Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jonas Wahlström var i p1 i eftermiddags och var helt oförstående till det inträffade. Han var nästan böjd att säga att de där vargarna omöjligt kan ha tagit ihjäl henne, utan lutade starkt åt sjukdom.
Nu är hon ju dock så pass ung att det talar emot sjukdom, samt att jag betvivlar att hon skulle gått in dit om hon kände sig minsta dålig, vilket man brukar göra om man t ex håller på att få en brusten aorta.
Sedan undrar jag om vargarna verkligen skulle uppträtt så där vilt och galet om hon insjuknat? Men det är omöjligt att säga med vilda djur, jag vet

Insjuknat...klart det kan ha hänt, inte så troligt men man ska väl låta det vara osagt.
Och många verkar inte har så stor koll på vargar, hur dom dödar och hur dom äter. Och en del frågar varför hon inte larmade på hjälp etc....
Vargar är ju kända för att äta oerhört mycket fort, det är bland annat så man kan avgöra om det varit en vargattack.
Vargar inriktar sig också oftast först på mage, hjärta, lungor och tarmar när dom äter. Kanske sliter nån loss en arm som nån springer iväg och gnager på etc.
En varg äter ca 5-10kg väldigt fort. Huvud och hals etc lämnas oftast orört.
så scenariot är antagligen att:
1. En varg har puttat eller dragit omkull henne och gett henne ett bett. Samtidigt har dom andra vargarna kommit springande.
2. Nån varg har bitit henne i halsen, nån bitit av en arm, nån bitit hål på magen etc
Tror inte det är helt lätt att ropa på hjälp då.
Och läste nån stans att vargar inte "leker", dom testar gränserna. Verkar som om Kolmårdens vargar tidigare stoppats av andra människor när dom dragit ner folk eller bitit dom, den här gången drog dom ned nån, tittade sig omkring och ingen stoppade dom , fritt fram så att säga... behöver inte vara svårare än så.
Och avseende hur dom så tydligt kunnat se att hon var död och att dom inte behövde hjälpa henne är så kan ni ju se hur en hund som vargar biter ihjäl brukar se ut efter några minuter:
VARNING OTÄCKA BILDER på dödade hundar: