• 1
  • 2
2011-12-14, 11:22
Medlem
Illusioners avatar
Jag har lnge funderat ver om altruism helt enkelt ens existerar.

Jag anser att man inte kan gra en osjlvisk grning.

Om vi tar ett exempel.
Jag offrar mitt liv fr att rdda en annan person. S lngt ganska osjlviskt.
Det allt faller p fr mig r dock att, om jag rddar den hr personen s har jag gjort en sjlvisk grning eftersom att det r jag som vill rdda h*n. Att det hela tiden utgr ifrn vad jag vill. Att jag bestmmer vad jag vill gra. Oavsett vad handlingen i sig r s gr jag den fr att jag sjlv vill.

Vad tycker ni om altruism? Finns det ens?

Frstr ngon min pong? Jag vet inte riktigt hur jag ska frklara det.
Citera
2011-12-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner

Om vi tar ett exempel.
Det allt faller p fr mig r dock att, om jag rddar den hr personen s har jag gjort en sjlvisk grning eftersom att det r jag som vill rdda h*n. Att det hela tiden utgr ifrn vad jag vill. Att jag bestmmer vad jag vill gra. Oavsett vad handlingen i sig r s gr jag den fr att jag sjlv vill.

du tnker ju inte p dig sjlv, drav osjlvisk. din pong suger apa
Citera
2011-12-14, 11:38
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flamingopink
Det r ju precis det jag gr.

Jag vill rdda den hr personen. Jag vill.
Citera
2011-12-14, 12:47
Medlem
SwedishLady1961s avatar
Frklara lite mer vad 'kta altruism' r fr dig? Det r helt inte tydligt vad du menar.

Fr mig r begreppet ju just att hjlpa/offra sig fr ngon annan enbart p grund av en vilja att gra det utan att frvnta sig ngonting i gengld. Om en person har kommit till ngot sorts insikt att h*n inte existerar enbart fr sin egen skull och drigenom finner ett eget vrde i att gra bra saker fr andra, blir det smre p ngot stt, bara fr att det finns en vilja att gra det?

Menar du att tillfredstllelsen av att ha kunnat gra ngonting fr ngon som behvde det diskvalificerar det som kta altruism, drfr att man uppfyller sin egen nskan? Skulle det vara mer altruistiskt att gra det under ngot sorts tvng? (Fri vilja r fr mig motsatsen till tvng )

Eller r det att "slja sin sjl" att medvetet gra en god grning? r det faktumet att det finns en medveten vilja i sig som diskvalificerar en handling som altruistisk?:Varfr skulle det vara s? r en robot, som saknar egen vilja, tankar och knslor eftersom den r en maskin altruistisk nr de gr ngonting som r bra fr ngon?

Har jag missuppfattat dig? Som sagt, frklara grna mer hur du tnker! Det r en spnnande diskussion.

Citat:
du tnker ju inte p dig sjlv, drav osjlvisk. din pong suger apa whoco5:

Ondigt nedsttande, tycker jag. Fr inte diskussionen framt alls. Men forumet r ju Flashback, trots allt.
Senast redigerad av SwedishLady1961 2011-12-14 kl. 13:03.
Citera
2011-12-14, 12:48
Medlem
Citat:

Om man gr s lngt att man offrar sitt liv fr att rdda ngon annans vill jag pst att man inte kan leva med sig sjlv om den andra skulle d. Allts gr han detta fr sig sjlv d han nd inte kan fortstta leva med vetskapen om att den andra personen av en eller annan anledning r dd.
Citera
2011-12-14, 12:53
Medlem
LucNNs avatar
Citat:

Om vi tar ett exempel.

En altruistisk grning r en grning, som har ngot som motiv, som inte gynnar en sjlv. Ens bevggrund r osjlvisk. Men altruism frutstter inte, att det inte r din vilja eller dit motiv. En icke-altruistisk grning r en grning, som har ett sjlvisk motiv (typ: jag vill ha godis, drfr sger jag att flickan med godis r en duktig flicka).

Edit: menade inte, att motivet inte fr gynna en sjlv, men att det inte fr vara sjlvgynnandet, som r sjlva motivet.
Citera
2011-12-14, 12:57
Bannlyst
Citat:

Om vi tar ett exempel.

Alla sdana dr exempel r lika vansinniga som den akademiska katederfilosofin sjlv. Det ser man tydligt om man betnker att det inte gr att offra sitt liv fr ngon. Sg att du skjuter dig i skallen s att ditt barn fr den sista brdbiten men tv sekunder eftert faller ett trd ner och ddar ditt barn - dock skulle trdet ha trffat dig om du hade levat o s v o s v.

Vi kan inte veta vad som sker i framtiden; men vi kan gra frutsgelser baserade p erfarnhet. Vi kan t ex med ganska god skerhet sga oss veta att naturvetenskaperna r destruktiva.

