Citat:
Om värde är subjektivt (vilket jag antar att tycker) så behövs väl för sjutton ingen intervju, om han handlar efter sin vilja så är det väl för att han finner värdet i att utföra den större än att inte göra det? Om han inte handlar efter sin vilja, vad är det då för mening med exemplet?
Ursprungligen postat av BRT
För att pröva teorin.
Citat:
Här blandar du in moralisk egoism, men ok: Ateisten värderar uppenbarligen sitt offer så högt att han njuter storligen av sin grandiosa självbild de sista sekunderna av sitt liv - nog för att kompensera sitt torftiga tidigare leverne. Eller: Tanken på att se sig själv i spegeln resten av sitt liv utan att ha gjort detta offer är outhärdlig. Osv, hitta på nåt bara, det är ju en hittepå-gubbe!
Jo, precis. Men för den troende finns åtminstone ett hopp om något "gott" senare, för den icke-troende är det ju liksom... slut. Men givetvis är det en samverkan av faktorer som påverkar båda; jag säger bara att jag inte kan se att något "gott" kan komma ur det för en ateist - om han är säker på att dö och inte är självmordsbenägen.
Citat:
Ja, precis, på så sätt täcker du in alla medvetna handlingar.
Nej, det är egoism för att man tror att man, på något sätt som för tillfället prioriteras, kommer att må bättre av att göra det. Man vill göra det för att man tror att man kommer att må bättre av det.
Citat:
Varför ska personerna bedömas utifrån dina subjektiva värderingar? Är det en del av teorin?
Nej, "nästan alla handlingar är egoistiska efter som vi gör dem för att vi tror att de kommer att få oss att må bättre, på något sätt som för tillfället prioriteras, utom de ytterst få handlingar där jag inte är säker på att personen verkligen kan tro att han kommer att må bättre av det"
Citat:
Får väl citera ditt kloka inlägg till Giuliani tidigare:
Jag har ju förklarat det här redan; jag säger inte att vi gör saker för att vi vill göra dem, utan att vi vill göra dem för att vi tror att det leder till välmående för oss, enligt våra egna idéer om vad detta innebär. Det är en position som i allra högsta grad kan kritiseras, men du kritiserar bara en halmgubbe nu.
"Och vem ska avgöra vad en individs "rationella egenintresse" är, om inte individen själv? Om individen själv avgör vad som ligger i hennes rationella egenintresse, vad är då skillnaden mellan detta och att handla i enlighet med sitt högst rankade handlingalternativ?"
Du får gärna svara på din fråga.