Citat:
Ursprungligen postat av
julaftonsnartigen
Kan inte mer än att hålla med, bruka trippel kolla alltid vid köp av kött i butik o fråga, har tur nog att köpa direkt från en bonde ibland vid slakt, kan lova det kött är outstanding, nästan så det rycker lite i det när man tillagar det.
Jo, jag tycker att det måste vara mycket kännbart för handlarna att fuska med regelverket kring mat. Nog för att många varor är helt okej utanför bäst före datum, men det är ändå inte okej att fuska med datumet. Jag har flera gånger köpt lammstek på min lokala Willys med 30% rabatt som går ut om någon dag eller samma dag, sen har den fått bo i mitt kylskåp upp till en vecka innan vi tagit hand om den och det har inte varit något som helst fel på köttet. I och för sig vacuumförpackat från Gotlands fårfarm. Köttfärs är ju sånt som absolut inte ska fuskas med, ej heller räkmackor och skaldjur, det är till och med hälsovådligt.
Fusk har väl alltid förekommit, men det måste bli väldigt kännbart för de som faktiskt fuskar. Sen kan jag fatta ett en liten lokal butik på landet med små marginaler försöker fuska, men en stor ICA Maxi som den i Jönköping för ett tag sen, det har jag noll förståelse för.