Naturvetare och vetenskapsmn hvdar lgnaktigt att dom r "altruister", d v s att det r ngon nytta med det dom gr; alla vi andra vet att allt dom skapar r destruktivt: endera r dom medvetna om detta och rknar kallt med att dom sjlva lever i 80 r och att vrlden inte hinner g under innan dess - allts r dom hnsynslsa egoister som klr sig i altruistens mask eller s fattar dom inte ens det och tror faktiskt att dom gr ngot gott.
Citera
2011-12-14, 14:01
Medlem
Jag tror faktiskt TS har en god pong. En "altruistisk" grning kan definitivt gynna en sjlv, exempelvis genom att man knner sig stolt eller uppskattad. Men ven om en viss altruistisk grning inte skulle gynna en sjlv s br man ta hnsyn till vad som i ekonomiska termer benmns som alternativkostnaden, dvs det som gr frlorat vid ett visst handlingsalternativ. En handling behver allts inte ndvndigtvis gynna en sjlv fr att nd vara sjlvisk. Att inte hjlpa en mnniska som befinner sig i omedelbar fara kan leda till en rad negativa inverkningar p en person, exempelvis skuldknslor, dligt rykte, dlig sjlvknsla och andra psykiska obekvmligheter. Det handlar allts om att undvika en frlust, inte att g med vinst.

Jag tror ocks att mnniskor i en sdan situation utvrderar sina alternativ (om n undermedvetet) i likhet med en cost-benefit-analysis. Lt oss frestlla oss ett scenario dr person A upplever att person B befinner sig i fara, och efter att ha utvrderat situationen kommer fram till att chansen att framgngsrikt rdda person B bedms vara 5 %. Skulle person A frska sig p att rdda B trots att risken att misslyckas (och drmed utstta sig sjlv fr fara) r betydligt hgre (95 %) n chansen att lyckas s r denna handling inte altruistisk, den r irrationell och kanske ven impulsiv.

D uppstr ju frgan huruvida en handling som bedms ha en chans att lyckas p exempelvis 49 % r att anse som irrationell eller inte. Men sna sm procentuella skillnader som den mellan 49 % och 51 % r ju knappast mjliga fr en mnniska att uppfatta och ta hnsyn i till i sin utvrdering av lmpliga handlingsalternativ, och d r vi ter igen p alternativkostnaden och en cost-benefit-analyisis som de frmsta verktygen vid val av handlingsalternativ.

Reflektioner kring detta, kra Flashback?
Citera
2011-12-14, 14:08
Medlem
xanax99s avatar
Orkar inte lsa i trden nu men....

Faller inte alla altruistiska grningar om personen som utfr den r religis?
Eftersom d exempelvis moder teresa utfrde sina grningar pga rdslan fr vad som komma skulle och drmed hade en hgst sjlvisk anledning.
Citera
2011-12-14, 17:27
Medlem
Ja skulle vilja omformulera problemet genom att infr begreppet "empatiskt handlande" som ofta kan upplevas som altruistiskt.

Exempel:
"Jag gr en promenad nere vid sjn dr jag bor och ser ett barn som trillat i vattnet. Jag hoppar i och drar upp ungen, utan att reflektera ver att min nya kappa och min nya kjol blir frstrda av dyn men barnets liv rddas. Dessutom riskerar jag att bli nedkyld och sjuk av det kalla vattnet."

Detta r en handling som alla (friska) mnniskor skulle gra utan att reflektera ver det. Jag fr ingen annan belning n knslan av att ha "gjort gott". I stllet kostar det mig nya klder och en veckas hlsa.

Detta att "gra gott" r ngot som alla (friska) mnniskor har av naturen givet. Riktigt vilka mekanismer som r verksamma, fysiologiskt, r inte utrett men det kan vara s.k. spegelneuron som r inblandade, d vi vill handla p det sttet utan att f ngon direkt frdel av det, utver den knslomssiga tillfredsstllelsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelneuron

Troligen kan man i en framtid utrna om de personer som har en mer uttalad och utbredd funktion i dessa spegelneuronbanor, r mer altruistiska och empatiska n andra.
Citera
2011-12-15, 10:29
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishLady1961
Frklara lite mer vad 'kta altruism' r fr dig? Det r helt inte tydligt vad du menar.

Fr mig r begreppet ju just att hjlpa/offra sig fr ngon annan enbart p grund av en vilja att gra det utan att frvnta sig ngonting i gengld. Om en person har kommit till ngot sorts insikt att h*n inte existerar enbart fr sin egen skull och drigenom finner ett eget vrde i att gra bra saker fr andra, blir det smre p ngot stt, bara fr att det finns en vilja att gra det?

