Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-19, 00:35
  #1
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Tänkte prova mig på detta för första gången och undrar om det är någon som har ett gott recept på detta eller andra tips.
En sökning på nätet ger olika förslag men de flesta involverar att man byter ut de vanliga ingredienserna mot andra substitut såsom svamp eller blandade grönsaker.

Hur tror ni det blir att göra det med quornfärs? Den är ju lite torrare i konsistensen om man jämför med vanlig köttfärs men kan man få ihop det till en bra smet?



Som sagt tar jag gärna emot tips och förslag från andra som testat detta.
__________________
Senast redigerad av .ZoeJane. 2012-06-19 kl. 00:37.
Citera
2012-06-19, 00:45
  #2
Medlem
lustigpersons avatar
Skippa färsen helt om du ska köra vegetariskt, ta endast grönsaker.
Brukar äta vegetariska vårrullar, hur goda som helst. Dock längesedan jag åt hemmagjorda kinesiska vårrullar så har inte så mycket jämföra med
Citera
2012-06-21, 21:52
  #3
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Tänkte prova mig på detta för första gången och undrar om det är någon som har ett gott recept på detta eller andra tips.
En sökning på nätet ger olika förslag men de flesta involverar att man byter ut de vanliga ingredienserna mot andra substitut såsom svamp eller blandade grönsaker.

Hur tror ni det blir att göra det med quornfärs? Den är ju lite torrare i konsistensen om man jämför med vanlig köttfärs men kan man få ihop det till en bra smet?

Som sagt tar jag gärna emot tips och förslag från andra som testat detta.

Det går absolut bra med quornfärs, men som du säger är den ju rätt torr. Blanda färsen med en stor näve mosad potatis så håller den ihop bättre. Man får krydda rätt ordentligt eftersom quornfärsen är så mild i smaken - peppra, rör ner lite soja och smaka gärna av med örtkryddor.
Citera
2012-06-24, 16:30
  #4
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lustigperson
Skippa färsen helt om du ska köra vegetariskt, ta endast grönsaker.
Brukar äta vegetariska vårrullar, hur goda som helst. Dock längesedan jag åt hemmagjorda kinesiska vårrullar så har inte så mycket jämföra med

Mjo men nu tänkte jag mig på att göra kåldolmar.
Men håller med om att även vårrullar är goda.
Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Det går absolut bra med quornfärs, men som du säger är den ju rätt torr. Blanda färsen med en stor näve mosad potatis så håller den ihop bättre. Man får krydda rätt ordentligt eftersom quornfärsen är så mild i smaken - peppra, rör ner lite soja och smaka gärna av med örtkryddor.

Tack för tipset om att ta i mos för det tänkte jag inte ens på.
Jo färsen kan vara rätt tråkig i sig och att bara äta rakt upp och ner,godare om man har den i något annat och som du säger på med kryddor.
Får bli matprojekt på någon ledig dag för det tar ju lite tid.
Citera
2012-06-24, 21:47
  #5
Medlem
christerys avatar
Fattar inte denna, både quinoa och färs... prova potatismos/rotmos istället för färsen som nån sa och kör på http://www.receptbankenskokbok.se/vi...ic=3481&ref=hr

Fast det blir ju vindolmar... same same...kanske.
Citera
2012-06-26, 19:37
  #6
Medlem
imperatrixs avatar
http://veganvrak.blogspot.se/2007/01...la-sin-kl.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback