2014-05-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
.............
Vem bryr sig egentligen...........
Man stödjer en ful marknad samt stor blås risk. Tror inte att de på fejkfabrikerna har särskilt bra arbetsförhållanden? Nu är det här lite dubbelmoral iom. att jag indirekt stödjer knark karteller men finns ingen annan stans att vända sig, medan i klockvärlden har man massvis med seriösa alternativ.

Dessutom köper du en skräphög för 2-3tusen(!). Kika bak några sidor i tråden så skrev ju någon hur han lyckades dra ut hela drevet efter bara någon vecka, det händer inte på en seiko, citizen eller dyl. för 2-3tusen, inte ens en för 800kr. Hur man kan hata Seiko och gå runt med en fejk dinka på armen är ändå ett mysterium för mig.

Min poäng är inte att hata på er som verkar ha replikor som genuint intresse, mer peka alla färskingar åt ett lite vettigare håll än att kasta iväg tusenlappar på skräp. Är man uppe i någon tusenlapp kan man antingen nöja sig med en Seiko, Citizen eller Tissot eller kasta in lite till och få bra klockor som Longines, Certina osv. eller begagnat marknaden där det finns SMPs för under 10.
Citera
2014-05-21, 11:17
Medlem
BLODSPAKTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Så vem är en "seriös säljare"?
Bli medlem på något av dom kända forumen och kolla vilka dom har listade som "Trusted".
Citera
2014-05-21, 12:18
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Det finns, som tidigare sagts, bättre och sämre replikor. Ingen replika är exakt lik originalet (och det är väl tur det, för annars vore det ju svårt att försvara ett ~60 ggr högre pris för en genuin). Denna diskussion dyker upp titt som tätt i den här tråden och det förvånar mig lika mycket varje gång hur mycket det stör vissa människor att andra människor har på sig en klocka som inte är genuin. Vad spelar det för roll för dig?

Nu finns det olika typer av människor, som inom alla områden. Vissa köper dem för att se rikare ut, vissa köper dem för att de tycker att de är snygga fast inte har någon lust att pynta upp 70 000 för den äkta varan, medan andra tycker om att ha en klocka som man kan bygga lite med och försöka uppnå en så genuin känsla som möjligt. Att under en lång tid bygga den från en replika till en mer och mer genuin klocka är ett grymt kul projekt. Man kanske börjar med visarna, köper sedan kronan, byter ut datumhjulet, installerar det nya urverket som man sökt i månader efter, osv tills man har en "äkta" hemmabyggd IWC eller vad det nu är.

Få människor som jag har mött har varit så kunniga om urverk, olika märkens sortiment och de detaljer som definierar dessa, som just replika entusiaster. De kan ta mig fan allt om sina klockor. Det är dock synd att det finns en grupp som köper replikor och försöker utge dem för att vara äkta på olika sidor med avsikt att försöka bedra människor på typ ebay. Dessa sabbar för oss som faktiskt är genuint intresserade av klockor, men som inte har råd att ha exakt alla som vi vill ha på en gång. Förhoppningsvis förstår du och andra som stör sig på denna typ av låtsasmänniskor att dessa föraktas av alla, inte bara av er. Det finns alltid köp och sälj-trådar i replikaforumen om man vill handla utan att råka bli upptäckt av eliten med de genuina verken Där säljs för övrigt många äkta klockor också, och homager (om man är av åsikten att dessa inte är äkta).

Homager är också fina klockor många gånger. Tyvärr är det ofta svårare att få en riktigt bra homage som håller lika hög kvalitet som just de dyrare replikorna (ironiskt nog) om man inte vill ha ex. Parnis eller Alpha. Marknaden för replikor är jättestor och de större fabrikerna har större resurser att utveckla fram bra replikor än vad många homage-tillverkare har. Dock finns det massor av små tillverkare som jag älskar och som ofta marknadsför sig på just replikaforum. Polska G. Gerlach t.ex., eller Olivier W. Co. med sina jättedykare

tl;dr. Vem bryr sig egentligen om vad andra gör och har på sig när de inte skadar någon. Det finns ingen anledning att stigmatisera folk om de inte gjort någon illa. Om någon har en homage eller en replika, kul för dem. Säg i stället "schysst dinka!" och gå vidare. Poängen är att man inte vet vilken typ av människa det är. Det kan vara en fattig jävel men som ändå vill ha råd med ett ur, fast samtidigt hatar Seiko. Det kan vara jag som byggt klockor själv tillsammans med vänner eller någon som köpte den i Thailand som ett kul minne. Live and let live, allvarligt.. Det är iaf min syn på det.

Precis min åsikt. Bra skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av BLODSPAKT
Bli medlem på något av dom kända forumen och kolla vilka dom har listade som "Trusted".

Kan du ctrl-v:a dom här?
Citera
2014-05-21, 17:00
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Man stödjer en ful marknad samt stor blås risk. Tror inte att de på fejkfabrikerna har särskilt bra arbetsförhållanden? Nu är det här lite dubbelmoral iom. att jag indirekt stödjer knark karteller men finns ingen annan stans att vända sig, medan i klockvärlden har man massvis med seriösa alternativ.

