Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag tycker det träffsäkra med denna pjäs är att den visar att kritik mot objektivismen generellt består i psykologiseringar och personangrepp.
Kanske det. Det är ju uppenbarligen en synnerligen tacksam uppgift, för det är lätt att hitta saker att psykologisera och orättfärdigt angripa i allmänhetens ögon. Därför det går att skriva roliga små teaterstycken om saken.
Citat:
Ayn Rand avfärdas i allmänhet för att hon skall ha varit en "kedjerökande kärring" och "sekterist" (samt några än mindre smickrande tillmälen). Då kan man väl också avfärda Murray Rothbard för att han var ett "äckligt fetto" med nasal Barbara Streisand-röst. Inget fel att delge sitt personliga omdöme om en offentlig person, men dessa omdömen ersätter ofta (nästan alltid) argument i sak.
Att Ayn Rand hade en viss sektmentalitet ställer nog de flesta upp på, och jag tror att det var denna mentalitet hos henne som fick henne att avfärda libertarianer så som hon gjorde, så det är ju uppenbarligen relevant i sak här. Jag förstår hur hon tänkte när hon uttalade sig sådär, men jag tycker hon har fel. Om strävar efter ett fritt samhälle bör man rimligen alliera sig med andra som strävar efter samma politiska mål i stället för att håna dem, oavsett hur dåliga deras filosofiska premisser är. Hur ser du som medlem i LP på att det finns utilitarister och anarkokapitalister i partiet? Avfärdar du dessa människor som djupt ondskefulla och vägrar idka samarbete? För mig ska det till en sektmänniska för att göra så.
Citat:
Edit: Hoppas du inte uppfattade detta som alltför koleriskt. Men det är ju så vi är, objektivisterna.
Nejdå, ingen fara.