2012-06-20, 09:12
Medlem
drlinkps avatar
Ett glädjebesked säger jag.

En far i Texas kom på en vuxen man med att våldta hans femåriga dotter. Han slog ihjäl våldtäktssvinet med sina bara händer - och inget åtal väcks mot fadern!

Jag vet att det finns många som länge förespråkat sån här lagstiftning och nu finns det åtminstone ett tydligt prejudikat (vet inte om det finns fler fall) i delstaten Texas.

Tycker personligen att det är helt absurt att en man som skyddar sin dotter från den vidrigaste av handlingar ska behöva bry sig om och vara försöktig när han hanterar GM, för dennes skull... I Sverige hade han med stor sannolikhet dömts till dråp eller grovt vållande till annans död, men nu har alltså USA visat vägen. Tänk om fadern hade åkt in i fängelset i mången år på grund at något sånt, vilken ofattbar tragedi det vore.

Hur tror ni att det hade gått för mannen i Sverige? Hur borde det gå för honom?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dod...aktsman--frias
Citera
2012-06-20, 09:19
Medlem
Hur det hade gått för honom i Sverige? Hjälten hade dömts till 2 års fängelse samt 250.000 i skadestånd till de anhöriga till våldtäktsmannen.

Hur det ska gå för honom? Han är ju fan en hjälte, han skall inte spendera en dag i fängelset. En handlingens man, en rättskaffens man.
Citera
2012-06-20, 09:30
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Ett glädjebesked säger jag.

En far i Texas kom på en vuxen man med att våldta hans femåriga dotter. Han slog ihjäl våldtäktssvinet med sina bara händer - och inget åtal väcks mot fadern!

Jag vet att det finns många som länge förespråkat sån här lagstiftning och nu finns det åtminstone ett tydligt prejudikat (vet inte om det finns fler fall) i delstaten Texas.

Tycker personligen att det är helt absurt att en man som skyddar sin dotter från den vidrigaste av handlingar ska behöva bry sig om och vara försöktig när han hanterar GM, för dennes skull... I Sverige hade han med stor sannolikhet dömts till dråp eller grovt vållande till annans död, men nu har alltså USA visat vägen. Tänk om fadern hade åkt in i fängelset i mången år på grund at något sånt, vilken ofattbar tragedi det vore.

Hur tror ni att det hade gått för mannen i Sverige? Hur borde det gå för honom?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dod...aktsman--frias

Klockrent! Däremot så tillämpar ju USA lite andra regler när någon bereder sig tillträde till egendom. Skedde detta i offrets hus? Alltså där pappan och barnet bodde ? Isåfall så är det inte de minsta konstigt att han kunde göra såhär utan påföljd, du kan skjuta någon i Texas som genar över gräsmattan. "private property". Hur som, så anser jag att detta är självförsvar, för att avvärja brott mot hans dotter och enligt mig gjorde han det nöden krävde
Citera
2012-06-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarybuu
Skedde detta i offrets hus? Alltså där pappan och barnet bodde ? Isåfall så är det inte de minsta konstigt att han kunde göra såhär utan påföljd, du kan skjuta någon i Texas som genar över gräsmattan. "private property".
"crying from behind a barn"
http://www.examiner.com/review/texas...mmunityPacific

Jag får väl dra till med det oundvikliga argumentet:
"Jamen tänk om alla gjorde så där!"
Jaa! Tänk!
"Vill vi verkligen leva i ett sådant samhälle?"
Tja, om alternativet är det aktuella svenska så ja tack, hemskt gärna. Om det nu tvunget måste våldtas barn så är det här det bästa scenariot jag kan komma på såhär på rak arm.
Citera
2012-06-20, 09:48
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

Jaa! Tänk!
Tja, om alternativet är det aktuella svenska så ja tack, hemskt gärna. Om det nu tvunget måste våldtas barn så är det här det bästa scenariot jag kan komma på såhär på rak arm.

Jo, precis. De flesta med lite "cojones" skulle nog gjort precis samma sak, men samtidigt skulle säkert många ha invändningar mot att andra gör det av rädsla för att alla ska springa omkring och slå ihjäl varandra till höger och vänster för att sedan skylla på någonting liknande.

