Verkligen trist när sånt här händer. Jag har råkat ut för liknande, det berodde på att USB-pinnen från början var formaterad på ett felaktigt sätt (minns inte mer detaljerat). Jag partitionerade om det sen, sedan har det aldrig bråkat mer. Jag fick göra det i nåt kraftfullare verktyg i Linux.
Köpte en Hitachi USB-HDD 320Gb för nåt år sen. Efter ett tag så märkte jag när jag använde den att den var i format FAT32 (kunde inte spara >2Gb filer på den), så jag konverterade den till NTFS, det skulle jag inte ha gjort. Innehållet (5-10Gb stora filer) blev oanvändbart. Hurra hurra för diskformatskonverterare.
För att backuplagra värdefulla bilder så skulle jag inte förlita mig på USB-pinnar. Skaffa en USB-hårddisk istället och radera alla partitioner och skapa en ny NTFS-partition innan du börjar använda den.
Att använda Säker borttagning är bara skitsnack, USB-minnen strular ibland oavsett. Har aldrig använt det och aldrig drabbats (rycker ut USB 20 ggr/dag). Men, man bör se till att man inte rycker ut USBn för tidigt efter att det skrivits till enheten, då riskerar man att nåt inte är klart och får varningar nästa gång man ansluter det ...vilka man bara ignorerar, vem fan har tid och ork att sitta vänta på USB-skit