2012-06-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det klippet var tämligen graverande för vargguiden som ylade som en besatt. De tog nog med all säkerhet bort den för att folk inte ska kunna se hur de egentligen hanterar och behandlar vargarna.

Känns som det är mycket hysch hysch nu och en del efterrekonstruktioner av vad som hände snickrades ihop i all hast.

1 Vem har ytterska ansvaret för djuren på djurparkerna?
2 Vem har yttersta ansvaret för säkerheten i djurparkerna?
3. Ni som varit inne i varghägn, vilken information om vilka försäkringar som gällde vid en ev olycka fick ni?

Kan inte se att det har blivit borttaget. http://www.youtube.com/watch?v=4k_gnl1TUE4
Citera
2012-06-18, 14:56
Medlem
http://www.dt.se/nyheter/1.4815584-30-arig-kvinna-dodad-av-varg-i-kolmardens-djurpark
Citat:
Räddningstjänstens personal kom dit före ambulansen. Men de kunde inget göra.
– Vi möttes av chockade människor. Vi kom aldrig in i varghägnet, vargarna ville inte att man skulle in. De slet i den avlidne djurvårdaren, säger han.

Detta var nytt för mig

Citat:
Aktionen lyckades och inga djur behövde skjutas.
Hon var mycket illa tilltygad när vi kom fram till henne och enligt den information jag har fått avled hon redan på platsen, säger Jan Tengeborg.
Citera
2012-06-18, 14:59
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plediangirl
Förstår inte varför AB och andra tidningar tog bort artiklarna om chockade människor som hade blivit vittnen till händelsen som räddningspersonalen tog hand om, nu står det att det inte finns inga ögonvittnen och man har bara intervjuat människor som kom dit efter händelsen som självklart inte kunde veta vad som hade hänt. Känns skumt eftersom bla AB, SvD och Expressen igår skrev om chockade människor som hade varit på plats.

Tror till och med att de hade citerat folk från räddningspersonalen, och satt ut namn på dem. Nu verkar det inte ha varit fler än ca 4 - 5 chockade personer, men från början så uppgavs det att räddningspersonalen inte kounde fram på grund av alla chockade personer som stod i vägen och behövde tas omhand
Citera
2012-06-18, 15:02
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Kan inte se att det har blivit borttaget. http://www.youtube.com/watch?v=4k_gnl1TUE4

Inte den filmen som avsågs.
Citera
2012-06-18, 15:03
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Lite OT, men du underskattar schäferns storlek lite grann. Jag har själv en tik på drygt 40 kilo.
En välmusklad han-schäfer väger inte sällan över 50 kilo.

Jag skulle inte ge mig in i ett hägn med vare sig obekanta vargar eller schäferhundar. Även till synes normala hundar kan spåra ur ordentligt i flock.

Nu vill inte jag förstöra din illusion att din schäfertik är en dödsmaskin på 40 kilo.
Men en schäfertik har en mankhöjd runt 60 cm. En hane runt 65 cm.
En varghane ligger runt 80 cm och har en vikt runt till 50 kg, men det har funnits varghanar som vägt betydligt mer än det.
Jag kliver vilken dag som helst in i ett hägn med schäferhanar. Skyddet jag behöver är öronproppar, för det enda de skulle göra är att muppmorra och skälla.
Enda rasen jag skulle undvika är ridgeback. Tysta hundar är farligare än gaphalsar.
Citera
2012-06-18, 15:06
Medlem
epost72s avatar
Klippet finns kvar på tuben.
Citera
2012-06-18, 15:13
Medlem
Tycker det är konstigt att hon inte ropade på hjälp. Eller trodde hon att det skulle gjort det värre? Dock hamnar man väl i ett sånt paniktillstånd att man rent reflexmässigt ropar efter hjälp. Att hon inte skrikit eller ropat på hjälp är lite märkligt. Och att hon inte larmade heller, då har hon inte uppfattat något konstigt, antagligen så attackerades hon i samma sekund som hon kom in och att dom dödade henne direkt. Verkar ha varit en planerad attack från vargarna?
Citera
2012-06-18, 15:15
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
För en månad sedan höggs en 15-årig besökare i varghägnet i låret.

2010 fick en kvinnlig besökare söka sjukvård för bitskador i armen efter att hon blivit omkullbrottad och fått sina kläder sönderrivna av vargarna i detta hägn.

2007 knuffades Arne Weise omkull av den morrande alfahannen som blottade sina tänder, dokumenterat med kamera.

