Citat:
Ursprungligen postat av Fri
BRT:s billiga trollande handlar alltid bara om ord och går ut på att vad som helst betyder vad som helst.
Nej, det handlar om saker som många förstår - men som tyvärr verkar gå över ditt förstånd, varför det här försvarsbeteendet kickar in
Citat:
Altruism är egoism
Tja, altruism är, i praktiken, i regel ett resultat av egoism. Liksom
Fishbone Mash skriver, och liksom exempelvis Tandy och Stirner resonerade, är det svårt att tänka sig genuint altruistiska handlingar; i regel handlar vi altruistiskt för att vi
vill göra det, och solidariska eller "altruistiska" handlingar har således sin grund i egoism. Det behöver inte nödvändigtvis vara mindre egoistiskt att ge pengar till en uteliggare hellre än att behålla dem själv; det beror på individens preferenser och övertygelser. En individ som ger mycket till välgörenhet känner ofta att hon mår bra av att göra detta, och att inte göra det skulle få henne att må sämre. Det är således en "altruistisk" handling - att hjälpa andra - medan den däremot också i allra högsta grad är
egoistisk; den egoistiska vinsten går bara inte att mäta i kronor och ören utan är en immateriell vinst.
Således blir det konstigt att prata om altruism och egoism som två motpoler i någon slags tvådimensionell modell; i verkligheten finns bara
handlingar, som när de inte är påtvingade i regel utgår ifrån egot, är egoistiska (dvs jag gör A hellre än B för att jag av någon anledning tycker att det är bättre för mig, av någon materiell eller immateriell/psykologisk/spirituell anledning). Oavsett om jag rånar en bank eller skänker pengar till Röda korset så gör jag det i regel för att jag känner att jag får ut något av det, mår bättre (eller åtminstone potentiellt kan börja göra det) på lång eller kort sikt av att göra det hellre än av att inte göra det.
Läs mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykologisk_egoism
Citat:
Han stör sig på libertarianer
Nej, jag stör mig inte på libertarianer. Jag
är libertarian och anarkist. Jag stör mig på människor, vilken politisk åsikt de är må ha, som hävdar att deras åsikter är någon slags högre, objektiv sanning - hellre än just åsikter - utan att kunna presentera ens ett uns av
bevis för detta. Objektiva sanningar, till skillnad från åsikter, måste ju som bekant bevisas för att man ska kunna acceptera dem, om man besitter någon form av kritiskt tänkande
Men låt nu inte detta bli ännu en tråd där du maler på om att du har objektivt rätt utan att kunna förklara varför; det finns många trådar ämnade för detta som du kan skriva i istället.