• 1
  • 2
2005-03-07, 20:01
Medlem
bigMajks avatar
Jag minns en affisch som under min grunskoletid satt i biblioteket där det stog "Man blir smart av böcker".

Tror ni att det är så? och isåfall blir man det även om man bara läser skönlitteratur och s.k. skräplitteratur?
Citera
2005-03-07, 20:05
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigMajk
Jag minns en affisch som under min grunskoletid satt i biblioteket där det stog "Man blir smart av böcker".

Tror ni att det är så? och isåfall blir man det även om man bara läser skönlitteratur och s.k. skräplitteratur?

Man lär sig ju kanske nya ord och att fantisera. Och fantasi är viktigt.
Citera
2005-03-07, 20:31
Medlem
Caspars avatar
Jag tror inte att man blir intelligent av böcker (inte ens utav bra böcker) men jag tror att de ibland kan frigöra intelligens som man redan hade, och lära en att använda den. Det var i alla fall precis den effekt som "Brott och Straff" hade på mig.
Citera
2005-03-07, 20:34
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspar
Jag tror inte att man blir intelligent av böcker (inte ens utav bra böcker) men jag tror att de ibland kan frigöra intelligens som man redan hade, och lära en att använda den. Det var i alla fall precis den effekt som "Brott och Straff" hade på mig.

På villet sätt yttrade sig den effekten?
Citera
2005-03-07, 20:48
Medlem
Tuesdays avatar
Du lär dig att stava, du lär dig nya ord och ords betydelser. Beroende på litteraturval kan du inhämta mycket kunskap och fakta.
Citera
2005-03-07, 21:29
Medlem
requiem_s avatar
Att läsa är inte en garanti att man blir smart.
Men att inte läsa garanterar heller inte att du är smart.
Fast jag bör nog erkänna att jag troligen skulle varit en mycket trångsynt och ganska enfaldig person skulle jag inte läst så mycket som jag gör.
Jag brukar läsa en bok eller text utan fördomar och analysera den efteråt.
På så sätt har jag haft nya synsätt och tankegångar om saker och ting vilka i sin tur leder till ökad hjärnaktivitet.
Som jag ser det kan man intelligent av böcker om man låter dem göra ett intryck på en.

Hoppas inte jag blev alldelles för luddig nu.
Citera
2005-03-07, 21:30
Medlem
Caspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
På villet sätt yttrade sig den effekten?

För det första insåg jag som i ett slag vad konst var. För det andra så började jag dra egna slutsatser och tänka själv med en mycket större kraft och beslutsamhet än förut.
Citera
2005-03-07, 21:36
Bannlyst
Citat:
För det första insåg jag som i ett slag vad konst var. För det andra så började jag dra egna slutsatser och tänka själv med en mycket större kraft och beslutsamhet än förut.

Låter onekligen som en bok värd att läsa
Jag är redan ganska analytiskt laggd. men det kan ju alltid bli bättre

EDIT: F.ö. läser jag inte böcker fullt så ofta. Läser långsamt.
Citera
2005-03-08, 11:42
Medlem
requiem_s avatar
Citat:
... För det andra så började jag dra egna slutsatser och tänka själv med en mycket större kraft och beslutsamhet än förut.

Är det inte just att man blir bättre på att dra egna slutsatser som är att vara smart.
För då kan man bli smart av böcker.
Jag känner samma sak själv. Just det att böcker får en att tänka själv.
Citera
2005-03-08, 12:39
Medlem
Citat:

Jag har också läst den boken men på mig hade ingen effekt
Citera
2005-03-08, 12:39
Medlem
Tror inte man blir smartare av att läsa, åtminstone inte enligt min definition. Kunnig däremot. En trögsint typ kan säkert memorera en bok, men gör det honom intelligentare?
Citera
2005-03-08, 12:52
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av bigMajk

Ja, man lär sig (mer och mindre) av att läsa. Precis som man snappar upp mer och mindre från grundskoletiden"; t.ex. att det heter stod och inte "stog"

Många får kunskap av att läsa s.k. skräplitteratur, men möjligtvis mer "skräpkunskap" än de nyttigare varianterna.
Om du verkligen går in för det kommer du att lära dig något nytt varje dag - genom böcker, tidningar, tv, konversationer osv.
Sedan är ju "smart" ett relativt begrepp om man nu ska gå på djupet. Finns säkert en eller annan pragmatiker, eller annan filosof med synpunkter på vad kunskap och intelligens är, här på FB.

Men som redan nämnts i tidigare inlägg kan man säkerligen bättra på sin stavning och sitt ordförråd genom att läsa allt från blaskor till tung skönlitteratur.
Ur detta inlägg lärde du dig kanske ngt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in