Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-19, 19:05
  #1
Medlem
Sockergullans avatar
Hej Flashback!

Jag har länge försökt förstå rasisternas logik. Man talar om en egen kultur, ett arv, ett folk som på vänster skulle vara sammanlänkat med den lilla geografiska plätt på planeten Jorden som vi människor kallar för Sverige. Man talar även om en slags internationell "vithet", ett europeiskt arv, som delas mellan människor med ljusare hudpigment.

Vad är så himla viktigt att bevara? Kulturer har alltid blandats och tagit inspiration från varandra, folk har alltid flyttat och blandning mellan olika folkslag är en naturlig del av mänskligheten. Det är evolution. Varför är det så viktigt att stå och trampa på samma ställe och dansa kring midsommarstången?

Att vissa har vit och andra svart hudfärg spelar ingen som helst roll! Det finns inget att bevara! Vakna upp för helvete, det är 2012!

Förklara för mig som är mångkulturalist VARFÖR denna så kallade vithet är så viktig att bevara. Vad gör det att Anna får barn med en afrosvensk man?

Mvh
Sockergullan
Citera
2012-06-19, 19:10
  #2
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Hej Flashback!

Jag har länge försökt förstå rasisternas logik. Man talar om en egen kultur, ett arv, ett folk som på vänster skulle vara sammanlänkat med den lilla geografiska plätt på planeten Jorden som vi människor kallar för Sverige. Man talar även om en slags internationell "vithet", ett europeiskt arv, som delas mellan människor med ljusare hudpigment.

Vad är så himla viktigt att bevara? Kulturer har alltid blandats och tagit inspiration från varandra, folk har alltid flyttat och blandning mellan olika folkslag är en naturlig del av mänskligheten. Det är evolution. Varför är det så viktigt att stå och trampa på samma ställe och dansa kring midsommarstången?

Att vissa har vit och andra svart hudfärg spelar ingen som helst roll! Det finns inget att bevara! Vakna upp för helvete, det är 2012!

Förklara för mig som är mångkulturalist VARFÖR denna så kallade vithet är så viktig att bevara. Vad gör det att Anna får barn med en afrosvensk man?

Mvh
Sockergullan

Det verkar i allmänhet trevligare i "vita" länder. Om vita försvinner kanske det blir mindre trevligt överallt.
Citera
2012-06-19, 19:18
  #3
Medlem
Apocalyptors avatar
Om det inte spelar någon roll vad människor har för hudfärg, vad spelar det då för roll om "vitheten" bevaras?

Att ha ett tycke om att det inte finns något att bevara och samtidigt säga det är 2012 med all forskning som visar på andra skillnader emellan folkgrupper tycker jag är motsägelsefullt.
Visserligen är sådan kunskap bannlyst av politiska skäl, ungefär som vetenskapen motarbetades av religiösa skäl då det begav sig. Ännu mer motsägelsefull och korkad frågeställning således.
Citera
2012-06-19, 19:19
  #4
Medlem
VenomXs avatar
Jag är emot MASSinvandringen av praktiska skäl, men jag förstår inte heller detta med bevarandet av den "vita rasen".

Liksom, 99.99% av alla arter/raser av levande varelser som någonsin levt på planeten Jorden är sannolikt redan utdöda nu. Vår lilla civiliserade period kommer förmodligen att vara som en fjärt i världsrymden och sen, om några tusen år, är det mycket möjligt att vi är borta vi med. Om vi inte lyckats kolonisera rymden innan dess men jag tvivlar faktiskt på det.

Orka tjafsa om att bevara nån viss procent av nåt visst pigment i huden. Lite som att försöka hålla antalet kaffedrickare på en viss nivå så att inte tedrickarna tar över. Oh noes!
Citera
2012-06-19, 19:25
  #5
Medlem
skogshomos avatar
Homogena samhällen fungerar bäst, så är det ju bara
Citera
2012-06-19, 19:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Kulturer har alltid blandats och tagit inspiration från varandra, folk har alltid flyttat och blandning mellan olika folkslag är en naturlig del av mänskligheten. Det är evolution.
Varför är vi då inte sammanblandade till en enda stor kreolmassa? Hur kan vita, negrer och asiater skilja sig så radikalt om vi genom historien har knullat runt mellan raserna på det sätt du påstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Att vissa har vit och andra svart hudfärg spelar ingen som helst roll! Det finns inget att bevara! Vakna upp för helvete, det är 2012!
Med andra ord är det okej för dig att utrota alla negrer på jorden?

Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Förklara för mig som är mångkulturalist VARFÖR denna så kallade vithet är så viktig att bevara. Vad gör det att Anna får barn med en afrosvensk man?
Det är viktigt på samma sätt som det är fel att skjuta av alla tigrar eller vargar. Biologisk mångfald är något viktigt och det ska man värna om. När man rasblandar förstör man den biologiska mångfalden.
Citera
2012-06-19, 19:31
  #7
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan

Vad är så himla viktigt att bevara? Kulturer har alltid blandats och tagit inspiration från varandra, folk har alltid flyttat och blandning mellan olika folkslag är en naturlig del av mänskligheten. Det är evolution.
Herregud, du har varit på Flashback i två år och varje dag spyr du ur dig samma infantila dravel

Nej, det har historiskt aldrig existerat något mångkulturellt samhälle där somalier, afghaner, irakier, japaner och aboriginer har rasblandat, gått i Pride-tåg och levt lyckliga i alla sina dar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Varför är det så viktigt att stå och trampa på samma ställe och dansa kring midsommarstången?
Midsommar är en uråldrig svensk tradition som firats av våra svenska föräldrar och förfäder. Man behöver inte tycka att det är viktigt, men det existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Att vissa har vit och andra svart hudfärg spelar ingen som helst roll! Det finns inget att bevara! Vakna upp för helvete, det är 2012!

