Förklara lite mer vad 'äkta altruism' är för dig? Det är helt inte tydligt vad du menar.
För mig är begreppet ju just att hjälpa/offra sig för någon annan enbart på grund av en vilja att göra det utan att förvänta sig någonting i gengäld. Om en person har kommit till något sorts insikt att h*n inte existerar enbart för sin egen skull och därigenom finner ett eget värde i att göra bra saker för andra, blir det sämre på något sätt, bara för att det finns en vilja att göra det?
Menar du att tillfredställelsen av att ha kunnat göra någonting för någon som behövde det diskvalificerar det som äkta altruism, därför att man uppfyller sin egen önskan? Skulle det vara mer altruistiskt att göra det under något sorts tvång? (Fri vilja är för mig motsatsen till tvång )
Eller är det att "sälja sin själ" att medvetet göra en god gärning? Är det faktumet att det finns en medveten vilja i sig som diskvalificerar en handling som altruistisk?:Varför skulle det vara så? Är en robot, som saknar egen vilja, tankar och känslor eftersom den är en maskin altruistisk när de gör någonting som är bra för någon?
Har jag missuppfattat dig? Som sagt, förklara gärna mer hur du tänker! Det är en spännande diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av flamingopink
du tänker ju inte på dig själv, därav osjälvisk.
din poäng suger apa 
whoco5:
Onödigt nedsättande, tycker jag. För inte diskussionen framåt alls. Men forumet är ju Flashback, trots allt.