• 1
  • 2
2012-06-21, 14:14
Medlem
0jonz0s avatar
Jag hade köpt två USB för en billig peng på netto för att använda för lagra bilder och dokument. Men bilderna har förstörts och dokumenten går inte att läsa längre. Bilderna har blivit till hälften gråa vissa mer och vissa mindre. Hur kan man lösa detta på bästa möjliga sätt? Mycket minnen i bilderna.
Citera
2012-06-21, 14:58
Medlem
TorrentLovers avatar
Kanske är datorn själv, har du testat att plugga in USB-minnet i en annan dator?
Citera
2012-06-21, 15:08
Medlem
R0ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0jonz0
Jag hade köpt två USB för en billig peng på netto för att använda för lagra bilder och dokument. Men bilderna har förstörts och dokumenten går inte att läsa längre. Bilderna har blivit till hälften gråa vissa mer och vissa mindre. Hur kan man lösa detta på bästa möjliga sätt? Mycket minnen i bilderna.
Vad är det för minnen? Har aldrig hört nått liknande att USB-minnen skulle förstöra dokument och bilder. Gör som ovanstående skribent sagt och prova i en annan dator, annars så låter det som att det är du som gjort något fel... Har svårt att tro att minnena själva skulle förstöra bilderna/dokumenten.
Citera
2012-06-21, 15:24
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0se
Vad är det för minnen? Har aldrig hört nått liknande att USB-minnen skulle förstöra dokument och bilder. Gör som ovanstående skribent sagt och prova i en annan dator, annars så låter det som att det är du som gjort något fel... Har svårt att tro att minnena själva skulle förstöra bilderna/dokumenten.
Om filerna har blivit korrupta så kan det bero på minnena. Eller på att TS har dragit ur minnet innan kopieringen var klar eller liknande. Det sistnämnda är troligast.
Citera
2012-06-21, 15:26
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du INTE använt "Säker borttagning" (Liten Pil Upp, vid klockan) Klicka på USB-symbolen) då kan du ha förstört filsystemet på USB-pinnen. Eller pinnen i sig!

Använd ALLTID Säker borttagning till USB-enheter! ALLTID!
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...-your-computer
Citera
2012-06-23, 14:23
Medlem
0jonz0s avatar
Inte använt USB i en annan dator, har fört över filerna till en annan usb men filerna är fortfarande förstörda.
USBn är en maxell 4 gb: http://asda.scene7.com/is/image/Asda...ei=400&wid=400

Jag har aldrig använt "säker borttagning" saken och har aldrig haft problem med någonting förutom denna USB. Och jag har aldrig avbrutit någon kopiering vare sig det är bilder/musik/film. Det är första gången detta har hänt och har aldrig hört det hända någonsin..
Citera
2012-06-24, 14:29
Medlem
Skadat godss avatar
Verkligen trist när sånt här händer. Jag har råkat ut för liknande, det berodde på att USB-pinnen från början var formaterad på ett felaktigt sätt (minns inte mer detaljerat). Jag partitionerade om det sen, sedan har det aldrig bråkat mer. Jag fick göra det i nåt kraftfullare verktyg i Linux.

Köpte en Hitachi USB-HDD 320Gb för nåt år sen. Efter ett tag så märkte jag när jag använde den att den var i format FAT32 (kunde inte spara >2Gb filer på den), så jag konverterade den till NTFS, det skulle jag inte ha gjort. Innehållet (5-10Gb stora filer) blev oanvändbart. Hurra hurra för diskformatskonverterare.

För att backuplagra värdefulla bilder så skulle jag inte förlita mig på USB-pinnar. Skaffa en USB-hårddisk istället och radera alla partitioner och skapa en ny NTFS-partition innan du börjar använda den.