Menar du att tillfredstllelsen av att ha kunnat gra ngonting fr ngon som behvde det diskvalificerar det som kta altruism, drfr att man uppfyller sin egen nskan? Skulle det vara mer altruistiskt att gra det under ngot sorts tvng? (Fri vilja r fr mig motsatsen till tvng )

Eller r det att "slja sin sjl" att medvetet gra en god grning? r det faktumet att det finns en medveten vilja i sig som diskvalificerar en handling som altruistisk?:Varfr skulle det vara s? r en robot, som saknar egen vilja, tankar och knslor eftersom den r en maskin altruistisk nr de gr ngonting som r bra fr ngon?

Har jag missuppfattat dig? Som sagt, frklara grna mer hur du tnker! Det r en spnnande diskussion.
Jag tror att du frstr hur jag menar. Jag tycker att tillfredsstllelsen gr grningen, kanske inte egoistisk, men absolut inte altruistisk.
Fr du har sjlv tjnat ngot p det.

Jag satt sjlv och funderade p om hur det skulle vara att man blev tvingad till en grning. Jag kom i alla fall fram till att om du blir tvingad har du inte gjort det fr den goda sakens skull. Allts inte en altruistisk handling, enligt mig.

Svrt att sga vad en robot r. Vi fr anta att den r programmerad till att gra gott. Och i s fall tycker jag att det faller p att en mnniska har gjort den.
Det som dremot r intressant r att om en forskare skulle gra den hr roboten som gr ondligt mycket gott. Utan att forskaren fr ut ngot som helst utav det. r han Altruist d?

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
En altruistisk grning r en grning, som har ngot som motiv, som inte gynnar en sjlv. Ens bevggrund r osjlvisk. Men altruism frutstter inte, att det inte r din vilja eller dit motiv. En icke-altruistisk grning r en grning, som har ett sjlvisk motiv (typ: jag vill ha godis, drfr sger jag att flickan med godis r en duktig flicka).

Edit: menade inte, att motivet inte fr gynna en sjlv, men att det inte fr vara sjlvgynnandet, som r sjlva motivet.
Fr mig faller allt p grund av minsta lilla sjlvgynnande, fr d har du inte gjort det utan att vara egoistisk. Oavsett om det r ditt huvudmotiv eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Orkar inte lsa i trden nu men....

Faller inte alla altruistiska grningar om personen som utfr den r religis?
Eftersom d exempelvis moder teresa utfrde sina grningar pga rdslan fr vad som komma skulle och drmed hade en hgst sjlvisk anledning.
Jag anser att alla altruistiska grningar faller. S, ja, religion fller handlingen som egoistisk.
Citera
2011-12-15, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja skulle vilja omformulera problemet genom att infr begreppet "empatiskt handlande" som ofta kan upplevas som altruistiskt.

Exempel:
"Jag gr en promenad nere vid sjn dr jag bor och ser ett barn som trillat i vattnet. Jag hoppar i och drar upp ungen, utan att reflektera ver att min nya kappa och min nya kjol blir frstrda av dyn men barnets liv rddas. Dessutom riskerar jag att bli nedkyld och sjuk av det kalla vattnet."

Detta r en handling som alla (friska) mnniskor skulle gra utan att reflektera ver det. Jag fr ingen annan belning n knslan av att ha "gjort gott". I stllet kostar det mig nya klder och en veckas hlsa.

Detta att "gra gott" r ngot som alla (friska) mnniskor har av naturen givet. Riktigt vilka mekanismer som r verksamma, fysiologiskt, r inte utrett men det kan vara s.k. spegelneuron som r inblandade, d vi vill handla p det sttet utan att f ngon direkt frdel av det, utver den knslomssiga tillfredsstllelsen.

Detta r en handling som alla SJUKA mnniskor skulle gra. Vi som r friska och lever enligt naturen vi skulle aldrig kasta oss i vattnet fr d skulle vr ylleklder bli vta och vi vet att vi inte r ngra tiggare utan vi klarar oss sjlva och om vra klder blir vta och det r minusgrader d kan det g dligt......och dessutom skiter vi i undermnniskans skitungar.

Men du som levfer efter lusten tycker om "knslomssiga tillfredstllelser" eller hur? Du ser framfr dig ditt eget hjltemod och onanerar till den inre bilden, eller hur?

Fr i verkligheten r du en feg lgnare, eller hur? Du skulle inte duga till att rdda ngon, ven om du ville det, visst r det s?

Men vi, dom starka, goda, skna och vilda; vi skulle kunna gra det men vi skulle nd aldrig gra det.
Fr det r perverst att enbart vilja gott nr man r fri att vlja det goda och vara god.

Din uppfattning om den mnskliga naturen r en reflextion av din egen perversitet - och jag hatar dig och dina likar.
Senast redigerad av Tinman 2011-12-15 kl. 11:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in