Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Alltså, nu börjar ni som anser att räddningstjänsten ovillkorslöst genast skulle gå in och hämta kroppen bli lite väl fåniga. Hur vore det om ni funderade lite över hur verkligheten fungerar? Polis har vittnat om att kroppen var "mycket illa tilltygad" och exakt vad det innebär vet vi inte, men låt oss dra slutsatsen att det mer än önskvärt tydligt framgick att hon redan var död. I tråden omvittnas att hon i princip var helt uppäten av vargarna. Om detta är sant vet vi förstås inte.
Men låt oss vara realistiska, det stod klart att hon redan var död och illa tilltygad. Då är frågan om man ska riskera fler liv eller svåra skador genom att de första på plats genast ska gå in och samla ihop kroppsdelarna bland vargarna eller om man ska vänta tills man är tillräckligt många för att kunna driva bort vargarna och göra det på ett någorlunda säkert sätt?
Vad ni jönsar har lite svårt att förstå är att det inte är värt att offra fler liv för att rädda någons redan döda kropp lite snabbare än om man väljer att göra det på ett säkert sätt. Det finns även andra aspekter, när någon redan är död så vill gärna polisen göra en brottsplatsundersökning, dvs. undersöka om det begåtts något brott, och då får kroppen ligga kvar tills polisen gjort nödvändiga dokumentationer. Om en sönderbränd kropp hittas i en utbränd bil tar man inte ut kroppen utan bilen täcks då över och transporteras med bärgningsbil för att tas ut senare. Det känns som att ni verklighetsfrånvända jönsar har lite väl lätt att sitta framför er dator och tycka om hur man borde agerat på plats, men det här är människor som är vana vid räddningsarbete och de visste nog vad de gjorde.
Men låt oss vara realistiska, det stod klart att hon redan var död och illa tilltygad. Då är frågan om man ska riskera fler liv eller svåra skador genom att de första på plats genast ska gå in och samla ihop kroppsdelarna bland vargarna eller om man ska vänta tills man är tillräckligt många för att kunna driva bort vargarna och göra det på ett någorlunda säkert sätt?
Vad ni jönsar har lite svårt att förstå är att det inte är värt att offra fler liv för att rädda någons redan döda kropp lite snabbare än om man väljer att göra det på ett säkert sätt. Det finns även andra aspekter, när någon redan är död så vill gärna polisen göra en brottsplatsundersökning, dvs. undersöka om det begåtts något brott, och då får kroppen ligga kvar tills polisen gjort nödvändiga dokumentationer. Om en sönderbränd kropp hittas i en utbränd bil tar man inte ut kroppen utan bilen täcks då över och transporteras med bärgningsbil för att tas ut senare. Det känns som att ni verklighetsfrånvända jönsar har lite väl lätt att sitta framför er dator och tycka om hur man borde agerat på plats, men det här är människor som är vana vid räddningsarbete och de visste nog vad de gjorde.
Jag håller absolut med i detta.
Varför riskera fler människorliv? När de såg att tjejen var död. Och det var tydligen helt klart.
Det har inte med respekt att göra. Det tror jag kollegerna på Kolmården också anser. Hon levde för sina vargar hon fött upp så nära själv. Och kunde inte tro att dom förändrats. Tyvärr.
Sättet att få "klappa vargar" var fel från början och det måste ledningen förstå.
Jag har själv varit utsatt för försök till övertalning att följa med just för vargarna, skulle slippa betala också. Idag är jag glad att jag inte lät mej övertalas. Inte stöttade vargprojektet.
Jag håller med de som anser att vargarna ska få tas bort. De är präglade på människor och har ingen respekt. Tror de flesta kan tänka vad som händer om någon skulle slippa ut.
Detta oberoende av vad Karolina skulle tycka.
Med varma tankar till Karolina med familj.