskap där man inte exkluderar någon bara för att han/hon inte getts möjlighet till dop (vilket är fallet med många).
Citera
2012-06-23, 15:32
Medlem
Korinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
I Katolska Kyrkan kan endast döpta katoliker ta emot eukaristin men även där finns ett hinder, är man inte i nådens tillstånd, alltså med obiktade synder, är man förhindrad.

Tilläggas bör att även Ortodoxa kan ta emot eukaritin i katolska kyrkor men tyvärr förhindrar deras tro detta.
Har en del att fråga angående nattvarden i katolska kyrkan...

Jag var en gång i ett kloster och närvarade vid nattvarden. Varken nunnorna eller vi besökare fick ta emot vinet utan bara brödet. Bara prästen fick både vinet och brödet. Undrar varför.

En annan fråga jag har är: varför motsätter sig RKK att dela nattvard med protestanter men inte med ortodoxa? Har mina aningar, men skulle gärna hör en förklaring av en aktiv katolik (du?).

Och så lite OT...:
Jag personligen ser både katoliker och ortodoxa som mina kristna medsyskon, men jag undrar hur eran syn på protestanter är?
Kanske en för ”tung” fråga att besvara med några få rader, men men...
Citera
2012-06-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Står det någon stans i bibeln att prästen/herden kan hindra någon att ta nattvarden?

Det står i 1 Korinthierbrevet 11:23-29 "Jag har själv tagit emot från Herren det som jag har fört vidare till er: Den natten då herren Jesus blev förrådd tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: ”Detta är min kropp som offras för er. Gör detta till minne av mig.” Likaså tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod. Var gång ni dricker av den, gör det till minne av mig.”

Var gång ni äter det brödet och dricker den bägaren förkunnar ni alltså Herrens död, till dess han kommer. Den som äter Herrens bröd eller dricker hans bägare på ett ovärdigt sätt har därför syndat mot Herrens kropp och blod. Var och en måste pröva sig själv, sedan kan han äta brödet och dricka bägaren. Ty den som äter och dricker utan att tänka på vems kropp det gäller, han äter och dricker en dom över sig"

Här står det att man ska pröva sig själv innan man tar nattvarden. Det står inte att prästen/herden ska bestämma vilka som ska ta eller inte.
Citera
2012-06-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
Menar du att den stora skaran skulle var de döpta (dit ju även sådana som Hitler hör) och den lilla skaran skulle vara de troende (de vars tro på Guds ord visar sig i att de tjänar både Gud och de svaga)

Lilla skaran ska leva på jorden.

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.”

(Psalm 37:9-11) Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10*Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11*Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
(Psalm 37:29) De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Citera
2012-06-24, 09:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Står det någon stans i bibeln att prästen/herden kan hindra någon att ta nattvarden?

Här står det att man ska pröva sig själv innan man tar nattvarden. Det står inte att prästen/herden ska bestämma vilka som ska ta eller inte.
Du måste först bestämma dig för ett samfund att diskutera utifrån, då de kristna samfunden gör olika. Nattvarden firades i början endast i gemenskap med de andra kristna (läs: döpta). När mässa skulle firas så fick inte ens de odöpta närvara, de fick lämna rummet.

Går vi till vad Svenska kyrkan håller så är nattvarden de döptas gemenskap, och Svenska kyrkan erkänner alla dop som skett i rent vatten i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. Ur den biten så är nattvarden öppen för icke-medlemmar, men inte för odöpta. Brasklapp är att en ny kyrkoordning och handbok är ute på remiss och där finns diskussion om att ta bort dopet som krav för nattvardsgemenskap.

Det är också bara att titta på vilka paulus skrev till, 1 kor skrev han till en församling. Vilka är med i en församling? Jo, de döpta. Vilka firade då mässa? De döpta. Att prästen hindrar en person att delta i mässan är således inget nytt.
Citera
2012-06-24, 09:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinth

Jag var en gång i ett kloster och närvarade vid nattvarden. Varken nunnorna eller vi besökare fick ta emot vinet utan bara brödet. Bara prästen fick både vinet och brödet. Undrar varför.

En annan fråga jag har är: varför motsätter sig RKK att dela nattvard med protestanter men inte med ortodoxa? Har mina aningar, men skulle gärna hör en förklaring av en aktiv katolik (du?).

Och så lite OT...:
Jag personligen ser både katoliker och ortodoxa som mina kristna medsyskon, men jag undrar hur eran syn på protestanter är?
Att enbart ta emot brödet är en gammal katolsk tradition, som idag förändrats till att alla får ta emot blodet. Det är konstigt för en icke-katolik, men i katolska kyrkans tradition så är det inget nytt.

RKK har en gemenskap med (vissa) av de ortodoxa kyrkorna. För att de delar så grundläggande värderingar, beslut på de 7 koncilierna, och liknande. De erkänner varandras patriarkers anspråk på apostolisk succession. Flera av de protestantiska kyrkorna har ingen apostolisk succession, och de flesta har med flit gjort sig av med den. Svenska kyrkan höll kvar den genom att vi inte bytte ut alla biskopar när vi bröt oss loss från Rom. Det finns en punkt där en katolsk biskop blev luthersk, men det går fortfarande att dra en linje tillbaka till apostlarna (via Rom). I katolska kyrkan så är eukaristin något som delas med de likatroende, och protestanterna har i allmänhet inte en lika tro. Titta bara på att RKK har sitt överhuvud och ledare i påven och protestanterna förnekar att påven har någon särställning mot andra...

Nu är jag lutheran, men jag har viss bakgrund och erfarenhet inom katolska kyrkan.
Citera
2012-06-24, 13:34
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinth

Och så lite OT...:

Därför att enligt katolsk tro är det fullständigt tillräckligt att ta emot endast brödets gestalt men det är olika, när jag döptes in i katolska kyrkan fick jag ta emot båda gestalterna, bröd och vin men övriga närvarande fick endast oblaten.

Anledningen att protestanter inte får ta kommunion är att det skiljer för mycket i synen på eukaristin, kyrkorättsligt så är protestanter fortfarande ex-kommunicerade rent tekniskt sett men dispans kan ges om biskopen tillåter detta.

Rekommenderar dig att läsa denna länk:
http://katolsktfonster.se/forum/blog...limkyrkan.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in