2012-06-23, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Fan, äntligen en som tycker som jag- att musiken fan var bäst kring millenium!

Haha, musiken då var mycket bättre och minnesvärd.
Citera
2012-06-23, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KingFlow
Antagligen för att du har kul. Det kan även gå fort när man har tråkigt/ inte gör något för man inser att "vafan, jag har inte gjort ett skit hela sommaren och nu börjar skolan igen".

Alltså en människa som lever i 100 år lever inte länge alls. Universum har funnits i ca: 13-15 miljarder år, 100 år av det är ju ingenting...100 år=36500 dagar=876000 timmar. Tittar man närmare på det här så inser man hur mycket tid t.ex. en film tar ( ca. 2h), eller en middag, eller varför inte sömn ( ca. 1/3 av all din tid) m.m.

Det finns så mycket man kan diskutera om just tid, men frågan du ställer är ju varför tiden går så snabbt och jag antar att svaret är för att livet är kort (för människor) och med åldern så blir man för gammal för saker. Du måste jobba, betala räkningar, ta hand om familjen m.m. saker som vuxna gör, sen sitter man där när man är ca. 40 och undrar vad fan som hände med barndomen...

Tack för ett bra svar.
Citera
2013-02-14, 23:21
Medlem
KorrektPolitiktacks avatar
Jag kan känna igen mig i det TS beskriver. Varje gång jag påminns om något som varit reflekterar jag över den tid som gått sedan dess. Det kan exempelvis vara gammal musik. Ibland får jag också ångest om tiden bara har försvunnit, eftersom jag hade velat göra så mycket annat. Om det är goda minnen kan jag lätt bli tårögd och samtidigt få kvävkänsla. Kvävkänslan uttrycker sig på så sätt att jag känner mig instängd i det tidsrum jag befinner mig i. Har jag befunnit mig på samma ställe hela tiden kan avsaknaden av de människor som en gång befann sig där vara stor, har jag däremot flyttat kan jag på motsvarande sätt sakna stället och de människor som fortfarande finns där. Men tiderna förändras och det får man infinna sig i.
Citera
2013-02-14, 23:52
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonHind
Kanske man upplever tiden som snabbare när man blir äldre, ett år ju bara en procent för en hundraåring, medan det är 100% för en ettåring.

Nej, nej, nej. Ett år är 100% av ett år oavsett om man är hundra år gammal eller ett år gammal.

Kan folk sluta tro på denna IDIOTISKA teori nu?

OnT: Anledningen till att det känns som om tiden "flyger iväg ju äldre man blir", beror med mycket stor sannolikhet på att man lever på ett sätt som gör att varje dag ser mer eller mindre exakt likadan ut som alla andra dagar. Det blir bara en grumlig, ointressant smet.
Citera
2013-02-15, 00:23
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Det är det som är så jävla läskigt. Kommer säkert gå extremt snabbt. Dagarna tar slut så jävla snabbt också.
Se till att du har mycket tråkigt för då går tiden sakta och då upplever du som att du lever mycket längre. Så gör jag ibland.

Se till att du blir inlåst i en fyllecell fast du är nykter, då går tiden garanterat otroligt långsamt!

PS! I övrigt finns en tråd någonstans på FB som beskriver sambandet om ålder och levnadsår. Man upplever tid som ett förhållande till den tid man levt. T.ex. att för en 2 åring är 1 år 50 % av livet medan 1 år är 10 % av livstiden för en 10 åring, samt att för en 100 åring är ett år bara 1 % av hela sitt liv som "flyger förbi".
Senast redigerad av fillefilosof 2013-02-15 kl. 00:31.
Citera
2013-02-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Botemedlet mot tid som går fort är att (ständigt) göra saker du inte gjort förut. Så se till att uppleva så många nya saker som möjligt, se, höra, lyssna osv. När man gör samma saker hela tiden går hjärnan på tomgång och tiden bara rinner iväg.
Exempel: Semester 1 vecka utomlands eller på valfritt annat ställe känns jättelång medans samma vecka hemma när kollegan/kompisen är borta en vecka (och du gör samma skit som vanligt) går snabbt som fan.

