• 4
  • 5
2012-06-20, 19:34
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avery
Hur tror du McDonaldshamburgare inte luktar som något som slaktades för x antal år sen?
Vad var det för svar?
McD jobbar hårt enligt HAACP (http://sv.wikipedia.org/wiki/HACCP) och jag tror de tjänar mer på att ha bra råvaror än tjäna en krona eller två på att köpa in dåligt kött. I Sverige känner jag en hel del köttbönder som är beroende av snabbmatskedjorna för att klara sig.

Personligen köper jag alltid affärspackad köttfärs för den är gjord på de möraste (läs äldsta) köttet och slår fabriksfärsen på fingrarna vilken dag som helst.
Citera
2012-06-21, 03:21
Medlem
Navos avatar
Finns det någon som vet om det gäller för Coop också?
Citera
2012-06-21, 20:47
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navo
Finns det någon som vet om det gäller för Coop också?

Alla matvaruhandlare fuskar säkert med det mer eller mindre, att man bashar ICA är nog mera en aftonbladetgrej.

Jag bryr mig inte, då allt måste vara så "rent" och fint och även om köttet är bra så ska det slängas, jämför t.ex USA där det är förbjudet att dricka mjölk som inte kommer ifrån ett mejeri pga risken för bakterier etc

Tror att det mesta av råvaran till kött dvs djuren redan käkat steroider för att ge mer avkastning, och andra läkemedel, så att det råkar passera bäst före gränsen är liksom det lilla problemet.
Citera
2025-10-08, 14:24
Mörkertalet vill vi nog inte veta om fusk i datummärkningen - väcker lite liv i sovande tråd.

Så lät det 2012; Här är butikerna som brister i sin hantering.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-sin-hantering

2025: Ica-butiken Banèr lurar kunderna – byter datum på kött.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-datum-pa-kott
(FB) ICA Banér på Östermalm paketerar om gammalt kött som passerat bäst-före-datum

Har det blivit bättre sedan 2012?
Citera
2025-10-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julaftonsnartigen
Mörkertalet vill vi nog inte veta om fusk i datummärkningen - väcker lite liv i sovande tråd.

(FB) ICA Banér på Östermalm paketerar om gammalt kött som passerat bäst-före-datum

Jag gillar att butiksägaren ställer sig helt ovetande och skyller på bristande rutiner. De ska också samarbeta med ICAs kvalitetsansvariga person/avdelning för att undvika att det sker igen.

Vad ska kvalitetsavdelning på huvudkontoret hjälpa till med här? Byt fan inte ut etiketter, så är problemet löst. Krävs ingen särskild specialkunskap för det, men det är nog en avldeningsmanöver som syftar att flytta fokus från ägarens agerande till att det blir ett "Problem med utbildning och interna rutiner".

För det andra, nog måste ägaren ha vetat om att detta föregick i verksamheten, sannolikt har han beordrat det. Varför skulle en vanlig anställd tänka "shit den där oxfilén gick ju ut igår. Jag märker den med nytt datum så att omsättningen i butiken inte påverkas negativt då vi annars måste slänga köttbiten".
Citera
2025-10-08, 17:04
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Jag gillar att butiksägaren ställer sig helt ovetande och skyller på bristande rutiner. De ska också samarbeta med ICAs kvalitetsansvariga person/avdelning för att undvika att det sker igen.

Vad ska kvalitetsavdelning på huvudkontoret hjälpa till med här? Byt fan inte ut etiketter, så är problemet löst. Krävs ingen särskild specialkunskap för det, men det är nog en avldeningsmanöver som syftar att flytta fokus från ägarens agerande till att det blir ett "Problem med utbildning och interna rutiner".

För det andra, nog måste ägaren ha vetat om att detta föregick i verksamheten, sannolikt har han beordrat det. Varför skulle en vanlig anställd tänka "shit den där oxfilén gick ju ut igår. Jag märker den med nytt datum så att omsättningen i butiken inte påverkas negativt då vi annars måste slänga köttbiten".

