2012-06-20, 22:08
Medlem
concorders avatar
detta bör förvåna en hel del libertarianer, tror jag?
Citat:
AR: Because Libertarians are a monstrous, disgusting bunch of people: they plagiarize my ideas when that fits their purpose, and they denounce me in a more vicious manner than any communist publication, when that fits their purpose. They are lower than any pragmatists, and what they hold against Objectivism is morality. They’d like to have an amoral political program.

...

Q: Have you ever heard of [Libertarian presidential candidate] Roger MacBride? [FHF: “?” 1976]

AR: My answer should be, “I haven’t.” There’s nothing to hear. I have been maintaining in everything I have said and written, that the trouble in the world today is philosophical; that only the right philosophy can save us. Now here is a party that plagiarizes some of my ideas, mixes it with the exact opposite—with religionists, anarchists, and just about every intellectual misfit and scum they can find—and they call themselves Libertarians, and run for office. I dislike Reagan and Carter; I’m not too enthusiastic about the other candidates. But the worst of them are giants compared to anybody who would attempt something as un-philosophical, low, and pragmatic as the Libertarian Party. It is the last insult to ideas and philosophical consistency.

osv:

Källa: Ayn Rand Institute

http://www.aynrand.org/site/PageServer?pagename=education_campus_libertarians
Citera
2012-06-21, 00:36
Medlem
Det är det nog ganska många som visste. Frågan är ju varför det skulle spela någon roll vad en runtknullande gammal kärring tycker, när hon inte alls var den intellektuella gigant hon trodde att hon var. I en rörelse som innefattat personer som Rothbard, Hoppe, och Mises så ser jag inte hur Rand kan bli någonting annat än författaren av ett par bra böcker.
Citera
2012-06-21, 01:20
Medlem
Kheperas avatar
Rands avsky riktar sig mot en specifik rörelse i tid och rum, inte mot var och en som väljer att kalla sig "libertarian". Rothbard hade hon inte mycket till övers för; von Mises uppskattade hon; Hazlitt var hon god vän med; etc. "Libertarianer" kan i princip utläsas "anarkokapitalister" istället.
Citera
2012-06-21, 02:50
Medlem
Finns det någon giltig, metodisk sågning av anarkokapitalismen, signerad Rand, som man kan läsa? Det som står hos Ayn Rand institute var ju enbart substanslösa rabiesutbrott. Eftersom Rand spenderade så mycket tid på att övertala omvärlden att hennes filosofi var överlägsen exempelvis Rothbards så måste det ju finnas något material där hon bevisar det.

Sen så ser jag att hon ansåg att de skadade kapitalismen genom att göra den "disreputable". Om det var ett problem för henne så skulle väl mitt råd vara att inte, inte marknadsföra sig som kapitalismens främsta fanbärare med huvudargumentet att altruism är ren ondska och själviskhet är den högsta dygden. Det finns verkligen ingenting man kan säga till icke-libertarianer som väcker större avsky än det, strunt samma om man kan göra en invecklad filosofisk case för det.
Citera
2012-06-21, 12:19
Medlem
Kheperas avatar
Hon skrev aldrig någon metodisk uppgörelse med anarkismen, förmodligen eftersom hon skrev ett metodiskt försvar för motsatsen istället. Några spridda citat hittade jag här.
Citera
2012-06-21, 23:47
Medlem
Giulianis avatar
Ayn Rand hade ett uppenbart släng av gammal hederlig sektmentalitet, allt det goda till trots (min bild av henne är mer positiv än negativ). Murray Rothbard, som hamnade i tvist med Ayn Rand p.g.a. denna attityd, skrev en rätt rolig sketch där han kritiserade just detta uppförande hos henne. Här kan ni se den: http://www.youtube.com/watch?v=KIk5C2qsRH8&feature=related Den är rolig för den är ganska träffsäker när det kommer till objektivisters koleriska argumentation om "life, reason, reality" o.s.v.
Citera
2012-06-22, 00:51
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Ayn Rand hade ett uppenbart släng av gammal hederlig sektmentalitet, allt det goda till trots (min bild av henne är mer positiv än negativ). Murray Rothbard, som hamnade i tvist med Ayn Rand p.g.a. denna attityd, skrev en rätt rolig sketch där han kritiserade just detta uppförande hos henne. Här kan ni se den: http://www.youtube.com/watch?v=KIk5C2qsRH8&feature=related Den är rolig för den är ganska träffsäker när det kommer till objektivisters koleriska argumentation om "life, reason, reality" o.s.v.
Jag tycker det träffsäkra med denna pjäs är att den visar att kritik mot objektivismen generellt består i psykologiseringar och personangrepp.

Ayn Rand avfärdas i allmänhet för att hon skall ha varit en "kedjerökande kärring" och "sekterist" (samt några än mindre smickrande tillmälen). Då kan man väl också avfärda Murray Rothbard för att han var ett "äckligt fetto" med nasal Barbara Streisand-röst. Inget fel att delge sitt personliga omdöme om en offentlig person, men dessa omdömen ersätter ofta (nästan alltid) argument i sak.

