Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Vad trevlig! Någon som uppenbarligen följer mina inlägg här på flashback. Tack! Hoppas du får ut något av att läsa mina resonemang. Jag kanske borde starta en blogg egentligen. jaja, nog om mig och min egenkärlek.
Ja, anledningen till att jag ofta gör det är för att de flesta jag debatterar emot använder ord som "svartskalle", "blatte" o.s.v. Då har jag dragit slutsatsen att det är en vit person jag debatterar emot och anpassat mina argument efter det.
Men du har självklart helt rätt! Svarta kan vara rasister. Mina argument gäller dem också. Ståndpunkten är trots allt att alla människor är lika mycket värda och att man inte kan döma en grupp för det en individ gör. Man kan inte dela in människor i olika fack på det sättet. Som jag ser det!
Intressant synpunkter du delger! Jag förstår hur du menar. Men om arierna är bättre lämpade borde de då verkligen rädas att deras gener späs ut? De bäst lämpade generna förs vidare. Deras resonemang blir motsägelsefullt som jag ser det.
Om "blandade" gener förs vidare är det "uppenbarligen" det som är mest lämpat eftersom det är vad som sker?
Eller gör jag ett tankefel där?
P.s. Ni har har helt rätt. Denna tråd ska nog vara i filosofi -forat. Jag tror det kan bli en väldigt givande och intressant diskussion.
Rasismen och rädslan att beblandas är ju ganska gammal så tankarna inom "rasläran" kan ju följa med bland dagens moderna människor och därför verka ålderdomliga. Därför vill jag nog helst undvika att dra upp skolexemplar som att "ja men arierna gjorde ditten och datten" då även folk från medelhavet har bevisat att de är starka, mongoler är starka, även afrikaner är starka. Intressanta är att vi är alla beblandade på många sätt redan, men det är inte det som är det starkaste argumentet bland de rädda, vita, rasisterna.
Rädslan verkar vara att "om 50 år så finns inga blåögda kvar". Eller kanske denna att vi alla är muslimer om 30 år i europa, dock är det en mer laddat religiös fråga istället för rasism men på något sätt har det blivit en rasistisk sak då rasister gillar traditioner - men inte religion (hur många svenskar är det ens som bryr sig om Gud och kyrkan egentligen, förutom att det är en tradition).
En annan intressant sak är ju att den blåögda genen verkade härstamma vid Svarta Havet för flera tusen år sedan, genom en mutation. Denna mutation har ju tydligen tryckt bort flera andra brun-ögda. Att bara tro att vi ska kunna uppnå en värld där den icke-dominanta blåa bara ska få vara med varandra, för att vi ska uppnå en värld av bara tråkiga blå-ögda är bisarr och tråkig. Tror de brun-ögda tänkte detsamma för ett par tusen år sedan när de såg sin blåögda-mutations-partner och ville pippa denna, annars hade väl den genen varit borta för länge sen.
Se bara på albinosarna i Afrika. Afrikanare dödar dessa, tror det är mest av religiösa skäl om jag minns det rätt. Men allt inom religion och rasism går ju ganska lätt hand i hand det med, men om en svart afrikan dödar en albino-afrikan så tycker vi kanske att det är rasistiskt, men då handlar det mer om kanske hur vi ser det idag i det politiska läget (att alla ska vara lika mycket värda varandra).
Men människor är ju en rädd varelse av sig så det är inte alls konstigt om denna tanke finns kvar om några tusen år till.