• 1
  • 2
2012-06-19, 13:45
Bannlyst
Idag kan Aftonbladet avslöja att stora delar av landets matvarubutiker bryter mot lagen. Det handlar om att butikerna märker om varornas bäst före datum som egentligen gått ut till nya så att varorna ska kunna säljas igen. Det handlar om att varor som köttfärs, ost och fisk som egentligen gått ut för flera år sedan fortfarande säljs. För fyra år sen kunde uppdrag granskning avslöja ICAs ommärkning av köttfärs, något som alltså fortfarande förekommer hos många av Sveriges ledande matbutiker.

Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15001416.ab

Reaktioner?
Senast redigerad av Qnekten 2012-06-19 kl. 14:08.
Citera
2012-06-19, 13:49
Medlem
st0ckiss avatar
Riktigt mysigt hur de behandlar konsumenterna...
Citera
2012-06-19, 14:01
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnekten
Idag kan Aftonbladet avslöja att stora delar av landets matvarubutiker bryter mot lagen. Det handlar om att butikerna märker om varornas bäst före datum som egentligen gått ut till nya så att varorna ska kunna säljas igen. Det handlar om att varor som gammal köttfärs, mögel och fisk som egentligen gått ut för flera år sedan fortfarande säljs. För fyra år sen kunde uppdrag granskning avslöja ICAs ommärkning av köttfärs, något som alltså fortfarande förekommer hos många av Sveriges ledande matbutiker.

Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15001416.ab

Reaktioner?

Förklara gärna det fetlagda. Mögel? Och flera år gammal köttfärs och fisk?
Citera
2012-06-19, 14:02
Medlem
Otems avatar
Otroligt vidrigt att det ska behöva förekomma i svenska livsmedelsbutiker
Citera
2012-06-19, 14:03
Medlem
Blaze.s avatar
Det är ju ingen nyhet direkt. Mina reaktioner är väll att jag tycker det är onödigt att slänga mat som går att äta, smak och lukt avgör. Är matvarorna alldeles för gamla är det skandal men några dagar över datumet skadar inte mig i alla fall.
Citera
2012-06-19, 14:05
Medlem
så länge maten går att äta så ska det väl inte vara några problem. Luktar det skit så är det väl en annan sak dock
Citera
2012-06-19, 14:13
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Reaktioner?
Var har du och aftonbladet hållit hus de senaste 20 åren?
Den där livsmedelsinspektören Fredrik Axelsson verkar ha sniffat lite väl mycket på mögelosten.
Rätt gamla uppgifter i reportaget också.

Torsdagen den 23 februari i år gör livsmedelsinspektör Fredrik Axelsson en oanmäld inspektion på Coop Konsum i Hallstavik.
Jag tittar under kylmontrarna i mejerihyllan. Det är dammigt och på golvet ser jag förpackningar, säger han.
Han hittar bland annat ett yoghurtpaket vars bäst före datum löpte ut 2008 och ett paket kokosfett som gick ut 2005.
– Jag skulle absolut inte äta de där produkterna.
Knappast någon som tänkt sälja dem.
Dålig städning möjligen.
Citera
2012-06-19, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Förklara gärna det fetlagda. Mögel? Och flera år gammal köttfärs och fisk?

Skrev nog det där lite för snabbt. Råkade skriva mögel istället för ost då de snackades en jävla massa om mögelost. Och självklart så menar jag att det är helt vanlig köttfärs och fisk, som egentligen gått ut, som märks om för att sedan säljas igen. Jag menar ju förstås att det är först då som varorna går över till att vara gamla.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag har nu ändrat det fetlagda och jag hoppas att du nu förstår vad jag menade och att jag självklart inte rört upp för mycket hos dig.
Senast redigerad av Qnekten 2012-06-19 kl. 14:15.
Citera
2012-06-19, 14:16
Medlem
xposures avatar
En kompis jobbade på en chark och under upplärningen fick han redan då lära sig att de märkte om gammalt kött.
Citera
2012-06-19, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Var har du och aftonbladet hållit hus de senaste 20 åren?
Den där livsmedelsinspektören Fredrik Axelsson verkar ha sniffat lite väl mycket på mögelosten.
Rätt gamla uppgifter i reportaget också.

Torsdagen den 23 februari i år gör livsmedelsinspektör Fredrik Axelsson en oanmäld inspektion på Coop Konsum i Hallstavik.
Jag tittar under kylmontrarna i mejerihyllan. Det är dammigt och på golvet ser jag förpackningar, säger han.
Han hittar bland annat ett yoghurtpaket vars bäst före datum löpte ut 2008 och ett paket kokosfett som gick ut 2005.
– Jag skulle absolut inte äta de där produkterna.
Knappast någon som tänkt sälja dem.
Dålig städning möjligen.

Kan väl någonstans handla om att aftonbladet vill göra en sån stor story som möjligt och att det är därför de samlat ihop så mycket information som möjligt för att sedan kasta ut allt i samma veva för att få största möjliga effekt.
Citera
2012-06-19, 14:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Kan väl någonstans handla om att aftonbladet vill göra en sån stor story som möjligt och att det är därför de samlat ihop så mycket information som möjligt för att sedan kasta ut allt i samma veva för att få största effekt.
Fast problemet är att det är inget avslöjande och inget nytt, det har pågått så länge det har sålts livsmedel i butiker.
Citera
2012-06-19, 14:31
Medlem
Kom igen, hör detta verkligen hemma i brott och kriminalfall?

Och det är bara butikens egenförpackade varor som berörs.
Nån som vet om det stämmer att fabrikanten ofta ger ett längre bästföre datum än butiken märker ut på sina förpackningar?

Ica's svar till Aftonbladets artikel:
http://www.ica-kungen.se/filer/datum_120619.pdf
Senast redigerad av Asguk 2012-06-19 kl. 14:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in