AI följer verkligheten;
"Matbutiker fuskar med datummärkningen främst för att minska matsvinnet och öka vinsten genom att sälja varor som annars skulle kasseras, trots att de riskerar att utgöra en hälsorisk. Att sälja eller ge bort mat efter "sista förbrukningsdag" är dock strängt förbjudet enligt lag, eftersom det kan göra maten skadlig för hälsan."
Citera
2025-10-08, 18:24
Medlem
godboys avatar
Citat:

Detta är ta mig fan helt jävla otroligt. Har inte handlarna lärt sig någonting? Detta har ju varit uppe hur många gånger som helst med dessa typer av fusk. Som jag skrev i den andra tråden så upplever jag väl att journalisterna är mer på ICA än övriga kedjor. Sen har ju ICA rent generellt mer som är butikspackat såsom räksmörgåsar, bakelser, sallader mm än övriga kedjor.

Men alla butiker som avslöjas med detta borde tvingas sätta upp stora och synbara märken som visar att vi har fuskat med datummärkning och dessa borde vara tvingade att sitta uppe i ett år efter påkommandet. Kul att ha ett sån märke, att butiken har en idiotchef typ. Dessutom borde det vara mycket dryga böter och obligatorisk fängelse för chefen.

Tro fan att chefen känner till sånt fusk. Inget en anställd gör frivilligt.
Citera
2025-10-08, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Detta är ta mig fan helt jävla otroligt. Har inte handlarna lärt sig någonting? Detta har ju varit uppe hur många gånger som helst med dessa typer av fusk. Som jag skrev i den andra tråden så upplever jag väl att journalisterna är mer på ICA än övriga kedjor. Sen har ju ICA rent generellt mer som är butikspackat såsom räksmörgåsar, bakelser, sallader mm än övriga kedjor.

Men alla butiker som avslöjas med detta borde tvingas sätta upp stora och synbara märken som visar att vi har fuskat med datummärkning och dessa borde vara tvingade att sitta uppe i ett år efter påkommandet. Kul att ha ett sån märke, att butiken har en idiotchef typ. Dessutom borde det vara mycket dryga böter och obligatorisk fängelse för chefen.

Tro fan att chefen känner till sånt fusk. Inget en anställd gör frivilligt.

Kan inte mer än att hålla med, bruka trippel kolla alltid vid köp av kött i butik o fråga, har tur nog att köpa direkt från en bonde ibland vid slakt, kan lova det kött är outstanding, nästan så det rycker lite i det när man tillagar det.
Citera
2025-10-08, 18:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Kan inte mer än att hålla med, bruka trippel kolla alltid vid köp av kött i butik o fråga, har tur nog att köpa direkt från en bonde ibland vid slakt, kan lova det kött är outstanding, nästan så det rycker lite i det när man tillagar det.
Jo, jag tycker att det måste vara mycket kännbart för handlarna att fuska med regelverket kring mat. Nog för att många varor är helt okej utanför bäst före datum, men det är ändå inte okej att fuska med datumet. Jag har flera gånger köpt lammstek på min lokala Willys med 30% rabatt som går ut om någon dag eller samma dag, sen har den fått bo i mitt kylskåp upp till en vecka innan vi tagit hand om den och det har inte varit något som helst fel på köttet. I och för sig vacuumförpackat från Gotlands fårfarm. Köttfärs är ju sånt som absolut inte ska fuskas med, ej heller räkmackor och skaldjur, det är till och med hälsovådligt.

Fusk har väl alltid förekommit, men det måste bli väldigt kännbart för de som faktiskt fuskar. Sen kan jag fatta ett en liten lokal butik på landet med små marginaler försöker fuska, men en stor ICA Maxi som den i Jönköping för ett tag sen, det har jag noll förståelse för.
Citera
2025-10-08, 18:49
Medlem
Upptäckte för inte så länge sedan att ett paket öppnad medvurst i kylan börjat mögla tre dagar före bäst före datumet. Första gången det hänt och jag har handlat medvurst i decennier. Visste inte ens att medvurst kunde mögla. Jag har ofta ätit medvurst efter bäst före datumet och det har aldrig varit något problem innan. Tydligen inte längre.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in