2012-06-28, 13:59
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast "Vargkramningarna" måste ha stått för en mycket liten del av Kolmårdens intäkter. Det är ju garanterat dom vanliga entréavgifterna på 395 kronor för en dag som ger dom stora intäkterna eftersom det handlar om så många fler besökare. Kolmårdens ekonomi äventyras knappast av att man slutat med vargkramningarna och även om man skulle börja igen så finns ju risken att det skulle bli svårt att locka folk till detta nu efter det som hänt. Det är nog relativt få som vill betala för att krama vargar som bevisligen slitit en människa i stycken.
Är jag störd om jag känner det motsatta?
Citera
2012-06-28, 17:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bornfree1985
Är jag störd om jag känner det motsatta?
Nej. däremot kan jag tycka att du kanske inte är så rädd om livhanken om du vill gosa med dödsvargarna. Har dom gjort det en gång så kan dom ju alltid göra det igen. speciellt om dom skulle ha fått smak för människokött. En mycket stor risk är ju att du vid en attack inte dör utan i stället vaknar upp på sjukan och saknar kroppsdelar. Så lagom kul att leva resten av sitt liv utan högerhand för att man tyckte att det var häftigt att gosa med dödsvargarna.
Senast redigerad av Jonas1968 2012-06-28 kl. 17:09.
Citera
2012-06-28, 18:51
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvialikens
Hallå där. Verkar inte troligt. är du säker?

Det skulle i så fall kunna förklara varför de tog tid på sig att gå in samt ambulanspersonalens agerande att istället ägna sig åt chockade vittnen.
Citera
2012-06-28, 19:04
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Det skulle i så fall kunna förklara varför de tog tid på sig att gå in samt ambulanspersonalens agerande att istället ägna sig åt chockade vittnen.

Kroppen var väl inte synlig från ingången eller där personalen stod. Det tyder på att räddningsmanskapet såg div kroppsdelar ligga lite här och var. Ev. så var vargarna fullt upptagna med att tugga i sig kvarlevorna eller slåss om dom bästa bitarna.
Citera
2012-06-28, 22:35
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Nej. däremot kan jag tycka att du kanske inte är så rädd om livhanken om du vill gosa med dödsvargarna. Har dom gjort det en gång så kan dom ju alltid göra det igen. speciellt om dom skulle ha fått smak för människokött. En mycket stor risk är ju att du vid en attack inte dör utan i stället vaknar upp på sjukan och saknar kroppsdelar. Så lagom kul att leva resten av sitt liv utan högerhand för att man tyckte att det var häftigt att gosa med dödsvargarna.

Det skulle vara anständigt att avliva vargarna. Hade det handlat om vilket annat djur som helst än vargen så hade dom fått en blyinjektion och varit hundmat vid det här laget. Som sagt, har dom fått vittring på människoblod så är dom inte lämpliga att ha i livet. Vargen ser inget moraliskt dilemma i att riva en ren eller människa.
Citera
2012-06-29, 01:49
Medlem
lillaHedvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Det skulle vara anständigt att avliva vargarna. Hade det handlat om vilket annat djur som helst än vargen så hade dom fått en blyinjektion och varit hundmat vid det här laget. Som sagt, har dom fått vittring på människoblod så är dom inte lämpliga att ha i livet. Vargen ser inget moraliskt dilemma i att riva en ren eller människa.

Rätt! Och om man jämför med vad som hände när samtliga vargar i Skånes djurpark rymde, så känns det ofattbart att dom kunde vänta på att det fanns tillräckligt många människor för att mota bort vargarna, istället för att skjuta dom direkt.

I Skånes djurpark sköt man vargarna därför att dom attackerade och dödade andra djur i parken, så fort dom kom ut.

Konklusion: Om vargarna dödar andra värdefulla djur, så avlivar man genast vargarna. Om vargarna däremot dödat en människa, och man tydligt ser att hon är död, så spar man de ekonomiskt värdefulla vargarna. En död människa och hennes familj är inte lika mycket värda som vargarna.
Citera
2012-06-29, 01:53
Medlem
lillaHedvigs avatar
Citat:
Fast "Vargkramningarna" måste ha stått för en mycket liten del av Kolmårdens intäkter. Det är ju garanterat dom vanliga entréavgifterna på 395 kronor för en dag som ger dom stora intäkterna eftersom det handlar om så många fler besökare. Kolmårdens ekonomi äventyras knappast av att man slutat med vargkramningarna och även om man skulle börja igen så finns ju risken att det skulle bli svårt att locka folk till detta nu efter det som hänt. Det är nog relativt få som vill betala för att krama vargar som bevisligen slitit en människa i stycken.

