Det finns, som tidigare sagts, bättre och sämre replikor. Ingen replika är exakt lik originalet (och det är väl tur det, för annars vore det ju svårt att försvara ett ~60 ggr högre pris för en genuin). Denna diskussion dyker upp titt som tätt i den här tråden och det förvånar mig lika mycket varje gång hur mycket det stör vissa människor att andra människor har på sig en klocka som inte är genuin. Vad spelar det för roll för dig?
Nu finns det olika typer av människor, som inom alla områden. Vissa köper dem för att se rikare ut, vissa köper dem för att de tycker att de är snygga fast inte har någon lust att pynta upp 70 000 för den äkta varan, medan andra tycker om att ha en klocka som man kan bygga lite med och försöka uppnå en så genuin känsla som möjligt. Att under en lång tid bygga den från en replika till en mer och mer genuin klocka är ett grymt kul projekt. Man kanske börjar med visarna, köper sedan kronan, byter ut datumhjulet, installerar det nya urverket som man sökt i månader efter, osv tills man har en "äkta" hemmabyggd IWC eller vad det nu är.
Få människor som jag har mött har varit så kunniga om urverk, olika märkens sortiment och de detaljer som definierar dessa, som just replika entusiaster. De kan ta mig fan
allt om sina klockor. Det är dock synd att det finns en grupp som köper replikor och försöker utge dem för att vara äkta på olika sidor med avsikt att försöka bedra människor på typ ebay. Dessa sabbar för oss som faktiskt är genuint intresserade av klockor, men som inte har råd att ha exakt alla som vi vill ha på en gång. Förhoppningsvis förstår du och andra som stör sig på denna typ av låtsasmänniskor att dessa föraktas av alla, inte bara av er. Det finns alltid köp och sälj-trådar i replikaforumen om man vill handla utan att råka bli upptäckt av eliten med de genuina verken

Där säljs för övrigt många äkta klockor också, och homager (om man är av åsikten att dessa inte är äkta).
Homager är också fina klockor många gånger. Tyvärr är det ofta svårare att få en riktigt bra homage som håller lika hög kvalitet som just de dyrare replikorna (ironiskt nog) om man inte vill ha ex. Parnis eller Alpha. Marknaden för replikor är jättestor och de större fabrikerna har större resurser att utveckla fram bra replikor än vad många homage-tillverkare har. Dock finns det massor av små tillverkare som jag älskar och som ofta marknadsför sig på just replikaforum. Polska G. Gerlach t.ex., eller Olivier W. Co. med sina jättedykare
tl;dr. Vem bryr sig egentligen om vad andra gör och har på sig när de inte skadar någon. Det finns ingen anledning att stigmatisera folk om de inte gjort någon illa. Om någon har en homage eller en replika, kul för dem. Säg i stället "schysst dinka!" och gå vidare. Poängen är att man inte vet vilken typ av människa det är. Det kan vara en fattig jävel men som ändå vill ha råd med ett ur, fast samtidigt hatar Seiko. Det kan vara jag som byggt klockor själv tillsammans med vänner eller någon som köpte den i Thailand som ett kul minne. Live and let live, allvarligt.. Det är iaf min syn på det.