2012-06-17, 11:12
Medlem
Jag gick nyss klart 1:an på gymnasiet och fått mina betyg enligt den nya betygsskalan.
Mitt mål är att läsa på Chalmers men där krävs det bra betyg och med det nya betygssystemet är det nu svårare att nå de högre betygen.

Kommer detta att påverka antagningspoängen? Kommer personer som har gått ut gymnasiet med det gamla betygssystemet få en fördel eller blir det så att man kommer ha olika antagningspoäng?
Citera
2012-06-17, 11:21
Medlem
Är det inte lättare att få de högre betygen? Vi säger att du ligger på gränsen till ett MVG men får bara VG. A = MVG, C = VG. Istället för att du får ett VG så får du typ VG+ som blir ett B. Eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2012-06-17, 11:38
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Ja. Folk som fick sina betyg enligt det gamla systemet kommer få det lättare, tror jag. Inte bara för att betygssystemet gynnar dem på marginaler, utan för att klasserna verkar bli sämre och sämre år för år.
Till dig över, det kan väl också vara så att om man har ett svagt Mvg, man ändå får det, är det bättre för den eleven än att få ett B. De på marginalen borde rimligtvis tjäna på det gamla systemet.

För övrigt, jag tror du just avslöjade dig om du är under 18. Och om du, som många gör, säger att de fått gå om flera år, och detta visar sig stämma, kan du nog skrota idèn med Chalmers.
Citera
2012-06-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narx
Är det inte lättare att få de högre betygen? Vi säger att du ligger på gränsen till ett MVG men får bara VG. A = MVG, C = VG. Istället för att du får ett VG så får du typ VG+ som blir ett B. Eller är jag ute och cyklar nu?

Nja det är inte exakt så...

Enligt mina lärare är det såhär:

A - MVG+

B - MVG-

C - VG+

D - VG-

E - G+

F - IG

Detta system skapades för att minska betygsinflationen om jag inte minns fel!
Citera
2012-06-17, 11:46
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narx
Det är inte lättare att få de högre betygen.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det nya betygssystemet kommer få en egen ansökningsgrupp till högskolan under en tid, så de kommer inte att konkurrera med de gamla betygen då. (källa)
Citat:
Ursprungligen postat av Utbildningsdepartementet
Dessa regler gäller under en övergångsperiod om tre år, för antagning till högskolan från höstterminen 2014 (när den första årskullen från det nya gymnasiet söker till högskolan för första gången) till vårterminen 2017. Därefter ska sökanden med nya och gamla betyg ingå i samma grupp.
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Det är alltså först HT2017 som ett A blir värt lika mycket som ett MVG.
Alltså, du som en förstaringare (underårig *host*) med det nya betygssystemet kommer inte att påverkas av forna tiders MVG/IG-skala. Du konkurerrar med andra som har samma betygssystem vid antagning till högskolan. Därför kan man inte applicera årets antagningskrav för Chalmers på året du tar studenten - kraven kommer att förändras. Först HT2017 börjar MVG/IG och A/F-skalorna blandas och då lär MVG-folket ha fördel.
TS: Sök för helvete Tredje träffen på "nya betyg": https://www.flashback.org/t1891320
Citat:
Ursprungligen postat av MartinLtg

A - MVG+
B - MVG-
C - VG+
D - VG-
E - G+
F - IG

Dina lärare har fel. Se styrdokument för GY11 - det finns ingen korrelation mellan de nya och de gamla betygen som ser ut så där (att ett VG+ i det gamla systemet motsvarar ett C, för att ta ett exempel).
Senast redigerad av sckrz-krk 2012-06-17 kl. 11:49.
Citera
2012-06-17, 11:48
Medlem
Van-Hedens avatar
Jättesvårt att få ett A med det nya betygssystemet, detta innebär att det blir svårare för dig att konkurrera med elever ifrån det gamla betygssystemet. Björklunds reform är bra på sina ställen, och kass på sina ställen. En femgradig betygsskala är bra, men B och D är ju mellanlägen där man måste uppnå¨t hela betygsteget under och övervägande del på det över. Ja, det är en soppa.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus

För övrigt, jag tror du just avslöjade dig om du är under 18. Och om du, som många gör, säger att de fått gå om flera år, och detta visar sig stämma, kan du nog skrota idèn med Chalmers.