Det är klockrent. Främsta anledningen att man tycker tiden har gått fort är att man har spenderat mer och mer tid med att utföra repetition, dvs sådant som inte är värt att minnas. Så upplever man plötsligt att åren bara susar förbi.

Med nya upplevelser och utmaningar hela tiden kommer man känna att det finns massor av minnen från varje år och då känna att man levt ett jättelångt liv, inte ett kort liv där åren bara försvann.
Citera
2013-02-15, 00:36
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det är klockrent. Främsta anledningen att man tycker tiden har gått fort är att man har spenderat mer och mer tid med att utföra repetition, dvs sådant som inte är värt att minnas. Så upplever man plötsligt att åren bara susar förbi.
Ja, att göra samma saker med slentrian hela tiden gör att hela livet flyter samman och att man inte ens minns enskilda tillfällen då allt blir så lika.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Med nya upplevelser och utmaningar hela tiden kommer man känna att det finns massor av minnen från varje år och då känna att man levt ett jättelångt liv, inte ett kort liv där åren bara försvann.
Ja, det är ett mycket trevligare sätt än att ha det tråkigt även om tråkighet garanterat gör att tiden känns gå mycket mer långsamt ur en subjektiv synvinkel.

Vid "nya upplevelser och utmaningar" så kommer du visserligen ihåg mer, men tiden går tyvärr fort när man har kul!
Senast redigerad av fillefilosof 2013-02-15 kl. 00:40.
Citera
2013-02-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Haha, musiken då var mycket bättre och minnesvärd.

Alltså, nej. Bara för en nittiotalist.
Citera
2013-02-15, 18:37
Medlem
Vem vet varför nästan alla äldre (ja alla ?) upplever att tiden går fortare än dom upplevde det när dom var unga.

Det är en enormt fascinerande upplevelse.
Jag tror minnet spelar stor roll här. Utan eller få upplevelser = tiden och åren går fort.
Får hjärnan arbeta medvetet hela tiden, så är vi medvetna om tiden med, och tiden går långsamt.

på gamla dar spelar inte en månad eller två år så mycket, men för en ettåring gör det det. Hon saknar perspektiv.

Allt verkar följa naturens logaritmiska rytm, och när vi passerat 40 är vi döda snart.. upplevelsevis kanske bare 5 år.

medvetandet om tid försvinner med åren.
Citera
2013-02-15, 19:22
Medlem
KorrektPolitiktacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Vem vet varför nästan alla äldre (ja alla ?) upplever att tiden går fortare än dom upplevde det när dom var unga.

Det är en enormt fascinerande upplevelse.
Jag tror minnet spelar stor roll här. Utan eller få upplevelser = tiden och åren går fort.
Får hjärnan arbeta medvetet hela tiden, så är vi medvetna om tiden med, och tiden går långsamt.

på gamla dar spelar inte en månad eller två år så mycket, men för en ettåring gör det det. Hon saknar perspektiv.

Allt verkar följa naturens logaritmiska rytm, och när vi passerat 40 är vi döda snart.. upplevelsevis kanske bare 5 år.

medvetandet om tid försvinner med åren.

Ett väldigt klokt inlägg! Jag tror samma som dig, nämligen att det handlar om perspektiv.

För att illustrera ett exempel kan jag ta långa resor. Första gången man åker denna resa uppfattar man den som väldigt långsam, det finns mycket att skåda under resans gång etc. Men genomför man samma resa igen, samma färdväg, uppfattar man den däremot som mycket snabbare.
Citera
2013-02-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektPolitiktack
Ett väldigt klokt inlägg! Jag tror samma som dig, nämligen att det handlar om perspektiv.

För att illustrera ett exempel kan jag ta långa resor. Första gången man åker denna resa uppfattar man den som väldigt långsam, det finns mycket att skåda under resans gång etc. Men genomför man samma resa igen, samma färdväg, uppfattar man den däremot som mycket snabbare.

Då har vi något att utgå ifrån : )

perspektiv skapar tidsupplever subjektivt.
Citera
2013-11-21, 18:41
Bannlyst
Jag förstår din frustration. Kanske lider du av svår ångest...? annars finns det ett flertal psykologkliniker som du kan besöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in