Förklara för mig som är mångkulturalist VARFÖR denna så kallade vithet är så viktig att bevara. Vad gör det att Anna får barn med en afrosvensk man?

Mvh
Sockergullan
Om det nu inte är så viktigt, varför är det då så viktigt för dig att vi försvinner? Varför är det så viktigt för dig att negrer ska knulla vita kvinnor, är det nån av dina personliga fetischer? Är du en Gambia-käring som köper negerkuk?

Om det är nån som ska vakna är det ju för fan du ditt sjuka as som vill förinta vita människor. Fan, här trodde jag att det var vi dödsnazister som var de ondskefulla i sammanhanget, så kommer du och kräver att vita människor ska motivera varför vi förtjänar att existera, i våra egna länder dessutom Jävla elaka hagga.
__________________
Senast redigerad av -Wasteland- 2012-06-19 kl. 20:03.
Citera
2012-06-19, 21:01
  #8
Medlem
Dominics avatar
Vit hy är estetiskt vackert. Se bara på Nicole Kidman.
Citera
2012-06-19, 21:01
  #9
Moderator
Jeckes avatar
Förklara för mig, Sockergullan, varför du har någon rätt att leva?

Mängder av människor har levt och dött genom tiderna, så vad gör det för skillnad om du lever eller dör?
Trots allt, alla människor dör ändå till slut, så vad gör ett par år hit eller dit?

Varför är just ditt liv värt att bevara?
Citera
2012-06-19, 21:33
  #10
Medlem
loqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockergullan
Förklara för mig som är mångkulturalist VARFÖR denna så kallade vithet är så viktig att bevara. Vad gör det att Anna får barn med en afrosvensk man?
Är man för mångfald på riktigt så är man givetvis för att vita människor ska fortsätta finnas. Är man så kallad "mångkulturalist" är man oftast inte för mångfald utan det motsatta. Vem är Anna?
Citera
2012-06-19, 21:38
  #11
Medlem
Orzions avatar
Nu är jag självklart inte rasist eller ens något som kan liknas vid det långt därifrån. Men frågan är lite konstigt ställd. Jag ser inget konstigt i om människor själva (genom att t.ex. fira och berätta för sina barn) vill bevara svenska kulturella traditioner som t.ex. midsommarfirande. Det har de rätt att göra och olika traditioner är i min mening positivt då det tenderar att skapa gemenskaper. Det är ju ingen slump att släkt och familj tenderar att samlas kring just olika högtider.

Det jag däremot inte förstår och här håller vi nog med varandra är varför det jag gör skulle vara hotat av att någon annan i Sverige gör på något annat sätt. Om min granne firar andra högtider ser jag helt enkelt inget problem i det. Vi kan antagligen dessutom inspireras och lära av varandra. Så länge alla respekterar varandras rättigheter är det heller inget problem.

Att någon vill lära sina barn om t.ex. svensk historia och ett svenskt kulturarv ser jag heller inget konstigt i utan det ser jag än en gång som något positivt. Det är något som alla som bor i Sverige antagligen kan ha nytta av. Men än en gång ser jag inte problemet med att min granne också lär sitt barn ett annat lands historia och dess kultur. Det är bara positivt och vi kan säkert än en gång lära av varandra. Antirasism får inte bli något som innebär att vi förnekar det vi faktiskt har gemensamt (däremot kan sådant som hudfärg och liknande självklart ignoreras då det inte spelarn någon roll). Utan det bör i min mening handla om att vi bör respektera varandra och varandras olikheter samtidigt som vi kommer ihåg våra grundläggande likheter och att vi alla är unika enskilda individer som människor. Eller med andra ord alla lika, alla olika.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Förklara för mig, Sockergullan, varför du har någon rätt att leva?

Mängder av människor har levt och dött genom tiderna, så vad gör det för skillnad om du lever eller dör?
Trots allt, alla människor dör ändå till slut, så vad gör ett par år hit eller dit?

Varför är just ditt liv värt att bevara?
Alla människor på jorden har en naturlig/fundamental grundläggande mänsklig rättighet till sitt eget liv.
__________________
Senast redigerad av Orzion 2012-06-19 kl. 21:47.
Citera
2012-06-20, 00:01
  #12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Alla människor på jorden har en naturlig/fundamental grundläggande mänsklig rättighet till sitt eget liv.
Finns det någon naturlig/fundamental grundläggande mänsklig rättighet till sin egen kultur och etnicitet?
Eller gäller det endast icke-vita kulturer och icke-vita etniciteter?

Sedan är hela tanken och konceptet med mänskliga rättigheter något som kommer från den vita, västerländska kulturen.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback