Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-18, 16:55
  #1
Avstängd
Tiden går så himla fort att jag blir chockad. Varför går den himla så fort?

Jag fick en massa minnen när jag lyssnade på musik från år 98-2000. När musik var som bäst. Jag minns nyårsafton år 2000, även om jag var typ 9 år. Det var en stor nyårsafton.Jag minns 2001 world trade center och allt det där. Mycket har hänt under årtiondet men det har gått så snabbt. Jag hatar att titta tillbaka på det förflutna och gör det när jag lyssnar på gamla musik. Många musiker som var stora då är borta idag från musik industrin, och andra har dött. Och så minns man att playahead var så inne ungefär 04-06 innan Facebook fanns.

Och om 10 år lär jag titta tillbaka på samma sätt. Jag måstel lära mig att leva i nuet.
__________________
Senast redigerad av Cal00 2012-06-18 kl. 17:01.
Citera
2012-06-18, 17:24
  #2
Medlem
Pipen0s avatar
Vad ska vi diskutera? Flashback är inte en blogg.
Citera
2012-06-18, 17:51
  #3
Medlem
Antagligen för att du har kul. Det kan även gå fort när man har tråkigt/ inte gör något för man inser att "vafan, jag har inte gjort ett skit hela sommaren och nu börjar skolan igen".

Alltså en människa som lever i 100 år lever inte länge alls. Universum har funnits i ca: 13-15 miljarder år, 100 år av det är ju ingenting...100 år=36500 dagar=876000 timmar. Tittar man närmare på det här så inser man hur mycket tid t.ex. en film tar ( ca. 2h), eller en middag, eller varför inte sömn ( ca. 1/3 av all din tid) m.m.

Det finns så mycket man kan diskutera om just tid, men frågan du ställer är ju varför tiden går så snabbt och jag antar att svaret är för att livet är kort (för människor) och med åldern så blir man för gammal för saker. Du måste jobba, betala räkningar, ta hand om familjen m.m. saker som vuxna gör, sen sitter man där när man är ca. 40 och undrar vad fan som hände med barndomen...
Citera
2012-06-18, 21:52
  #4
Medlem
LéKrisss avatar
Det kan också vara så att det handlar om perspektiv. Vad har du att jämföra med när du tänker att tiden går fort? Om man vill kan man se det som att det går väldigt långsamt också, beroende av vad man jämför med.
Tiden är lite svår att jämföra med något annat så om du tycker att den går fort så gör den antagligen det för att du tycker det.
Jag tycker också tiden går fort, särskilt sedan jag flyttade dit jag nu bor. Det märkliga med det är att alla runtomkring mig tycker samma sak i förhållande till var de var innan. Det ännu märkligare med det är att man fortfarande hinner fylla ut tiden med lika mycket upplevelser som när tiden upplevs som långsammare.

Jag tror att du är något på spåren, ju mer man spenderar sitt medvetande i platser som inte är desto mindre får man ut av den tid man har att disponera.
Citera
2012-06-19, 12:57
  #5
Medlem
Kanske man upplever tiden som snabbare när man blir äldre, ett år ju bara en procent för en hundraåring, medan det är 100% för en ettåring.
Citera
2012-06-19, 18:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Tiden går så himla fort att jag blir chockad. Varför går den himla så fort?

Jag fick en massa minnen när jag lyssnade på musik från år 98-2000. När musik var som bäst. Jag minns nyårsafton år 2000, även om jag var typ 9 år. Det var en stor nyårsafton.Jag minns 2001 world trade center och allt det där. Mycket har hänt under årtiondet men det har gått så snabbt. Jag hatar att titta tillbaka på det förflutna och gör det när jag lyssnar på gamla musik. Många musiker som var stora då är borta idag från musik industrin, och andra har dött. Och så minns man att playahead var så inne ungefär 04-06 innan Facebook fanns.

Och om 10 år lär jag titta tillbaka på samma sätt. Jag måstel lära mig att leva i nuet.

rätt så luddigt,, men,, baserat på vad du förmodligen menar; ditt minne kanske bara är otränat. Förstå hur litet du kan komma ihåg utav det du upplever. För att förstå;

Se vad som ses ett tag nu. Alltså medvetandegör det nu pågående seende. Blunda sedan. Försök då att skapa en så exakt mental representation utav det förflutna seendet som du möjligen kan. Minns det. Så lik den egentliga upplevelsen som möjligt. Och sen öppnar du ögonen och förstår hur pass förvriden den mentala representationen är i förhållande till den egentligen förnimmelsen.

Och det där är inomhus. Allt står typ still, är fyrkantigt, raka linjer, osv. Och det är dessutom just efter den egentligen upplevelsen. Tänk dig att göra samma sak fast med 10 års mellanrum mellan förnimmelsen och den mentala representationen.

Du får ha en videokamera på huvudet och så när du är utav uppfattningen att tiden gått förbi supersnabbt så kan du ta dig en titt på en inspelning från en föreläsning och tänka; nä, det går ju egentligen rätt så långsamt
Citera
2012-06-19, 19:50
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Åren går allt fortare, men sekunderna blir allt längre.
Citera
2012-06-19, 20:09
  #8
Medlem
findatas avatar
Botemedlet mot tid som går fort är att (ständigt) göra saker du inte gjort förut. Så se till att uppleva så många nya saker som möjligt, se, höra, lyssna osv. När man gör samma saker hela tiden går hjärnan på tomgång och tiden bara rinner iväg.
Exempel: Semester 1 vecka utomlands eller på valfritt annat ställe känns jättelång medans samma vecka hemma när kollegan/kompisen är borta en vecka (och du gör samma skit som vanligt) går snabbt som fan.
Citera
2012-06-19, 20:11
  #9
Avstängd
apologis avatar
Kom och jobba på mitt jobb - du kommer ändra din uppfattning
Citera
2012-06-23, 10:28
  #10
Medlem
Sainsburyss avatar
Fan, äntligen en som tycker som jag- att musiken fan var bäst kring millenium!
Citera
2012-06-23, 10:34
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Tiden går så himla fort att jag blir chockad. Varför går den himla så fort?

Jag fick en massa minnen när jag lyssnade på musik från år 98-2000. När musik var som bäst. Jag minns nyårsafton år 2000, även om jag var typ 9 år. Det var en stor nyårsafton.Jag minns 2001 world trade center och allt det där. Mycket har hänt under årtiondet men det har gått så snabbt. Jag hatar att titta tillbaka på det förflutna och gör det när jag lyssnar på gamla musik. Många musiker som var stora då är borta idag från musik industrin, och andra har dött. Och så minns man att playahead var så inne ungefär 04-06 innan Facebook fanns.

Och om 10 år lär jag titta tillbaka på samma sätt. Jag måstel lära mig att leva i nuet.
hehe vänta du bara !!!! 30-40 i ett naffs
Citera
2012-06-23, 12:10
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
hehe vänta du bara !!!! 30-40 i ett naffs

Det är det som är så jävla läskigt. Kommer säkert gå extremt snabbt. Dagarna tar slut så jävla snabbt också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback