2012-06-18, 20:00
Medlem
Golonkas avatar
Jag blev lite förvånad idag. Fick ett mail från en dansk bekant som ville pusha för en kampanj som danska Amnesty kört igång. Det handlar om en tjugoårig trebarnsmor som sitter i Sudan dömd för äktenskapsbrott. Hon har erkänt, men erkännandet kom efter det att hennes bror spöat "sanningen" ur henne. Nu sitter hon alltså, med sin fyra månaders bebis, och inväntar skäggmupparnas "rättvisa" i form av ett par hundra kilo makadam....

Där lägger danska Amnesty sitt fokus i iallafall...

Jag blev nyfiken på hur den svenska avdelningen presenterar det här bestialiska vansinnet, så jag klickade in mig där.

Inte ett jävla ORD!

Svenska Amnesty är fullt upptagna med frågor som på ett eller annat sätt kan drivas inom frågeställningar relaterade till asylpolitik, migration och flyktingskap.

Min slutsats är att danska Amnesty är trogen rörelsens ursprungsideal, medans den svenska lokalavdelningen är helt fokuserad på att fylla på kött-tsunamin över Sverige med mer människor med "utvecklingspotential", om man säger det snällt.

Vad tycker panelen om detta? Har svenska Amnesty helt kapats av mångkulturtalibanerna?
Citera
2012-06-18, 20:42
Medlem
Varje gång jag stöter på en Amnesty-representant på gatan förklarar jag att jag stödde Amnesty i dess begynnelse, när syftet var att verka för politiska fångar och samvetsfångar genom att påverka de styrande i deras land. En Amnesty-grupp kunde dock aldrig verka för fångar i sitt eget land.

Men, säger jag, nu, sedan Amnesty uppvecklats till en organisation som tar tydlig politisk ställning även i inrikespolitiska frågor och svenska Amnesty har synpunkter på invandringspolitiken i Sverige, kan jag inte stödja Amnesty längre.

Inte heller Röda korset eller Rädda Barnen för den delen. Läkare utan gränser följer bättre Röda korsets grundprincip att hjälpa alla behövande utan att ta politisk ställning.

Jag tror faktiskt att Amnestys grundare har tagit avstånd från Amnesty just på grund av att Amnesty utvecklades till något han inte tänkt sig.

-- En sak bör Amnesty få stora pluspoäng för: man tar aldrig emot statlig bidrag. Detta för att värna sitt oberoende. Om man bara verkligen var oberoende också och höll sig till grundarens principer skulle allt vara OK.
Citera
2012-06-18, 22:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Varje gång jag stöter på en Amnesty-representant på gatan förklarar jag att jag stödde Amnesty i dess begynnelse, när syftet var att verka för politiska fångar och samvetsfångar genom att påverka de styrande i deras land. En Amnesty-grupp kunde dock aldrig verka för fångar i sitt eget land.

Men, säger jag, nu, sedan Amnesty uppvecklats till en organisation som tar tydlig politisk ställning även i inrikespolitiska frågor och svenska Amnesty har synpunkter på invandringspolitiken i Sverige, kan jag inte stödja Amnesty längre.

Inte heller Röda korset eller Rädda Barnen för den delen. Läkare utan gränser följer bättre Röda korsets grundprincip att hjälpa alla behövande utan att ta politisk ställning.

Jag tror faktiskt att Amnestys grundare har tagit avstånd från Amnesty just på grund av att Amnesty utvecklades till något han inte tänkt sig.

-- En sak bör Amnesty få stora pluspoäng för: man tar aldrig emot statlig bidrag. Detta för att värna sitt oberoende. Om man bara verkligen var oberoende också och höll sig till grundarens principer skulle allt vara OK.

Precis min mening! Amnestys viktigaste mål tycks vara maximal skada för Sverige. RÖDA Korset likaså. Den senare organisationen har därtill nyligen beslutat efter 72 år avsluta sitt engagemang för militär krigssjukvård i Sverige och lämnar samarbetet med Hemvärnet. Istället skall man öka sitt arbete för att bättre bistå illegalister i landet. Från nationellt försvar till nationens fiender, alltså.

Amnesty har gått en motsvarande väg. Borta är kampen för politiskt förtryckta och nu är kampen mot Sverige och svenskarna istället.
Citera
2012-06-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag blev lite förvånad idag. Fick ett mail från en dansk bekant som ville pusha för en kampanj som danska Amnesty kört igång. Det handlar om en tjugoårig trebarnsmor som sitter i Sudan dömd för äktenskapsbrott. Hon har erkänt, men erkännandet kom efter det att hennes bror spöat "sanningen" ur henne. Nu sitter hon alltså, med sin fyra månaders bebis, och inväntar skäggmupparnas "rättvisa" i form av ett par hundra kilo makadam....

Där lägger danska Amnesty sitt fokus i iallafall...

Jag blev nyfiken på hur den svenska avdelningen presenterar det här bestialiska vansinnet, så jag klickade in mig där.

Inte ett jävla ORD!

Svenska Amnesty är fullt upptagna med frågor som på ett eller annat sätt kan drivas inom frågeställningar relaterade till asylpolitik, migration och flyktingskap.

Min slutsats är att danska Amnesty är trogen rörelsens ursprungsideal, medans den svenska lokalavdelningen är helt fokuserad på att fylla på kött-tsunamin över Sverige med mer människor med "utvecklingspotential", om man säger det snällt.

Vad tycker panelen om detta? Har svenska Amnesty helt kapats av mångkulturtalibanerna?
Det här publicerades pa Amnestys svenska site den första juni: http://www.amnesty.se/nyheter/nyheter/41314/

Nyhetssidan överlag ser inte särskilt Sverigeinriktad ut: http://www.amnesty.se/nyheter/nyheter/

Manadens aktion handlar visserligen inte om samma fall, men det har en hel del likheter: http://www.amnesty.se/engagera-dig/agera/manadens-aktion/

Jag hittade faktiskt ingenting om Sverige pa deras sida... Har du lust att peka mig i rätt riktning? Vad är det jag missar?
Citera
2012-06-18, 22:54
Medlem
ChristerNs avatar
Amnesty främsta mål är att kämpa för de mänskliga rättigheterna enligt FNs mål.
Men även mot dödstraff och tortyr.
Detta stöder jag helt och betalar 20 kr/mån till Amnesty.

Det finns många smågrupper och lokala avdelningar, som försöker hjälpa vissa individer. Ofta berör det yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Vem Amnesty hjälper i en lokal avdelning, beror ju på hur den lokala gruppen bedömer fallen.

Det kan göras misstag överallt i alla organisationer, men Amnesty gör säkert mycket stor nytta för mänskligare värld.

(Det handlar inte alls om vänster-höger eller anti-pro- religion kultur mm.)

Christer
Citera
2012-06-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN

Det finns många smågrupper och lokala avdelningar, som försöker hjälpa vissa individer. Ofta berör det yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Vem Amnesty hjälper i en lokal avdelning, beror ju på hur den lokala gruppen bedömer fallen.

Det kan göras misstag överallt i alla organisationer, men Amnesty gör säkert mycket stor nytta för mänskligare värld.

Christer
Naivt
Citera
2012-06-18, 23:17
Medlem
Porryhatters avatar
Ja precis, bara för att ta ett exempel vad den organisation gör i Sverige.

http://sv.metapedia.org/wiki/Henok_Werie_Fre
http://parnassen.wordpress.com/2011/06/21/henok-vill-knulla-fritt-fram-i-sverige-i-danmark-aker-kriminella-ut-heja/
http://affes.wordpress.com/tag/henok-werie-fre/

Det känns som att man numera prioriterar helt fel. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att detta är rätt och att också slåss för den. Är man verkligen beredd att gå hur mycket som helst?

"Arbetet fokuseras på allvarliga kränkningar av:

Rätten till fysisk och psykisk integritet
Rätten till åsikts- och yttrandefrihet
Rätten att inte bli diskriminerad
"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amnesty_International#Amnestys_.C3.A5tagande

Struntar man helt i tidigare offer, och kommande offer vars rättigheter (enligt deras arbetsområden och grundpelare) också kränks i och med att denna man skyddas av dom? Hur många mer ska offras för denna person, han som glatt själv bryter mot deras värdegrund?
Citera
2012-06-19, 03:08
Medlem
Amnesty är från början en judekommunistisk och anti-vit organisation. Amnesty grundades av en jude och en kommunist. Syftet var att hjälpa kommunister(och förmodade judar) i Francos Spanien. Sen dess har Amnesty primärt ägnat sig åt anti-vit verksamhet av olika slag. Amnesty vägrar t.ex. att befatta sig med de många hundratals vita människor som sitter fängslade för tankebrott i Västeuropa. Däremot är de väldigt ivriga när det gäller att underlätta för icke-vita att välla in i vita nationer. Nästan alla stora NGO:s är mer eller mindre anti-vita och bör inte stödjas av någon vettig människa.
Citera
2012-06-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Amnesty är från början en judekommunistisk och anti-vit organisation. Amnesty grundades av en jude och en kommunist. Syftet var att hjälpa kommunister(och förmodade judar) i Francos Spanien. Sen dess har Amnesty primärt ägnat sig åt anti-vit verksamhet av olika slag. Amnesty vägrar t.ex. att befatta sig med de många hundratals vita människor som sitter fängslade för tankebrott i Västeuropa. Däremot är de väldigt ivriga när det gäller att underlätta för icke-vita att välla in i vita nationer. Nästan alla stora NGO:s är mer eller mindre anti-vita och bör inte stödjas av någon vettig människa.
Vad menar du med tankebrott?
Citera
2012-06-19, 11:24
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN

Christer
Det här är inte sant, Amnesty är en toppstyrd organisation där enskillda medlemmar inte har ett skit att göra mer än att betala medlemsavgifter och skriva på listor som kommer uppifrån, att någon enskuilld medlem kan driva frågor utanför Amnesty lite som de vill så länge det är i linje med vad Amnesty vill ursäktar inte detta. Lokala grupper saknar all möjlighet att driva frågor inom organisationen och tystas ner om de någonsin säger något som inte gillar.

Att Amnesty ens har medlemmar är lite av ett mysterium för mig då större delen av pengarna de har kommer från andra håll än medlemsavgfter på 200 spän om året. Troligen är medlemmarna där för att ge organistionen en "folklig förankring" så fårskocken luras att Amnestys underligheter har ett stöd de i praktiken saknar.
Citera
2012-06-19, 11:43
Medlem
gavlips avatar
De sysslar väll med frågor som kan tänkas vara populära på olika ställen. Det Amnesty vill är sitt eget bästa i första hand.

Ytterligare en organisation full av karriärister och lögnhalsar som påstår sig vara en välgörenhetsorganisation full av idealistiska gräsrötter som inte har någon politisk agenda. Många välvilliga människor går på det.
Citera
2012-06-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Vad menar du med tankebrott?

Bl.a. av systemet icke-godkända åsikter om historiska händelser, vetenskapliga fakta och politik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in