Edit: Hoppas du inte uppfattade detta som alltför koleriskt. Men det är ju så vi är, objektivisterna.
Senast redigerad av Khepera 2012-06-22 kl. 00:54.
Citera
2012-06-22, 03:46
Medlem
Var ju skillnad på Libertarianer då och idag. Begreppet har ju utvecklats i takt med att statens roll i samhället har utökats.
Citera
2012-06-22, 09:36
Medlem
Giulianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag tycker det träffsäkra med denna pjäs är att den visar att kritik mot objektivismen generellt består i psykologiseringar och personangrepp.
Kanske det. Det är ju uppenbarligen en synnerligen tacksam uppgift, för det är lätt att hitta saker att psykologisera och orättfärdigt angripa i allmänhetens ögon. Därför det går att skriva roliga små teaterstycken om saken.
Citat:
Ayn Rand avfärdas i allmänhet för att hon skall ha varit en "kedjerökande kärring" och "sekterist" (samt några än mindre smickrande tillmälen). Då kan man väl också avfärda Murray Rothbard för att han var ett "äckligt fetto" med nasal Barbara Streisand-röst. Inget fel att delge sitt personliga omdöme om en offentlig person, men dessa omdömen ersätter ofta (nästan alltid) argument i sak.
Att Ayn Rand hade en viss sektmentalitet ställer nog de flesta upp på, och jag tror att det var denna mentalitet hos henne som fick henne att avfärda libertarianer så som hon gjorde, så det är ju uppenbarligen relevant i sak här. Jag förstår hur hon tänkte när hon uttalade sig sådär, men jag tycker hon har fel. Om strävar efter ett fritt samhälle bör man rimligen alliera sig med andra som strävar efter samma politiska mål i stället för att håna dem, oavsett hur dåliga deras filosofiska premisser är. Hur ser du som medlem i LP på att det finns utilitarister och anarkokapitalister i partiet? Avfärdar du dessa människor som djupt ondskefulla och vägrar idka samarbete? För mig ska det till en sektmänniska för att göra så.
Citat:
Edit: Hoppas du inte uppfattade detta som alltför koleriskt. Men det är ju så vi är, objektivisterna.
Nejdå, ingen fara.
Citera
2012-06-22, 10:52
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Om strävar efter ett fritt samhälle bör man rimligen alliera sig med andra som strävar efter samma politiska mål i stället för att håna dem, oavsett hur dåliga deras filosofiska premisser är.
Rand strävade nog först och främst efter goda filosofiska premisser, och det politiska engagemanget följde som en konsekvens av det. Hon sade att "jag är intresserad av politik så att jag en dag slipper vara det", ungefärligt fritt ur minnet.
Citat:
Hur ser du som medlem i LP på att det finns utilitarister och anarkokapitalister i partiet? Avfärdar du dessa människor som djupt ondskefulla och vägrar idka samarbete?
Det beror på vad man menar med "i partiet". Jag ser det som problematiskt om någon i styrelsen skulle vara t.ex. anarkokapitalist, eftersom det går stick i stäv med partiets målsättning. Det är den biten jag tycker är viktigast - att de klassiskt liberala värderingarna och målen finns inskrivna i stadgar och program, så att de inte kan ändras hur lättvindigt som helst.
Citera
2012-06-22, 12:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
... mitt råd vara att inte, inte marknadsföra sig som kapitalismens främsta fanbärare med huvudargumentet att altruism är ren ondska och själviskhet är den högsta dygden. Det finns verkligen ingenting man kan säga till icke-libertarianer som väcker större avsky än det, strunt samma om man kan göra en invecklad filosofisk case för det.
Altruism, när det definieras som motsatsen till själviskhet, är att förstöra. Så länge man inte inser det så är ens resonemang öppet för att dra vilka slutsatser som helst, precis som om man i matematik definierar att 1=0. Politiker är bara ute efter att girigt tjäna pengar på att lura till sig anhängare av deras "team". Det är nånting helt annat att förklara verkliga idéer. Om man inte förstår att altruism är förstörelse, då är man inte libertarian oavsett vad man hejar på för organisation.

OT:
Ayn Rand mer än "gillade" Ludwig von Mises, hon inspirerades i grunden av honom, vad jag förstår. Men korresponderade de, träffades de? Vad har Ludwig sagt om Ayn?
Senast redigerad av Fri 2012-06-22 kl. 12:10.
Citera
2012-06-22, 12:54
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ayn Rand mer än "gillade" Ludwig von Mises, hon inspirerades i grunden av honom, vad jag förstår. Men korresponderade de, träffades de? Vad har Ludwig sagt om Ayn?
De korresponderade och träffades. von Mises har skrivit det här brevet till Rand: http://mises.org/etexts/misesatlas.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in