Frklara lite mer vad 'kta altruism' r fr dig? Det r helt inte tydligt vad du menar.
Fr mig r begreppet ju just att hjlpa/offra sig fr ngon annan enbart p grund av en vilja att gra det utan att frvnta sig ngonting i gengld. Om en person har kommit till ngot sorts insikt att h*n inte existerar enbart fr sin egen skull och drigenom finner ett eget vrde i att gra bra saker fr andra, blir det smre p ngot stt, bara fr att det finns en vilja att gra det?
Menar du att tillfredstllelsen av att ha kunnat gra ngonting fr ngon som behvde det diskvalificerar det som kta altruism, drfr att man uppfyller sin egen nskan? Skulle det vara mer altruistiskt att gra det under ngot sorts tvng? (Fri vilja r fr mig motsatsen till tvng )
Eller r det att "slja sin sjl" att medvetet gra en god grning? r det faktumet att det finns en medveten vilja i sig som diskvalificerar en handling som altruistisk?:Varfr skulle det vara s? r en robot, som saknar egen vilja, tankar och knslor eftersom den r en maskin altruistisk nr de gr ngonting som r bra fr ngon?
Har jag missuppfattat dig? Som sagt, frklara grna mer hur du tnker! Det r en spnnande diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av flamingopink
du tnker ju inte p dig sjlv, drav osjlvisk.
din pong suger apa 
whoco5:
Ondigt nedsttande, tycker jag. Fr inte diskussionen framt alls. Men forumet r ju Flashback, trots allt.