• 1
  • 2
2012-06-24, 15:37
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankorelius
Spara aldrig något som skall lagras beständigt på USB-pinnar eller SD-kort samt annan flashmedia.
Dessa minesceller kalrar inte av speciellt många skrivningar innan de börjar bli dåliga.

Nja det enda som händer när minnescellerna blir trasiga är att det inte går att skriva mer data till dom - den data som redan är skriven går fortfarande att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av 0jonz0
Tackar för era svar och tips, men går det på något sätt att "laga" dessa bilder som blivit förstörda?

Testa att köra checkdisk.

högerklicka på usb-minnet i utforskaren välj egenskaper -> diskverktyg -> felkontroll och bocka i bägge rutorna.

Annars kan du prova att öppna dina bilder i t ex Gimp, eller ifranview.

Ett tredje alternativ är att köra photorec och se om den kan plocka ut dina bilder
Senast redigerad av X_surfer 2012-06-24 kl. 15:41.
Citera
2012-06-24, 16:23
Bannlyst
Hjälpte en kompis med ett liknade case för några veckor sedan, hen hade en CD-R skiva med bilder, som hen lyckades skriva över filtabel på något sätt.

Jag gjorde en image på skivan med dd , sedan körde jag image genom ett program för att återskapa data. Jag var väldigt negativ i början eftersom jag fick väldig mycket i/o error, men det finns parameter till dd där man kan ställa toleransgraden för i/o error. Fick tillbaka ganska mycket av hans bilder.

Nu är det dock skillnad på USB och CD-R. Det som skrivs på en CD-R , stannar där. Så är det inte med Flash.

Mitt tips är att gör en image av ditt media , innan du börja testa alla knep som föreslås här.

Vad det gäller backup, så säger lagra bilderna på molnet eller ha flera USB stickor. Lita aldrig varken på hårddiskar eller USB minne.

Eller köp flera SD kort till kameran, när ett SD kort är fullt, så radera inte det, ut låt det ligga i karantän.

ps. dd är ett kommando som finns i Linux eller Mac OS men saknas i Windows. Men det finns program i Windows som gör liknader saker som dd.
Senast redigerad av Niggers 2012-06-24 kl. 16:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in