Räcker med att han gått om ett ynka år, kan ha varit i lågstadiet. Känner endel som gått om och är betydligt skarpare än genomsnittet. Sedan kan du anmäla om du misstänker åldersgränsfusk och inte smutsa ned tråden med det.
Citera
2012-06-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus

Uppmärksamt! Nästan rätt. Jag har bott utomlands och fick inte hoppa in direkt på andra året utan var tvungen att börja i ettan.
Citera
2012-06-17, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Det är inte lättare att få de högre betygen. Dina lärare har fel. Se styrdokument för GY11 - det finns ingen korrelation mellan de nya och de gamla betygen som ser ut så där (att ett VG+ i det gamla systemet motsvarar ett C, för att ta ett exempel).

Kanske var lite otydlig på den punkten... Lärarna sa att det i princip motsvarade dvs. om man vill jämföra med det gamla systemet.
Citera
2012-06-17, 12:01
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Uppmärksamt! Nästan rätt. Jag har bott utomlands och fick inte hoppa in direkt på andra året utan var tvungen att börja i ettan.

I sådana fall ber jag om ursäkt! Det har varit en hel del här som jag sett bli avslöjade när de skriver liknande trådstarter. Jag tänkte inte så långt som Van-heden nämner. My bad, som man säger.
Citera
2012-06-17, 12:04
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Kanske var lite otydlig på den punkten... Lärarna sa att det i princip motsvarade dvs. om man vill jämföra med det gamla systemet.
Jag vill ändå påstå att de har fel. Dels eftersom den skyhöga betygsinflationen i det gamla systemet omkullkastat alla föreställningar om att betygen speglar kunskaper och dels eftersom kraven är annorlunda i GY11.

För övrigt ser jag att C motsvarar VG+ och D motsvarar VG- enligt dina lärare. Vad skulle då en elev som låg på VG (utan vare sig plus eller minus) få? Du ser problemet här hoppas jag.
Citera
2012-06-17, 13:21
Medlem
Citat:
Jag gick nyss klart 1:an på gymnasiet och fått mina betyg enligt den nya betygsskalan.
Mitt mål är att läsa på Chalmers men där krävs det bra betyg och med det nya betygssystemet är det nu svårare att nå de högre betygen.

Kommer detta att påverka antagningspoängen? Kommer personer som har gått ut gymnasiet med det gamla betygssystemet få en fördel eller blir det så att man kommer ha olika antagningspoäng?

Det är inte svårare att få A än MVG. Det är tvärt om lättare då A kräver exakt samma kunskaper som E vilket är motsatsen till vad som krävs för MVG.

I början kan det komma att påverka urvalet då mellanstegen ger poäng, men det är knappast svårare att komma in på chalmers.

Nej, de gamla kommer inte att få någon fördel då VHS puttar ut BII och ersätter den med en nya typ av BI. BII däremot, kommer att bli mindre, vilket gör det svårt för oss med mer arbetslivserfarenhet och mognad att komma in på högskolan.
Citera
2012-06-17, 13:26
Medlem
Citat:

A - MVG+

B - MVG-

C - VG+

D - VG-

E - G+

F - IG

Dina lärare kan inte ha mer fel.

Det finns bara 3 betygssteg som är kravbelagda. A C E.

A=MVG
C=VG
E=G

Sedan har det tillkommit betyg B och D som G+ och VG+.
Du kan inte längre få G- VG- och MVG- då dessa inte stöds i nuvarande (eller ens i gamla) kursplanerna. Du får helt enkelt A när du har uppfyllt alla ACE kriterier.

Och nej, det är inte lättare att få MVG än A, snarare tvärt om. Sedan att felaktigt tolkade kursplaner utgör en orsak till att praxis ser annorlunda ut, det spelar ingen roll här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in