Det handlar nog om ganska mycket pengar: "Enligt populära ekonomibloggen Cornucopia har vargmötena inbringat 16 000 kr per grupp och besök. Jag vet inte hur många vargbesök som kan anses försvarligt ur ett djurrättsperspektiv men låt oss säga att det handlat om ett hundratal per år.

I så fall är intäkten på nivån 1,6 miljoner kronor, vilket utan konkurrens innebär den största enskilda förtjänsten för någon enkel djurparksaktivitet. Lägg därtill att vargmötena sponsrats av storföretag. Vem säger nej till ett sådant arrangemang?"

http://debatt.svt.se/2012/06/19/inte-forsta-gangen-vargar-skadar-manniskor-pa-kolmarden/
Citera
2012-06-29, 03:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Det handlar nog om ganska mycket pengar: "Enligt populära ekonomibloggen Cornucopia har vargmötena inbringat 16 000 kr per grupp och besök. Jag vet inte hur många vargbesök som kan anses försvarligt ur ett djurrättsperspektiv men låt oss säga att det handlat om ett hundratal per år.

I så fall är intäkten på nivån 1,6 miljoner kronor, vilket utan konkurrens innebär den största enskilda förtjänsten för någon enkel djurparksaktivitet. Lägg därtill att vargmötena sponsrats av storföretag. Vem säger nej till ett sådant arrangemang?"

http://debatt.svt.se/2012/06/19/inte...-pa-kolmarden/
1.6 Miljoner kronor bör ju dock vara småpengar jämfört med vad entréavgifterna a 395 kronor drar in. Kolmården har vad jag läst 550 000 besökare per säsong. Detta gånger 395 eller 295 kronor blir mycket höga intäkter. Till detta kommer t ex det som säljs på serveringar osv, i Parken. Intäkter från Vildmarkshotellet osv. 1.6 miljoner är även om det är en relativt stor summa en mycket liten andel av Kolmårdens totala intäkter.
Citera
2012-06-29, 09:05
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Rätt! Och om man jämför med vad som hände när samtliga vargar i Skånes djurpark rymde, så känns det ofattbart att dom kunde vänta på att det fanns tillräckligt många människor för att mota bort vargarna, istället för att skjuta dom direkt.

I Skånes djurpark sköt man vargarna därför att dom attackerade och dödade andra djur i parken, så fort dom kom ut.

Konklusion: Om vargarna dödar andra värdefulla djur, så avlivar man genast vargarna. Om vargarna däremot dödat en människa, och man tydligt ser att hon är död, så spar man de ekonomiskt värdefulla vargarna. En död människa och hennes familj är inte lika mycket värda som vargarna.
Det handlar inte om ekonomiska motiv, utan bara att dom är "Vargar"

Citat:
Karolinas "familj" har ingen önskan om avlivning av vargarna....respektera deras önskan och troligen Karolinas....
Kanske vi kan få reda på varför detta skedde, för det var inte väntat.
Incidenter har skett tidigare men inte av allvarligare karaktär, t.ex. om en varg biter i ett huvud så krossas skallen direkt....
Citera
2012-06-29, 09:38
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Kanske vi kan få reda på varför detta skedde, för det var inte väntat.
.
Jaha det är därför man inte avlivar dom! Man tänker förhöra vargarna, eller hur menar du att det ska gå till?
Citera
2012-06-29, 10:36
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Förstår inte vad som är så speciellt med vargar vs andra djurslag.
Klart att vargarna generer mer pengar levande än döda, nuförtiden är mördarvargarna en turistattraktion på grund av att de snaskade i sig Karlolina.
Kan tänka mig att hennes familj får en ansenlig summa pengar för att de inte ska gå ut med att vargarna ska avlivas.

Det handlar inte om moral utan om stålar!
Citera
2012-06-29, 12:31
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Förstår inte vad som är så speciellt med vargar vs andra djurslag.
Klart att vargarna generer mer pengar levande än döda, nuförtiden är mördarvargarna en turistattraktion på grund av att de snaskade i sig Karlolina.
Kan tänka mig att hennes familj får en ansenlig summa pengar för att de inte ska gå ut med att vargarna ska avlivas.

Det handlar inte om moral utan om stålar!

Det kan vara så enkelt att familjen respekterar sin dotters kärlek för djur. Jag ger mig själv tillåtelse att tro att Karolina själv aldrig hade önskat att vargarna skulle avlivas. De har inte gjort annat än att bete sig som vargar.

Och snaskade i sig Karolina, har det framkommit något som säger att de ätit av henne? Jag har inte sett något, utan jag har enbart läst teorier om maktkamper och att hon är fälld och dödad på samma sätt som man dödar en av sina egna i kampen om en högre rang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in