Grejen med fallet i fråga är att åtalsjuryn var övertygad om att det gått till så som fadern beskrivit det. Då finns det INGEN anledning att skicka honom fängelse, vem kan kräva av någon att vara barmhärtig i en sån situation?
Hade det däremot inte kunnat stödjas att hans dotter faktiskt blev överfallen skulle han givetvis dömas till mord/dråp/vållande.

Fallet är enligt mig personligen ganska glasklart, och bara en idiot hade velat skicka fadern i fängelse.

En stor vinst för rättvisan och det sunda förnuftet!
Citera
2012-06-20, 09:51
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

Jaa! Tänk!

Håller med, om jag känner mig hotad eller min familj hotas på min mark, då vill ja ha möjligheten att göra det som krävs för att avvärja hotet. Däremot skall man inte vara respektlös mot en människas liv, man har bara 1 liv, det skall respekteras. Självklart beror de på vilka omständigheter som gäller från fall till fall om vad som krävs och behöver göras.
Citera
2012-06-20, 09:51
Medlem
endymions avatar
Om detta nu skulle bli mer vanligt, kan man då gå och slå ihjäl någon och hävda att personen i fråga våldfört sig mot ett barn/vuxen?

e: Läste nu klart artikel och såg att det fanns tydliga bevis.
Citera
2012-06-20, 10:13
Medlem
Citat:
Klockrent! Däremot så tillämpar ju USA lite andra regler när någon bereder sig tillträde till egendom. Skedde detta i offrets hus? Alltså där pappan och barnet bodde ? Isåfall så är det inte de minsta konstigt att han kunde göra såhär utan påföljd, du kan skjuta någon i Texas som genar över gräsmattan. "private property". Hur som, så anser jag att detta är självförsvar, för att avvärja brott mot hans dotter och enligt mig gjorde han det nöden krävde

Visst kan du det, det kommer dock bli en rättslig påföljd om du gör så...Man får inte skjuta någon som genar övergräsmattan, utgör de ett hot är det en annan femma.
Citera
2012-06-20, 10:36
Medlem
Urijahs avatar
Citat:

De flesta stater i USA har en lag som ofta kallas för Castle doctrine. Den gör att du kan använda dödligt våld mot en person om han (a) har gått in utan ditt tillstånd/brutit sig in i ditt hus och (b) utgör ett hot mot dig eller din familj. Då har du inte ens en skyldighet att försöka backa undan.

Men du hade lätt åkt sitt för det om du skjutit en person för att han går över gräsmattan.
Citera
2012-06-20, 11:02
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
De flesta stater i USA har en lag som ofta kallas för Castle doctrine. Den gör att du kan använda dödligt våld mot en person om han (a) har gått in utan ditt tillstånd/brutit sig in i ditt hus och (b) utgör ett hot mot dig eller din familj. Då har du inte ens en skyldighet att försöka backa undan.

Men du hade lätt åkt sitt för det om du skjutit en person för att han går över gräsmattan.

Om jag inte minns fel var de en gubbe för något år sedan som sköt någon unge som genade upprepade gånger över hans gräsmatta och slapp undan åtal? Självklart kan de bli rättsliga påföljder, men det beror såklart på omständigheterna, säger bara att lagarna är lite öppnare för de där än här.
Citera
2012-06-20, 11:23
Medlem
Han hade ju knappast blivit dömd i Sverige heller, det är ju ett solklart fall av nödvärnsexcess.

"Nödvärnsexcess, regleras i brottsbalkens 24:e kapitel, 6:e paragrafen: "Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig".
Citera
2012-06-20, 11:24
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Om jag inte minns fel var de en gubbe för något år sedan som sköt någon unge som genade upprepade gånger över hans gräsmatta och slapp undan åtal? Självklart kan de bli rättsliga påföljder, men det beror såklart på omständigheterna, säger bara att lagarna är lite öppnare för de där än här.
Jag vill gärna se en källa för det där.

Det här är klockrent och USA visar vägen igen när det kommer till civiliserad lagstiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in