Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-02, 14:57
  #13
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Tellur-128 har t.ex en halveringstid på ca 70 000 000 000 000 000 år.

Kan ett ämne som har en sån extrem halveringstid bidra med nån värme i jordens inre?
Citera
2012-07-02, 16:23
  #14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Kan ett ämne som har en sån extrem halveringstid bidra med nån värme i jordens inre?
Ja det kan den, och det gör den. De tre främsta isotoperna som bidrar med detta är Uran-238 (4.5 miljarder år), Thorium-232 (15 miljarder år), Potassium-40 (1.2 miljarder år). Uppskattningsvis så motsvarar de radioaktiva isotoperna med 20TW.
Citera
2012-07-02, 17:34
  #15
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja det kan den, och det gör den. De tre främsta isotoperna som bidrar med detta är Uran-238 (4.5 miljarder år), Thorium-232 (15 miljarder år), Potassium-40 (1.2 miljarder år). Uppskattningsvis så motsvarar de radioaktiva isotoperna med 20TW.

Kalium får mig alltid att tänka på denna geniala sång:
http://www.youtube.com/watch?v=RwcfY0Ldf2Q
Citera
2012-07-02, 17:45
  #16
Medlem
Fris avatar
20 TW är väl inte så imponerande. Medeleffekten av mänsklig elkraftverk verkar vara en hel tiondel av det. Hur kan det räcka till att hålla hela den enorma manteln smält?

Så, hälften av den vanligaste uranisotopen har fallit sönder sen Jorden bildades. Finns det uppskattningar av hur mycket energi som därmed omvandlats till värme som proportion till andra radioaktiva källor, och framförallt till hur mycket som bara råkar vara friktionsvärde som återstår sen materia av alla slag bara kraschade ihop sig till jordklotet?

Är det verkligen radioaktivt sönderfall som smälter Jordens inre?
__________________
Senast redigerad av Fri 2012-07-02 kl. 17:49.
Citera
2012-07-03, 17:47
  #17
Medlem
KimNeilJungs avatar
Kanske mer FMT än Astronomi?

//mod
Citera
2012-07-03, 21:36
  #18
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nu är man väll inte säkra på om det finns en fast kärna, utan det är ett antagande då trycket ska vara så stort att järnatomerna inte har utrymme att vara i flytande form utan uppträder i fast.

Sen det fet markerade tror jag du menar att jordens inre är en perpetuum mobile?

eller så har du svarat på din egen fråga

Man är ganska säker på att kärnan är solid tack vare att man studerade hur seismiska vågor färdades genom jorden. Framförallt genom att studera P- och S-vågor om jag förstått det rätt. Men det är klart det var ju en kvinna som gjorde upptäckten.
Citera
2012-07-03, 23:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja det kan den, och det gör den. De tre främsta isotoperna som bidrar med detta är Uran-238 (4.5 miljarder år), Thorium-232 (15 miljarder år), Potassium-40 (1.2 miljarder år). Uppskattningsvis så motsvarar de radioaktiva isotoperna med 20TW.

"Potassium-40" ^^

OnT: Ingen vet faktiskt, därmot tror de flesta att det är just radioaktiva isotoper.
Citera
2012-07-03, 23:58
  #20
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
"Potassium-40" ^^

OnT: Ingen vet faktiskt, därmot tror de flesta att det är just radioaktiva isotoper.
Jag antar att jag är gammal och gamla drakar använder gamla termer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback