• 2
  • 3
2013-11-21, 19:34
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingFlow
Antagligen för att du har kul. Det kan även gå fort när man har tråkigt/ inte gör något för man inser att "vafan, jag har inte gjort ett skit hela sommaren och nu börjar skolan igen".

Alltså en människa som lever i 100 år lever inte länge alls. Universum har funnits i ca: 13-15 miljarder år, 100 år av det är ju ingenting...100 år=36500 dagar=876000 timmar. Tittar man närmare på det här så inser man hur mycket tid t.ex. en film tar ( ca. 2h), eller en middag, eller varför inte sömn ( ca. 1/3 av all din tid) m.m.

Det finns så mycket man kan diskutera om just tid, men frågan du ställer är ju varför tiden går så snabbt och jag antar att svaret är för att livet är kort (för människor) och med åldern så blir man för gammal för saker. Du måste jobba, betala räkningar, ta hand om familjen m.m. saker som vuxna gör, sen sitter man där när man är ca. 40 och undrar vad fan som hände med barndomen...

Se på det såhär istället:

Om du lyckas leva i 100 år har du lyckats leva 100 hela varv då jorden roterat runt vår stjärna, solen.

Och lever du 100 år har du även lyckats leva så länge att vår roterande galax lyckats förflytta sig 2mm.

Tiden går snabbt.
Citera
2013-11-22, 05:49
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Se på det såhär istället:

Om du lyckas leva i 100 år har du lyckats leva 100 hela varv då jorden roterat runt vår stjärna, solen.

Och lever du 100 år har du även lyckats leva så länge att vår roterande galax lyckats förflytta sig 2mm.

Tiden går snabbt.

2mm i förhållande till vad?
Citera
2013-11-25, 19:12
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
2mm i förhållande till vad?

Dumt formulerat av mig. 2mm på ett varv som är 1000 000km i omkrets. Det jag ville få fram är att på en hel livstid så hinner du uppleva vintergatans rotation på ungefär 2%...
Citera
2013-11-26, 03:52
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Dumt formulerat av mig. 2mm på ett varv som är 1000 000km i omkrets. Det jag ville få fram är att på en hel livstid så hinner du uppleva vintergatans rotation på ungefär 2%...

Det låter meningsfullt att få uppleva...
Citera
2013-11-26, 07:00
Medlem
positivitizers avatar
Det du upplever är ditt liv gå fort, inte tiden. Det finns 2 olika tider, den tid du har i klockan och tiden du lever i, ditt tidrum. Tittar du på klockan går tiden väldigt långsamt, tittar du inte på klockan så finns inte tiden. Men tiden finns där, även om du inte upplever den som en extern sak jämfört med vad du gör när du tittar på klockan.

Tid i klockan: Tid
Din egen tid: Spacetime

Detta är dock samma sak eftersom tiden du tittar på när du tittar på klockan är inbyggd i tidrummet du lever i. Men jag finner klockan vara användbar, en bra mätning på kontrollerad tid, man kan hålla tiden vi har skapat i vårat eget tidrum.
Citera
2013-11-26, 07:52
Medlem
När du är 10 år så utgör 5 år hälften av hela ditt liv (med alla upplevelser och händelser).
När du är 30 år så utgör 15 år hälften av hela ditt liv.
När du är 60 år så utgör 30 år hälften av hela ditt liv, osv. På samma "andel" livserfarenhet ingår mao fler händelser ju äldre du är.
Tiden upplevs gå snabbare ju äldre du blir eftersom det är så det mänskliga minnet fungerar, du lever inte i nuet utan genom ditt minne (om det så är ett par millisekunder tillbaka eller åratal) och ditt minne får ständigt fler saker att ta hand om utan att antalet neuroner ökar med högre ålder.
Citera
2013-11-27, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektPolitiktack
Jag kan känna igen mig i det TS beskriver. Varje gång jag påminns om något som varit reflekterar jag över den tid som gått sedan dess. Det kan exempelvis vara gammal musik. Ibland får jag också ångest om tiden bara har försvunnit, eftersom jag hade velat göra så mycket annat. Om det är goda minnen kan jag lätt bli tårögd och samtidigt få kvävkänsla. Kvävkänslan uttrycker sig på så sätt att jag känner mig instängd i det tidsrum jag befinner mig i. Har jag befunnit mig på samma ställe hela tiden kan avsaknaden av de människor som en gång befann sig där vara stor, har jag däremot flyttat kan jag på motsvarande sätt sakna stället och de människor som fortfarande finns där. Men tiderna förändras och det får man infinna sig i.
Bästa inlägget i den här tråden!!! Beskriver exakt som jag känner ibland önskar saker o ting var lättare... har iaf tidsångest när de kommer till ungdomen som sinar... o jag är rädd jag inte hinner göra saker jagborde innan jag blir gammal!
Citera
2013-11-28, 20:51
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Det låter meningsfullt att få uppleva...

Otroligt meningsfullt, men otroligt kort.
Citera
2013-11-28, 23:12
Medlem
lonely-wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Tiden går så himla fort att jag blir chockad. Varför går den himla så fort?

Jag fick en massa minnen när jag lyssnade på musik från år 98-2000. När musik var som bäst. Jag minns nyårsafton år 2000, även om jag var typ 9 år. Det var en stor nyårsafton.Jag minns 2001 world trade center och allt det där. Mycket har hänt under årtiondet men det har gått så snabbt. Jag hatar att titta tillbaka på det förflutna och gör det när jag lyssnar på gamla musik. Många musiker som var stora då är borta idag från musik industrin, och andra har dött. Och så minns man att playahead var så inne ungefär 04-06 innan Facebook fanns.

Och om 10 år lär jag titta tillbaka på samma sätt. Jag måstel lära mig att leva i nuet.

allt det du nämner är bara tal/siffror som du stör dig på. om du vill lära dig att leva i nuet så är steg ett att inse det jag nämde ovanför. har du hört talas om mindfulness?
det är det nästa steget. lycka till!
http://www.mindfulness.se/
Citera
2013-11-29, 09:23
Medlem
En sak är säker, om man tänker på detta viset så vill man leva iallafall!
Ja tiden går fort, och det är deppigt.

Har också tänkt på när år 2000 slog in (då det är det året jag minns bäst av alla nyår i unga dagar) och jag kollade ut genom köksrutan när raketerna gick igång, sen kom mor min med champagneglas med cider i. Då bodde man i skogen och kunde endast se raketerna från det närliggande samhället där alla ens vänner bodde. Good ol days när man var ute och byggde kojor och grejer.

Samma sak med 9/11, tror alla har skarpa minnen från den dagen, alla vuxna gick i taket av chock. Kommer ihåg från punkt A till Ö.

Unga dagar var helt klart bäst, så lite problem, så mycket kul.
Värsta på dessa tider var väl typ utvecklingssamtal, heh
Senast redigerad av kaama 2013-11-29 kl. 09:31.
Citera
2014-07-11, 22:01
Medlem
När man blickar tillbaka i tiden så tänker man oh shit vad snabbt tiden har gått.
Men om man blickar fram några år så känns det som en evighet.
Lev i nuet och njut av livet fullt ut Livet är en gåva
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in