Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-06-20, 22:08
Medlem
concorders avatar
detta br frvna en hel del libertarianer, tror jag?
Citat:
AR: Because Libertarians are a monstrous, disgusting bunch of people: they plagiarize my ideas when that fits their purpose, and they denounce me in a more vicious manner than any communist publication, when that fits their purpose. They are lower than any pragmatists, and what they hold against Objectivism is morality. Theyd like to have an amoral political program.

...

Q: Have you ever heard of [Libertarian presidential candidate] Roger MacBride? [FHF: ? 1976]

AR: My answer should be, I havent. Theres nothing to hear. I have been maintaining in everything I have said and written, that the trouble in the world today is philosophical; that only the right philosophy can save us. Now here is a party that plagiarizes some of my ideas, mixes it with the exact oppositewith religionists, anarchists, and just about every intellectual misfit and scum they can findand they call themselves Libertarians, and run for office. I dislike Reagan and Carter; Im not too enthusiastic about the other candidates. But the worst of them are giants compared to anybody who would attempt something as un-philosophical, low, and pragmatic as the Libertarian Party. It is the last insult to ideas and philosophical consistency.

osv:

Klla: Ayn Rand Institute

http://www.aynrand.org/site/PageServ...s_libertarians
Citera
2012-06-21, 00:36
Medlem
Det r det nog ganska mnga som visste. Frgan r ju varfr det skulle spela ngon roll vad en runtknullande gammal krring tycker, nr hon inte alls var den intellektuella gigant hon trodde att hon var. I en rrelse som innefattat personer som Rothbard, Hoppe, och Mises s ser jag inte hur Rand kan bli ngonting annat n frfattaren av ett par bra bcker.
Citera
2012-06-21, 01:20
Medlem
Kheperas avatar
Rands avsky riktar sig mot en specifik rrelse i tid och rum, inte mot var och en som vljer att kalla sig "libertarian". Rothbard hade hon inte mycket till vers fr; von Mises uppskattade hon; Hazlitt var hon god vn med; etc. "Libertarianer" kan i princip utlsas "anarkokapitalister" istllet.
Citera
2012-06-21, 02:50
Medlem
Finns det ngon giltig, metodisk sgning av anarkokapitalismen, signerad Rand, som man kan lsa? Det som str hos Ayn Rand institute var ju enbart substanslsa rabiesutbrott. Eftersom Rand spenderade s mycket tid p att vertala omvrlden att hennes filosofi var verlgsen exempelvis Rothbards s mste det ju finnas ngot material dr hon bevisar det.

Sen s ser jag att hon ansg att de skadade kapitalismen genom att gra den "disreputable". Om det var ett problem fr henne s skulle vl mitt rd vara att inte, inte marknadsfra sig som kapitalismens frmsta fanbrare med huvudargumentet att altruism r ren ondska och sjlviskhet r den hgsta dygden. Det finns verkligen ingenting man kan sga till icke-libertarianer som vcker strre avsky n det, strunt samma om man kan gra en invecklad filosofisk case fr det.
Citera
2012-06-21, 12:19
Medlem
Kheperas avatar
Hon skrev aldrig ngon metodisk uppgrelse med anarkismen, frmodligen eftersom hon skrev ett metodiskt frsvar fr motsatsen istllet. Ngra spridda citat hittade jag hr.
Citera
2012-06-21, 23:47
Medlem
Giulianis avatar
Ayn Rand hade ett uppenbart slng av gammal hederlig sektmentalitet, allt det goda till trots (min bild av henne r mer positiv n negativ). Murray Rothbard, som hamnade i tvist med Ayn Rand p.g.a. denna attityd, skrev en rtt rolig sketch dr han kritiserade just detta uppfrande hos henne. Hr kan ni se den: http://www.youtube.com/watch?v=KIk5C...eature=related Den r rolig fr den r ganska trffsker nr det kommer till objektivisters koleriska argumentation om "life, reason, reality" o.s.v.
Citera
2012-06-22, 00:51
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Ayn Rand hade ett uppenbart slng av gammal hederlig sektmentalitet, allt det goda till trots (min bild av henne r mer positiv n negativ). Murray Rothbard, som hamnade i tvist med Ayn Rand p.g.a. denna attityd, skrev en rtt rolig sketch dr han kritiserade just detta uppfrande hos henne. Hr kan ni se den: http://www.youtube.com/watch?v=KIk5C...eature=related Den r rolig fr den r ganska trffsker nr det kommer till objektivisters koleriska argumentation om "life, reason, reality" o.s.v.
Jag tycker det trffskra med denna pjs r att den visar att kritik mot objektivismen generellt bestr i psykologiseringar och personangrepp.

Ayn Rand avfrdas i allmnhet fr att hon skall ha varit en "kedjerkande krring" och "sekterist" (samt ngra n mindre smickrande tillmlen). D kan man vl ocks avfrda Murray Rothbard fr att han var ett "ckligt fetto" med nasal Barbara Streisand-rst. Inget fel att delge sitt personliga omdme om en offentlig person, men dessa omdmen erstter ofta (nstan alltid) argument i sak.

