Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-22, 14:17
  #1
Medlem
siwsans avatar
Jag måste fråga och har ingen handlare tillgänglig just nu. Hoppet står därför till den samlade Flashback-expertisen.

Saken: Osålda mejeriprodukter vars sista förbrukningsdag (eller bäst-före-datum) passerats, var gör affärerna av dessa? Hälls de bara ut?

Nyfikenheten har sin grund i att jag brukar köpa ekologiska produkter som producerats ganska nära hemmet, så jag har sett korna live så att säga. Att närproducera ekologiska mejeriprodukter och sedan kassera osålda varor känns konstigt. Nu menar jag inte att produkterna ska märkas om på känt ICA-manér, men tar mejerierna tillbaka produkterna (typ tidningsretur) och gör något annat av det, till exempel filmjölk eller yoghurt (om det nu går att använda icke-helt-färsk mjölk till sånt)?
Citera
2012-06-22, 14:28
  #2
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Antingen slänger eller skickar tillbaka dem.
Citera
2012-06-22, 17:20
  #3
Medlem
CimGoodFellas avatar
Slängs i stort sett alltid då få mejerier tar några som helst returer. Krav och ekologiskt slängs det absolut mest av då det har minst omsättning. Ju färre ekologiska produkter en butik har desto mindre slängs, enligt min erfarenhet.
Citera
2012-06-23, 08:43
  #4
Medlem
dxdps avatar
Har jobbat på flera matbutiker och har vänner och släkt som jobbar i butik, min och deras erfarenhet är att det slängs. På vissa ställen rear de ut sakerna innan, på andra får personalen ta om de vill ha (inte vanligt) -- men allt som oftast så kastas det.
Citera
2012-06-23, 10:06
  #5
Medlem
Där jag extrajobbade under studietiden så hämtade leverantören tillbaka utgångna varor (Skånemejerier). Kan även vara så att dessa krediterades också, men det är jag inte 100 % säker på.
Citera
2012-06-23, 13:24
  #6
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Där jag extrajobbade under studietiden så hämtade leverantören tillbaka utgångna varor (Skånemejerier). Kan även vara så att dessa krediterades också, men det är jag inte 100 % säker på.
Skånemejerier tar inga returer alls och krediterar inget oavsett fel enligt min erfarenhet. Möjligtvis om dom levererar en vagn defekt mjölk kan man bli krediterad.

Edit: Sär skriv ande
Citera
2012-06-24, 12:21
  #7
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CimGoodFella
Skånemejerier tar inga returer alls och krediterar inget oavsett fel enligt min erfarenhet. Möjligtvis om dom levererar en vagn defekt mjölk kan man bli krediterad.

Edit: Sär skriv ande

Skånemejerier tar visst det emot returer och krediterar, dock aldrig pga utgånget datum.
Citera
2012-06-24, 12:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Skånemejerier tar visst det emot returer och krediterar, dock aldrig pga utgånget datum.
Detta sker dock ytterst sällan och om butik har en väldigt stor omsättning kan tänkas. Min erfarenhet är att Skånemejerier inte är så generösa. Mjölk är dock en minusaffär för butikerna.

Där jag jobbar satte vi tidigare ner priset, men numera slänger vi mejeriprodukterna direkt. Väldigt sällan dock att mjölk hinner nå utgångsdatumet utan att det handlar oftast om perifiera mejeriprodukter som specialfiler etc.
Citera
2012-06-24, 12:36
  #9
Medlem
Landar i samma container som allt annat som slängs, oftast redan innan de når bäst-före datumet enligt min erfarenhet.
Citera
2012-06-25, 00:14
  #10
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Detta sker dock ytterst sällan och om butik har en väldigt stor omsättning kan tänkas. Min erfarenhet är att Skånemejerier inte är så generösa. Mjölk är dock en minusaffär för butikerna.

Det sker sällan ja, men det behöver inte vara en stor butik för att de ska ta i retur.

Hur menar du att mjölk skulle vara en minusaffär för butiken?
Citera
2012-06-25, 01:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Det sker sällan ja, men det behöver inte vara en stor butik för att de ska ta i retur.

Hur menar du att mjölk skulle vara en minusaffär för butiken?
Marginalen är nästan obefintlig.
Citera
2012-06-25, 20:27
  #12
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Marginalen är nästan obefintlig.

Marginalen är inte jättehög på mejeri nej men det genererar många marginalkronor ändå. Verkligen ingen förlustaffär iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback