• 1
  • 2
2012-06-17, 07:11
Medlem
Midnights avatar
Ja, många rasister är väldigt rädda för att "den svarta rasen ska ta över", att "vita ska försvinna" buhu, och dylikt trams.

Är det så att rasisterna egentligen är rädda för att det ska visa sig att mörkhyade är bättre lämpade att klara sig i samhället och föra sina gener vidare än vad "rasisterna själva" är?

Bottnar rädslan i att rasisterna själva räds att se sig själva som svaga individer? Eller för att uttrycka sig på ett sätt som rasisterna kanske har lättare att begripa, att de är rädda att framstå som en svagare grupp p.g.a. deras hudfärg? Jag tänker, de gillar ju att dela in människor i fack och att tillhöra en grupp.

Då funderar jag, i rasisternas värld måste alltså "den svarta mannen" vara den starka?

Vad säger ni om detta resonemang? Om jag har fel, vad är rasisterna egentligen rädda för?

Och som en sidodiskussion undrar jag varför inte rasisterna skaffar en hobby istället för att sitta och oroa sig över hur världen kommer se ut i framtiden när de ändå är döda?

Vem blir rasist och varför? Vad bottnar det i?
Senast redigerad av Midnight 2012-06-17 kl. 07:56.
Citera
2012-06-17, 07:12
Medlem
Midnights avatar
Helvete. Fel forum, kan en moderator flytta detta till integration och invandring eller annat passande rasistfora tack.

Tråden är rapporterad!
Citera
2012-06-17, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Helvete. Fel forum, kan en moderator flytta detta till integration och invandring eller annat passande rasistfora tack.

Tråden är rapporterad!
fast det har ju faktiskt inte med invandring att göra heller, filosofi borde kanske vara bättre?
Citera
2012-06-17, 07:50
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc
fast det har ju faktiskt inte med invandring att göra heller, filosofi borde kanske vara bättre?

Du har rätt. Även biologi skulle kunna vara relevant?
Mitt mål är att få rasister att svara reflektera över frågan men tyvärr har vi ju inget rasist fora. Dock brukar rasisterna hålla till i integrationsforat

Ja vi får se vart tråden hamnar. Vem vet, den kanske hamnar i papperskorgen. Då får jag tänka om hur jag ska väcka debatt.

EDIT: Du har nog rätt. Jag föreslår också filosofi -forat i nuläget.
EDIT 2: Editerade första inlägget så tråden passar bättre in i filosofi -forat.
Senast redigerad av Midnight 2012-06-17 kl. 07:55.
Citera
2012-06-17, 08:16
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Varför förknippar TS alltid en rasist till att vara vit? Finns ju svarta rasister också som platsar in i din beskrivning om "rädsla".

Men jag tror inte det handlar om rädsla att nåt annat är bättre. Rasismen bland exempelvis arierna handlar ju mer om att bevara en ras som är bättre lämpad än en annan och då ska man inte beblandas med någon annan som är sämre, för då går ju rasen under. Så där har du svaret: Rädslan är att rasen beblandas och går under, inte att man är rädd att nåt annat är bättre.

För övrigt låter det inte ett dugg inom rasism att vara rädd att en annan ras ska ta över och vara bättre, låter mer som en annan sub-genre.
Citera
2012-06-17, 08:26
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Varför förknippar TS alltid en rasist till att vara vit? Finns ju svarta rasister också som platsar in i din beskrivning om "rädsla".

Men jag tror inte det handlar om rädsla att nåt annat är bättre. Rasismen bland exempelvis arierna handlar ju mer om att bevara en ras som är bättre lämpad än en annan och då ska man inte beblandas med någon annan som är sämre, för då går ju rasen under. Så där har du svaret: Rädslan är att rasen beblandas och går under, inte att man är rädd att nåt annat är bättre.

För övrigt låter det inte ett dugg inom rasism att vara rädd att en annan ras ska ta över och vara bättre, låter mer som en annan sub-genre.

Vad trevlig! Någon som uppenbarligen följer mina inlägg här på flashback. Tack! Hoppas du får ut något av att läsa mina resonemang. Jag kanske borde starta en blogg egentligen. jaja, nog om mig och min egenkärlek.

Ja, anledningen till att jag ofta gör det är för att de flesta jag debatterar emot använder ord som "svartskalle", "blatte" o.s.v. Då har jag dragit slutsatsen att det är en vit person jag debatterar emot och anpassat mina argument efter det.

Men du har självklart helt rätt! Svarta kan vara rasister. Mina argument gäller dem också. Ståndpunkten är trots allt att alla människor är lika mycket värda och att man inte kan döma en grupp för det en individ gör. Man kan inte dela in människor i olika fack på det sättet. Som jag ser det!

Intressant synpunkter du delger! Jag förstår hur du menar. Men om arierna är bättre lämpade borde de då verkligen rädas att deras gener späs ut? De bäst lämpade generna förs vidare. Deras resonemang blir motsägelsefullt som jag ser det.

Om "blandade" gener förs vidare är det "uppenbarligen" det som är mest lämpat eftersom det är vad som sker?

Eller gör jag ett tankefel där?

P.s. Ni har har helt rätt. Denna tråd ska nog vara i filosofi -forat. Jag tror det kan bli en väldigt givande och intressant diskussion.
Citera
2012-06-17, 08:40
Medlem
Blablabla[/quote]när du säger rasisterna menar du vita. Såklart att vi inte vill att den vita rasen ska dö ut, lika som att svarta inte vill dö ut, vad är ditt problem?..
Citera
2012-06-17, 08:44
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Vad trevlig! Någon som uppenbarligen följer mina inlägg här på flashback. Tack! Hoppas du får ut något av att läsa mina resonemang. Jag kanske borde starta en blogg egentligen. jaja, nog om mig och min egenkärlek.

Ja, anledningen till att jag ofta gör det är för att de flesta jag debatterar emot använder ord som "svartskalle", "blatte" o.s.v. Då har jag dragit slutsatsen att det är en vit person jag debatterar emot och anpassat mina argument efter det.

Men du har självklart helt rätt! Svarta kan vara rasister. Mina argument gäller dem också. Ståndpunkten är trots allt att alla människor är lika mycket värda och att man inte kan döma en grupp för det en individ gör. Man kan inte dela in människor i olika fack på det sättet. Som jag ser det!

Intressant synpunkter du delger! Jag förstår hur du menar. Men om arierna är bättre lämpade borde de då verkligen rädas att deras gener späs ut? De bäst lämpade generna förs vidare. Deras resonemang blir motsägelsefullt som jag ser det.

Om "blandade" gener förs vidare är det "uppenbarligen" det som är mest lämpat eftersom det är vad som sker?

Eller gör jag ett tankefel där?

P.s. Ni har har helt rätt. Denna tråd ska nog vara i filosofi -forat. Jag tror det kan bli en väldigt givande och intressant diskussion.

Rasismen och rädslan att beblandas är ju ganska gammal så tankarna inom "rasläran" kan ju följa med bland dagens moderna människor och därför verka ålderdomliga. Därför vill jag nog helst undvika att dra upp skolexemplar som att "ja men arierna gjorde ditten och datten" då även folk från medelhavet har bevisat att de är starka, mongoler är starka, även afrikaner är starka. Intressanta är att vi är alla beblandade på många sätt redan, men det är inte det som är det starkaste argumentet bland de rädda, vita, rasisterna.

Rädslan verkar vara att "om 50 år så finns inga blåögda kvar". Eller kanske denna att vi alla är muslimer om 30 år i europa, dock är det en mer laddat religiös fråga istället för rasism men på något sätt har det blivit en rasistisk sak då rasister gillar traditioner - men inte religion (hur många svenskar är det ens som bryr sig om Gud och kyrkan egentligen, förutom att det är en tradition).

En annan intressant sak är ju att den blåögda genen verkade härstamma vid Svarta Havet för flera tusen år sedan, genom en mutation. Denna mutation har ju tydligen tryckt bort flera andra brun-ögda. Att bara tro att vi ska kunna uppnå en värld där den icke-dominanta blåa bara ska få vara med varandra, för att vi ska uppnå en värld av bara tråkiga blå-ögda är bisarr och tråkig. Tror de brun-ögda tänkte detsamma för ett par tusen år sedan när de såg sin blåögda-mutations-partner och ville pippa denna, annars hade väl den genen varit borta för länge sen.

Se bara på albinosarna i Afrika. Afrikanare dödar dessa, tror det är mest av religiösa skäl om jag minns det rätt. Men allt inom religion och rasism går ju ganska lätt hand i hand det med, men om en svart afrikan dödar en albino-afrikan så tycker vi kanske att det är rasistiskt, men då handlar det mer om kanske hur vi ser det idag i det politiska läget (att alla ska vara lika mycket värda varandra).

Men människor är ju en rädd varelse av sig så det är inte alls konstigt om denna tanke finns kvar om några tusen år till.
Citera
2012-06-17, 08:50
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertgustafsson
Blablabla
när du säger rasisterna menar du vita. Såklart att vi inte vill att den vita rasen ska dö ut, lika som att svarta inte vill dö ut, vad är ditt problem?..[/quote]

Men vad spelar det för roll om en hudfärg förändras? Det är olika klimat som orsakat olika hudfärger från början.

Om klimatet förändras och det t.ex. blir starkare sol i Sverige kanske man måste vara svart för att slippa hudcancer och då helt plötsligt kommer det bara finnas svarta kvar.

Det är miljön som styr hur vi ser ut.

Mitt problem är främst att jag stör mig på hur obildade många är och hur lite folk kan om evolution och miljöns betydelse för hur vi ser ut.
Citera
2012-06-17, 09:24
Medlem
Citat:
Ja, många rasister är väldigt rädda för att "den svarta rasen ska ta över", att "vita ska försvinna" buhu, och dylikt trams.

Är det så att rasisterna egentligen är rädda för att det ska visa sig att mörkhyade är bättre lämpade att klara sig i samhället och föra sina gener vidare än vad "rasisterna själva" är?

Bottnar rädslan i att rasisterna själva räds att se sig själva som svaga individer? Eller för att uttrycka sig på ett sätt som rasisterna kanske har lättare att begripa, att de är rädda att framstå som en svagare grupp p.g.a. deras hudfärg? Jag tänker, de gillar ju att dela in människor i fack och att tillhöra en grupp.

Då funderar jag, i rasisternas värld måste alltså "den svarta mannen" vara den starka?

Vad säger ni om detta resonemang? Om jag har fel, vad är rasisterna egentligen rädda för?

Och som en sidodiskussion undrar jag varför inte rasisterna skaffar en hobby istället för att sitta och oroa sig över hur världen kommer se ut i framtiden när de ändå är döda?

Vem blir rasist och varför? Vad bottnar det i?

nu har väl själva invandringen visat att de inte är bättre lämpade... de måste fly sina länder från stam/klan-krig.. du utrotar varandra vid minsta chans. Om det är att vara bättre lämpade så be it.

Rädslan ligger nog i att vi tar emot och hjälper/skyddar individer som kommer från ett icke fungerande samhälle.. sedan vill de inte ingå i ett fungerande samhälle då de kommer hit.

Ang framtiden... det är min barn och barnbarns framtid.. jag vill inte att de ska uppleva en dis-funktionell värld som flyttar in till vårt land.

Det finns ju en aspekt till... jag säger inte att den är rätt. Men vi pratar ibland överbefolkning.. jordens resurser räcker inte till. Och folk svälter i vissa områden men fortsätter föda ungar. Skulle det inte vara bättre att lösa problemet på plats istället för att importera andras problem och lösa dem här.. vilket icke fungerar uppenbarligen.

precis som en hund är en hund men kan ändå vara en ras... så har varje ras olika egenskaper, som har olika inriktingar/styrkor/svagheter.

jag säger inte att den vita rasen är bäst... men den passar sig bäst för det samhälle där jag vill leva, demokrati, valfrihet och solidaritet, man gör uppoffringar för andra. Det är inte alla som gillar eller godtar det, så då kanske de borde... leva med likasinnade istället för att förstöra ett fungerande samhälle.

nu är jag inte rasist så klart... jag tycker inte jag är bättre eller min ras är bättre, jag är nog mer nationalist och jag tycker vårt samhälle är värt att bevara, därmed inte sagt att jag inte kan hjälpa andra så att de kan fortsätta leva ... i sin kultur.
Citera
2012-06-17, 09:48
Medlem
Eight08s avatar
Vill bara ställa en intressant fråga: ge mig ett exempel på ett land med absolut störst andel svarta som fungerar som en riktig demokrati med ett fungerande samhälle?
Citera
2012-06-17, 10:10
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Men vad spelar det för roll om en hudfärg förändras? Det är olika klimat som orsakat olika hudfärger från början.

Om klimatet förändras och det t.ex. blir starkare sol i Sverige kanske man måste vara svart för att slippa hudcancer och då helt plötsligt kommer det bara finnas svarta kvar.

Det är miljön som styr hur vi ser ut.

Mitt problem är främst att jag stör mig på hur obildade många är och hur lite folk kan om evolution och miljöns betydelse för hur vi ser ut.
Vem är obildad? Du vill diskutera att svarta är bättre lämpade att bo i Sverige om klimatet förändras och lägger tyngdpunkten på detta. Att vi vita under 10 000-tals år anpassats både till klimat, kost och utvecklat strategier för överlevnad här är enligt dina inlägg av underordnad eller ingen betydelse. Att negrer inte är anpassade för vårt klimat nämner du inte med en bokstav. Som exempel kan nämnas att negrer ofta drabbas av D-vitaminbrist som bl a leder till depressioner och ökad risk för autism...

Citat:
Can dark skin be a health hazard? It might be — if you are a dark-skinned person who lives far from the equator, gets little sun exposure and consumes little vitamin D.

http://www.usatoday.com/news/health/...r-health_N.htm
Senast redigerad av chainmail 2012-06-17 kl. 10:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in