Detta är de i media kända incidenterna, senast för en månad sedan. Tillkommer uppgifter till Aftonbladet från kollegor till den dödade om att skötare ofta knuffats ner på rygg och dominerats av vargarna.

Kolmården hävdar att det inte skett något tidigare. Därmed ljuger de, ovanstående är dokumenterat i pressen. Länkar till artiklar om alla incidenter utom dagens Aftonbladet-vittnesbörd hittar man här: http://www.vargfakta.se/nyheter/jonas-wahlstrom-desinformerar-expressen/

Oavsett kommer vargarna avlivas. Man har tagit drygt 16000:- per besöksgrupp i hägnet, det har varit en kassako, med upp till fem besök i veckan. När man nu slutar med besök så förvandlas vargarna till en kostnad, men avlivningen lär väl ske först om ett tag när uppståndelsen lagt sig. Kolmården är ett privat vinstdrivande företag och vargarna är kastrerade och behövs alltså inte till avel utan har varit ett rent sätt att tjäna pengar på samt tuta i folk att vargar är ofarliga. Oavsett är inte vargen utrotningshotad med ca 200 000 canis lupus på norra halvklotet och avlivandet av några kastrater behöver ingen bli upprörd över. De skulle oavsett avlivats när de blev för gamla, jmf med att Lycksele djurpark avlivade samtliga sina vargar förra året för att kunna skaffa nya http://www.vk.se/537183/vargarna-har-avlivats. Då handlade det ändå om fertila djur den gången.

För Kolmården finns det också sponsorspengar inblandade. Hur sponsorskontrakten ser ut vet ingen utomstående, men för att inte tvingas betala tillbaka kanske vargarna måste hållas vid liv exempelvis året ut.

Fast det där är ju inget bevis för att de påståenden om att det skulle ha varit problem inom vargflocken skulle stämma? Det är bevis för att människor i vargarnas närhet betett sig på ett sätt som kan ha skapat en reaktion hos vargen. Och det är också ett bevis för att människa och varg inte ska umgås på det sätt Kolmårdens djurpark tagit betalt för. Och visst är det helt rätt i att det är Kolmården som ska se till säkerheten för besökarna. Men som jag ser det så finns det inget i de där artiklarna som tyder på att vargflocken skulle ha problem som på något vis skulle gå ut över människorna. Jag ser snarare denna tragiska händelse som ett solklart bevis på att människa och varg inte kan leka på det vis de haft lyckan att göra fram till nu.

Vargen är sig själv, och det är människan som försöker hitta ett sätt att tjäna pengar på det och är förmodligen därför också ansvarig för att sådana här saker kan hända.

Som sagt, det är en tragisk händelse som kostat en människas liv. Och nu blir det förmodligen på det viset att när människan inte längre kan leka med vargarna så måste de avlivas, för då finns det ju ingen möjlighet att kunna tjäna pengar på dom. Allting kretsar helt enkelt kring pengar och inte kring djuren i sig.
Citera
2012-06-18, 15:21
Medlem
epost72s avatar
Backup på klippet
Citera
2012-06-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tovatuva
Tycker det är konstigt att hon inte ropade på hjälp. Eller trodde hon att det skulle gjort det värre? Dock hamnar man väl i ett sånt paniktillstånd att man rent reflexmässigt ropar efter hjälp. Att hon inte skrikit eller ropat på hjälp är lite märkligt. Och att hon inte larmade heller, då har hon inte uppfattat något konstigt, antagligen så attackerades hon i samma sekund som hon kom in och att dom dödade henne direkt. Verkar ha varit en planerad attack från vargarna?

En människa i chock ropar inte på hjälp. Det är ett kontraproduktivt reaktionssätt, men för de flesta så låser det sig när man chockas svårt och man blir istället tyst (kan t ex ses hos folk som drunknar).

Sedan ropar man ju inte heller på hjälp om någon t ex hugger en i strupen....
Citera
2012-06-18, 15:24
Medlem
Är det någon som kommit fram till vem den avlidne kvinnan är? Tror jag listat ut det själv, men är inte säker. Hann läsa till sidan 35 i går och hinner inte gå igenom alla sidor nu.
Citera
2012-06-18, 15:26
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver.cat.tequila
Men godhet sitter inte i blickar eller grimaser(stavning).
Det är je en känsla man avger, ett beteende man visar, en pålitlighet man visar.

Men misstag/systemfel kan se och en varg kan tolka saker fel. Förstår du inte detta? Allvarligt talat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in