Att använda Säker borttagning är bara skitsnack, USB-minnen strular ibland oavsett. Har aldrig använt det och aldrig drabbats (rycker ut USB 20 ggr/dag). Men, man bör se till att man inte rycker ut USBn för tidigt efter att det skrivits till enheten, då riskerar man att nåt inte är klart och får varningar nästa gång man ansluter det ...vilka man bara ignorerar, vem fan har tid och ork att sitta vänta på USB-skit
Senast redigerad av Skadat gods 2012-06-24 kl. 14:37.
Citera
2012-06-24, 14:43
Medlem
dankoreliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
För att backuplagra värdefulla bilder så skulle jag inte förlita mig på USB-pinnar. Skaffa en USB-hårddisk istället och radera alla partitioner och skapa en ny NTFS-partition innan du börjar använda den.

Spara aldrig något som skall lagras beständigt på USB-pinnar eller SD-kort samt annan flashmedia.
Dessa minesceller kalrar inte av speciellt många skrivningar innan de börjar bli dåliga. dessutom drabbas de kanska lätt av bitröta bara av att ligga.
Att köpa en USB-hårddisk är en del av lösningen, men även hårddiskar brakar förr eller senare.
Min erfarenhet säger att just USB diskar tenderar att braka snabbare än diskar monterade i datorn. detta kan bero på att det blir varmt som satan i vissa plastkabinett samt att kontrollerkretsen ofta är billigt skit och ger ökat slitage på läsarm och rörliga delar genom att röra läsarmen mer än nödvändigt.
Så skall du ha en backupdisk skall du definitivt ha en med två diskar och raid 0, dvs spegling. då råkar du bara illa ut om båda diskarna brakar samtidigt.
Men även där finns det några "got 'cha" att tänka på. Går själva kabinettet sönder vet man inte om dessa diskar kan flyttas till ett annat då det råder anarki blan tillverkarna om hur raid lösningarna skall utformas.

Kort sagt; digital information är ett hästjobb att lagra beständigt
Senast redigerad av dankorelius 2012-06-24 kl. 14:46.
Citera
2012-06-24, 14:49
Medlem
0jonz0s avatar
Tackar för era svar och tips, men går det på något sätt att "laga" dessa bilder som blivit förstörda?
Citera
2012-06-24, 14:54
Medlem
dankoreliuss avatar
Citat:
Tackar för era svar och tips, men går det på något sätt att "laga" dessa bilder som blivit förstörda?
Du kan testa något file recovery program, har dock dålig koll på vilka som är bra och vilka som faktiskt är gratis. Brukar vara gratis att se vilka filer som kan räddas och kosta kulor att faktiskt rädda dem...
http://www.raymond.cc/blog/top-10-fr...very-software/
Citera
2012-06-24, 14:55
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankorelius
Spara aldrig något som skall lagras beständigt...
Har man sin backup-USB-HDD endast ansluten sporadiskt (endast när man "backupar") så anser jag att man som privatperson har en lagomt balanserad nivå på backupen. Detta iom att en vanlig HDD i ett kabinett är byggd för att köras som OS-HDD i bärbara, och därför har en mkt bra livslängd.

Om man däremot har sin backup-USB-HDD permanent ansluten till sitt system så har man å det grövsta missat syftet med backup och backuplösningar.

Att USB-hårddiskar brakar oftare beror nog mer på att de är portabla och därmed handskas med mer ovarsamt än en hårddisk som sitter i en stationär/bärbara dator. That's my 5 cent's anywho
Senast redigerad av Skadat gods 2012-06-24 kl. 15:17.
Citera
2012-06-24, 14:59
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Nja, jag är ganska säker på att det är kört att få dina bilder i bättre skick. Det enda du kan göra nu är att kopiera över dem till annat media och behålla dem som de nu är.

File recovery program är till för att återfå raderade (eller på annat sätt förlorade) filer, inte att återställa filer som skadats av ett defekt media.

Edit:
Ytterligare ett tips: Det är aldrig fel att ha sina värdefulla filer "backupade" på två ställen. Bara att kopiera innehållet på sin USB-HDD till datorn då och då, så har man en extra väg att gå om det skulle skita sig.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-06-24 kl. 15:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in