Edit: Hoppas du inte uppfattade detta som alltfr koleriskt. Men det r ju s vi r, objektivisterna.
Senast redigerad av Khepera 2012-06-22 kl. 00:54.
Citera
2012-06-22, 03:46
Medlem
Var ju skillnad p Libertarianer d och idag. Begreppet har ju utvecklats i takt med att statens roll i samhllet har utkats.
Citera
2012-06-22, 09:36
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag tycker det trffskra med denna pjs r att den visar att kritik mot objektivismen generellt bestr i psykologiseringar och personangrepp.
Kanske det. Det r ju uppenbarligen en synnerligen tacksam uppgift, fr det r ltt att hitta saker att psykologisera och orttfrdigt angripa i allmnhetens gon. Drfr det gr att skriva roliga sm teaterstycken om saken.
Citat:
Ayn Rand avfrdas i allmnhet fr att hon skall ha varit en "kedjerkande krring" och "sekterist" (samt ngra n mindre smickrande tillmlen). D kan man vl ocks avfrda Murray Rothbard fr att han var ett "ckligt fetto" med nasal Barbara Streisand-rst. Inget fel att delge sitt personliga omdme om en offentlig person, men dessa omdmen erstter ofta (nstan alltid) argument i sak.
Att Ayn Rand hade en viss sektmentalitet stller nog de flesta upp p, och jag tror att det var denna mentalitet hos henne som fick henne att avfrda libertarianer s som hon gjorde, s det r ju uppenbarligen relevant i sak hr. Jag frstr hur hon tnkte nr hon uttalade sig sdr, men jag tycker hon har fel. Om strvar efter ett fritt samhlle br man rimligen alliera sig med andra som strvar efter samma politiska ml i stllet fr att hna dem, oavsett hur dliga deras filosofiska premisser r. Hur ser du som medlem i LP p att det finns utilitarister och anarkokapitalister i partiet? Avfrdar du dessa mnniskor som djupt ondskefulla och vgrar idka samarbete? Fr mig ska det till en sektmnniska fr att gra s.
Citat:
Edit: Hoppas du inte uppfattade detta som alltfr koleriskt. Men det r ju s vi r, objektivisterna.
Nejd, ingen fara.
Citera
2012-06-22, 10:52
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Om strvar efter ett fritt samhlle br man rimligen alliera sig med andra som strvar efter samma politiska ml i stllet fr att hna dem, oavsett hur dliga deras filosofiska premisser r.
Rand strvade nog frst och frmst efter goda filosofiska premisser, och det politiska engagemanget fljde som en konsekvens av det. Hon sade att "jag r intresserad av politik s att jag en dag slipper vara det", ungefrligt fritt ur minnet.
Citat:
Hur ser du som medlem i LP p att det finns utilitarister och anarkokapitalister i partiet? Avfrdar du dessa mnniskor som djupt ondskefulla och vgrar idka samarbete?
Det beror p vad man menar med "i partiet". Jag ser det som problematiskt om ngon i styrelsen skulle vara t.ex. anarkokapitalist, eftersom det gr stick i stv med partiets mlsttning. Det r den biten jag tycker r viktigast - att de klassiskt liberala vrderingarna och mlen finns inskrivna i stadgar och program, s att de inte kan ndras hur lttvindigt som helst.
Citera
2012-06-22, 12:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
... mitt rd vara att inte, inte marknadsfra sig som kapitalismens frmsta fanbrare med huvudargumentet att altruism r ren ondska och sjlviskhet r den hgsta dygden. Det finns verkligen ingenting man kan sga till icke-libertarianer som vcker strre avsky n det, strunt samma om man kan gra en invecklad filosofisk case fr det.
Altruism, nr det definieras som motsatsen till sjlviskhet, r att frstra. S lnge man inte inser det s r ens resonemang ppet fr att dra vilka slutsatser som helst, precis som om man i matematik definierar att 1=0. Politiker r bara ute efter att girigt tjna pengar p att lura till sig anhngare av deras "team". Det r nnting helt annat att frklara verkliga ider. Om man inte frstr att altruism r frstrelse, d r man inte libertarian oavsett vad man hejar p fr organisation.

OT:
Ayn Rand mer n "gillade" Ludwig von Mises, hon inspirerades i grunden av honom, vad jag frstr. Men korresponderade de, trffades de? Vad har Ludwig sagt om Ayn?
Senast redigerad av Fri 2012-06-22 kl. 12:10.
Citera
2012-06-22, 12:54
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ayn Rand mer n "gillade" Ludwig von Mises, hon inspirerades i grunden av honom, vad jag frstr. Men korresponderade de, trffades de? Vad har Ludwig sagt om Ayn?
De korresponderade och trffades. von Mises har skrivit det hr brevet till Rand: http://mises.org/etexts/misesatlas.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in