Gäller ju med det mesta man köper från utlandet. Skor tillverkade i Bangladesh, iPhone från Kina och kalsonger från Guatemala. Tror inte några av dessa har en direkt drömtillvaro. Blåsrisken är däremot ytterst liten om man handlar med seriösa handlare. Men det är klart, googlar man bara efter en klocka och går in på första bästa sida så är det klart man man med stor sannolikhet blir blåst. Av kanske 1000 sidor som säljer replikor är det max några stycken som faktiskt är seriösa.

Citat:
Dessutom köper du en skräphög för 2-3tusen(!). Kika bak några sidor i tråden så skrev ju någon hur han lyckades dra ut hela drevet efter bara någon vecka, det händer inte på en seiko, citizen eller dyl. för 2-3tusen, inte ens en för 800kr. Hur man kan hata Seiko och gå runt med en fejk dinka på armen är ändå ett mysterium för mig.

Finns, som sagts en massa gånger nu, bättre och sämre replikor. Förhoppningsvis handlade han av en seriös handlare och fick den reparerad eller utbytt utan extra kostnad.

Citat:
Min poäng är inte att hata på er som verkar ha replikor som genuint intresse, mer peka alla färskingar åt ett lite vettigare håll än att kasta iväg tusenlappar på skräp. Är man uppe i någon tusenlapp kan man antingen nöja sig med en Seiko, Citizen eller Tissot eller kasta in lite till och få bra klockor som Longines, Certina osv. eller begagnat marknaden där det finns SMPs för under 10.

Vad skräp är, är ju en definitionsfråga det också. Håller absolut med att man kan få grymma grejer för de pengarna, Certina gör fina klockor. Många färskingar börjar sin resa med just replikor eller i sammanhanget billigare genuina märken, men fortsätter sedan till dyrare alternativ när man lär sig mer om dem och man upptäcker att ens intresse är på riktigt. Det hade aldrig funnits så många "gen vs. rep" trådar om det inte vore så att många faktiskt beslutade sig för att köpa en äkta klocka i slutändan.
Citera
2014-05-23, 10:13
Medlem
frigolitpannas avatar
Har en styck Rolex GMT II från ttw888 som stannat, någon som vet en urmakare i göteborgsområdet som reparerar?
Citera
2014-05-23, 10:50
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigolitpanna
Har en styck Rolex GMT II från ttw888 som stannat, någon som vet en urmakare i göteborgsområdet som reparerar?
Finns ingen urmakare som ens vill ta i en fejkat GMT...
Citera
2014-05-24, 01:38
Medlem
frigolitpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Finns ingen urmakare som ens vill ta i en fejkat GMT...
Jo då, dom finns...
Citera
2014-05-24, 05:34
Medlem
Arne Perssons avatar
Ingen seriös iallafall...
Citera
2014-05-24, 11:43
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Ingen seriös iallafall...

Kan de fixa en klocka som inte fungerar så räcker det väl? Går man till en urmakare som inte är återförsäljare till replikamärket så brukar det gå bra.
Citera
2014-05-25, 08:06
Medlem
Facades avatar
Citat:
Du tar ju inte av en så dyr klocka och visar folk.

Varför inte då?
Rätt många lägger märke till min 16713 och jag är inte sen med att skicka över den. Dom uppskattar världens snyggaste Rolex tillsammans med mig, klart dom kan få kika på den ordentligt!

Förstår mig inte på detta med fakes.
Gå bara och köp en Seiko för samma pengar!
Seiko är riktigt, riktigt bra ur för priset. Uppskattade i klockvärlden och även om jag har en Rolex så klarar jag mig inte utan minst en Seiko! Blir nog fler på ingång senare också.
Senast redigerad av Facade 2014-05-25 kl. 08:38.
Citera
2014-05-25, 11:55
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Varför inte då?
Rätt många lägger märke till min 16713 och jag är inte sen med att skicka över den. Dom uppskattar världens snyggaste Rolex tillsammans med mig, klart dom kan få kika på den ordentligt!

Seiko är riktigt, riktigt bra ur för priset. Uppskattade i klockvärlden och även om jag har en Rolex så klarar jag mig inte utan minst en Seiko! Blir nog fler på ingång senare också.
Aldrig fattat grejjen heller, finns riktigt roliga klockor för inte särskilt mycket pengar som man kan köpa istället, finns klockor med fina in-house movements för en väldigt rimlig summa.

Stod mellan en Seiko SKX007 eller en Orient Mako i valet och kvalet och gick faktiskt med Orienten, båda är bra klockor med automatisk in-house movement men tyckte Orienten såg lite roligare men kan hända att jag även köper en SKX senare
Citera
2014-05-25, 13:06
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Varför inte då?

Skulle aldrig falla mig in att ta av mig och låta främmande folk få hålla i en klocka värd 50'000 kronor. Jag kanske bara inte litar på folk

Jag är glad för din skull, att du har hittat ett märke som Seiko som du gillar. Har själv inte hittat någon klocka från Seiko jag tycker om och är personligen rätt ointresserad över om de är uppskattade i klockvärlden eller inte när det är jag själv som måste tycka om den i första hand. Vissa dricker te, vissa dricker kaffe, vissa dricker gärna både och, och man måste inte alltid förstå varför för att acceptera och gilla läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in