2012-06-19, 01:21
Medlem
Gick hon in 10 när de öppnade fanns det inte heller någon besökare som hade hunnit i närheten av hägnet (i fordon), och djurskötarna var upptagna med utfodring av djur i de andra hägnen. Dvs de kan ha varit i förråd och hämtat foder, eller mitt i slafsande ljud från andra, hungriga rovdjur.
Citera
2012-06-19, 01:27
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Det som står i AB är att hon gick in i hänget vid 10 tiden och att man larmade polisen 11:11 så det dröjde upp till en timme innan hon hittades. Och som sagt det är ganska ointressant för allmänheten att vet hur de kunde bedöma det, men tror garanterat de hade skjutit av vargarna om det har kunnat rädda deras kollega. Men ja hon kan ha varit i vargarnas "våld" i en timme innan ens larmet kom.

Och vad fan skulle de ha skjutit med då

Hon låg fullt synlig precis innanför hägnets nät!!!!!!
Citera
2012-06-19, 01:31
Medlem
Citat:
Om man utgår från att de 10-15 minutrarna som de har snackat om innan är den tiden det tog innan de kunde hitta henne när de väl började söka så kan man misstänka att sökandet började vid runt 10:55 och att då skötarna reagerade på att hon hade varit borta väldigt länge, Skulle inte förvåna mig om 30 min är normalt och att hon då måste ha blivit attackerad innan 10:30 antagligen ännu tidigare. Sedan är ju frågan när hon dog men skulle inte bli förvånad om det gick rätt fort.

Det låter rätt rimligt. Jag hoppas verkligen det gick fort så att hon inte led alltför mycket...
Citera
2012-06-19, 01:32
Medlem
Rätt makaber historia.

Frågeställningar,

* Kommer man behålla vargarna? Människoätande vargar drar mycket publik. Fin kosing. Antar att det var därför man inte sköt.

* Vargarna fick behålla bytet länge. Skadan var redan skedd och det var väl bäst att belöna deras rovdjursinstinkt.

* När utlyses tjänsten som ersättare för den förolyckade? Nu med bra lön.

* När öppnas det för vargguidning igen?

Vila i frid.
Citera
2012-06-19, 01:32
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoeks
Såg en varg häromdagen, mellan Sparreholm och Nyköping rätt nära Råby. Stannade bilen och den var bara några meter ifrån, satt i bilen. Dom vilda är stora, betydligt större än dom på Kolmården och vad som var lite konstigt var att den skyggade inte alls, den bara kollade på mig och fortsatte. Den var både större och mycket finare täckning än dom på vi ser på bilderna från kolmården. Det är ett mäktigt djur, och inte någon leksak som man ska gå runt och klappa. Hur kan man lura folk att här får ni komma nära och lära känna varg, det är självklart farligt framför allt när dom är flera.Jag fattar inte att "Röken" en erkänd djurexpert inte reagerat på detta innan.
Bengt R är (var ska det väl stå eftersom han är ponsio) veterinär och var inte VD för Kolmården, hade heller inte ansvar för vargvisningarna .
Vilka åsikter och synpunkter han han framfört till ledningen i olika spörsmål känner du ju inte till!
Citera
2012-06-19, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Och vad fan skulle de ha skjutit med då

Hon låg fullt synlig precis innanför hägnets nät!!!!!!

En djurpark måste va vapen tillgängliga för avlivning av djur, det handlar om regler, så vapen fanns det garanterat om det hade behövts. Även polisen som kom ditt hade vapen som de hade kunnat annvända om det hade bedömts nödvändigt.

Och så länge de inte sökte efter henne så spelar det ingen större roll var hon låg. Och antagligen låg hon inte nära utgången utan det är vid utgången man misstänker att hon attackerades, följande info finns på AB nu

Citat:
Flera av klädesplaggen återfanns enligt Aftonbladets uppgiftslämnare vid en utgång - mitt emot platsen där hon hittades.

Detta tolkar jag som hon har släpats en bit, antagligen blivit attackerad när hon gick in eller var på väg ut och sedan bort släpat en bit.
Citera
2012-06-19, 01:43
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
En djurpark måste va vapen tillgängliga för avlivning av djur, det handlar om regler, så vapen fanns det garanterat om det hade behövts. Även polisen som kom ditt hade vapen som de hade kunnat annvända om det hade bedömts nödvändigt.

Och så länge de inte sökte efter henne så spelar det ingen större roll var hon låg. Och antagligen låg hon inte nära utgången utan det är vid utgången man misstänker att hon attackerades, följande info finns på AB nu

Detta tolkar jag som hon har släpats en bit, antagligen blivit attackerad när hon gick in eller var på väg ut och sedan bort släpat en bit.

En djurpark har knappast några licenser på vapen eftersom de är sk personliga.
Du tror väl inte att personalen går omkring beväpnad, än mindre får enligt svensk lagstiftning avlossa skott i en djurpark med tusentals besökare
De flesta djur som avlivas tas inte av daga med vapen, det är bara extremt stora djur som de använder slaktmask alternativt kulvapen.
Och all avlivning av djur är väl planerad och sker inte på tider på det finns besökare i parken, så det finns inget väggskåp i trä med enda luckan på glänt, där personal kan kuta och hämta vapen för att jaga förrymda farliga djur. Det är sådan som endast förekommer på filmer
Citera
2012-06-19, 01:55
Medlem
Jag har inte sagt att han har ansvaret, men han är en av dom som har kunskapen om att det har varit att fel att folk kunnat gå in och "lärt känna vargar". Det finns ytterst få i Sverige som har en gedigen kunskap om vargar, därav denna oändliga debatt om deras vara eller inte vara. Vargen har funnits i en mycket begränsad omfattning i vårt land och när dom nu etablerar sig med en utbredd stam, måste man ha klart för sig vilken typ av predator vargen är. Jag lägger inte in ett tyckande om för eller emot varg, men anser att vargen är ett mycket kraftfullt vilt som vi egentligen inte är så vana vid.
Citera
2012-06-19, 01:56
Medlem
Citat:
Du tror väl inte att personalen går omkring beväpnad, än mindre får enligt svensk lagstiftning avlossa skott i en djurpark med tusentals besökare
De flesta djur som avlivas tas inte av daga med vapen, det är bara extremt stora djur som de använder slaktmask alternativt kulvapen.
Och all avlivning av djur är väl planerad och sker inte på tider på det finns besökare i parken, så det finns inget väggskåp i trä med enda luckan på glänt, där personal kan kuta och hämta vapen för att jaga förrymda farliga djur. Det är sådan som endast förekommer på filmer

Taget från skånesdjurpark när de sköt deras vargar.

Citat:
I den akuta situation som uppstod kom personalen inte tillräckligt nära för att kunna använda bedövningsvapen. Det blåste en del, vilket innebär att maximalt avstånd mellan personal och varg för en lyckad bedövning, uppgick till 30 meter. Valet som djurparken ställdes inför var att antingen inte hantera vargarna överhuvudtaget eller använda skarpa vapen. Risken att vargarna skulle ta sig utanför djurparken bedömdes som mycket stor varför beslut togs att avliva gruppen.
.......
Skånes Djurpark har två personer med licens att använda bedövningsutrustning. Just bruket av bedövningsutrustning är komplicerat och kräver stor vana. Det är också extremt farliga medel som används för att bedöva djur, vilket gör att mycket stor försiktighet måste iakttas. En enda skråma på personal eller besökare är oerhört farligt.

Skånes Djurpark har också flera personer anställda med full jägarexamen. Vid schemaläggning säkras att personer med bedövningslicens/jägarexamen alltid finns i tjänst.

Klart det finns skarpa vapen på en djurpark vid akuta nöd situationer, dessutom har kolmården gått ut med att de HADE vapen och att de hade kunnat använda dem, vidare så säger man att man hade med sig vapnerna när man gick in i hänget.

http://www.nt.se/24nt/#category=5629214&date=2012-6&clip=7757046&startTime=0m0s

Edit:
Nu är detta de brittiska lagarna men Sverige ahr fått kritik för man har än hårdare regler än övriga EU länder när det handlar om djurhållning

http://archive.defra.gov.uk/wildlife-pets/zoos/documents/zoo-standards/chap8.pdf
Citat:
8.20 Firearms should be available where zoos hold carnivores listed in category
1 of Appendix 12. Fire-arms, ammunition and darting equipment, where provided,
must be:
a) available for immediate use
b) used by licensed and trained operators only;
c) cleaned and maintained as recommended by the manufacturer;
d) kept securely under lock and key when not in use or under maintenance.
Senast redigerad av Effe81 2012-06-19 kl. 02:18.
Citera
2012-06-19, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Rätt makaber historia.

Frågeställningar,

* Kommer man behålla vargarna? Människoätande vargar drar mycket publik. Fin kosing. Antar att det var därför man inte sköt.

* Vargarna fick behålla bytet länge. Skadan var redan skedd och det var väl bäst att belöna deras rovdjursinstinkt.

* När utlyses tjänsten som ersättare för den förolyckade? Nu med bra lön.

* När öppnas det för vargguidning igen?

Vila i frid.

Det där låter ju helt absurt.. Det inser du väl själv? Skulle VD:n för Kolmården stå där och säga: Aja - fan , låt vargarna käka lite mer på henne - det ger bra PR för kolmården
Citera
2012-06-19, 02:03
Medlem
Citat:

Jag vet inte men kan tänka mig att det finns folk som har licenser på Kolmården enbart ifall det händer en olycka. För två år sedan körde man bil igenom deras safari och då kan jag tänka mig att det fanns någon med vapen eller tillgång till vapen i närheten om
olyckan mot förmodan skulle bara framme.
Citera
2012-06-19, 02:09
Medlem
plediangirls avatar
Jag är inte säker nu men kvinnan som dog kan ha varit Karolina Bördin. Enligt aftonbladet:I artikeln från i fjol *beskriver den 30-åriga kvinnan hur hon som l*iten drömde om att bli elefantskötare, hittade facebook med en Karolina Bördin med en bild på elefant och vissa kamrater från Kolmården sen hittat ett par bilder som liknar den på aftonbladet när jag googlat på hennes namn, samt det här http://www.facebook.com/Kolmarden/posts/10150314329091372, o mer, a det är ju bara o googla
Jag vet inte, vad tror ni?

just det en sida med henne hade blivit borttagen http://www.liu.se/utbildning/program/biologi/Karolina_tidigare_student?l=sv
Senast redigerad av plediangirl 2012-06-19 kl. 02:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in