Om man med smarthet menar någon slags abstraherbar, oföränderlig och medfödd förmåga att navigera den yttre och inre verkligheten är svaret uppenbart: nej, det kan man inte.
Å andra sidan är det i så fall per definition sant att inte heller andra aktiviter såsom matematik, skridskoåkning eller ölbryggning kan ha någon sådan effekt.
Det är däremot min fasta övertygelse att läsning ger oss möjligheten att öva upp ett antal viktiga kognitiva färdigheter som åtminstone enligt min mening gör oss smartare. Självfallet finns det inget enkelt samband. Man kan läsa böcker och ändå förbli dum som en sten. Man kan leva ett liv utan böcker men trots det besitta alla färdigheter jag räknar upp nedan.
Vi blir mera vältaliga. Genom att se hur andra har använt sig av ord för att beskriva verkligheten kan vi själva bli medvetna om nya sätt att uttrycka oss på.
Vi får en mera sammansatt världsåskådning och utforskar alternativa sätt att se på saker och ting. I bästa fall lär vi oss att uppskatta komplexitet och att inte i onödan förenkla sammansatta fenomen. En god roman består av en mängd olika röster och världsåskådningar som bryts mot varandra utan att något enkelt facit ges. Inte ens författar- eller berättarrösten utgör någon slags ofelbar nyckel. Bra lyrik ger oss möjligheten att utforska flyktiga stämningslägen och känslomässiga realiteter.
Vi lär oss att bättre förstå människohjärtat. Läsning är en intim form av kommunikation med en annan person. Vi får ta del av både ovanliga och vardagliga situationer som kan vara påhittade eller återgivelser av verkliga händelser, men som oavsett lär oss något om vad det innebär att vara människa.
Läsning kan förstås också vara rent skadlig. Vi kan läsa för att befästa en rutten världsåskådning. Vi kan använda böcker som ett surrogat för att slippa utmana oss själva på andra livsområden. För de allra flesta normalbegåvade människor med ett någorlunda väl fungerande känsloliv tror jag dock inte det är någon fara. Och för den som ägnar sig åt litteraturen med passion och disciplin kan den vara en väg till ett mera etiskt, reflekterat och ja, smartare liv.