Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-16, 10:11
  #1
Medlem
[Infinite]s avatar
"A Good Laugh
Herbert Kelleher was the founder and chief executive of Southwest Airlines. Southwest enjoyed both profits and labor peace even in the worst years for the industry. Always a showman, Mr. Kelleher settled a minor trademark infringement dispute in 1992 by arm-wrestling his adversary. He lost—and was carried off on a stretcher with an intravenous line connected to a bottle of Wild Turkey. It was one of the few good laughs heard in the industry in years."


Why did people laugh?

A Mr. Kelleher had drunk too much liquor
B Mr. Kelleher solved a problem in an unusual way
C Mr. Kelleher got a punishment he deserved
D Mr. Kelleher had made a fool of his competitor

-Svaret är B, men på vilket sätt löste han ett problem?
Citera
2012-06-16, 10:39
  #2
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
... -Svaret är B, men på vilket sätt löste han ett problem?
Genom en avledande manöver, kan man kanske säga. Det överraskande greppet gav troligen större publicitet än vinsten.

– Obviously he had plan B prepared, a diversion in case of defeat.

Sjukvårdspersonalen öppnade knappast kranen. Vätsketillförsel i form av Vild kalkon intravenöst ska i varje fall njutas i mycket små kvantiteter. Huruvida konceptet “Turkey” var en viktig del av plan B, det kan man undra. Kalkonen får ibland representera dåliga filmer.
Citera
2012-06-16, 11:24
  #3
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Genom en avledande manöver, kan man kanske säga. Det överraskande greppet gav troligen större publicitet än vinsten.

– Obviously he had plan B prepared, a diversion in case of defeat.

Sjukvårdspersonalen öppnade knappast kranen. Vätsketillförsel i form av Vild kalkon intravenöst ska i varje fall njutas i mycket små kvantiteter. Huruvida konceptet “Turkey” var en viktig del av plan B, det kan man undra. Kalkonen får ibland representera dåliga filmer.

Men vi snackar båda om armbrytningen(?), i så fall vad var det som han 'löste', avledande av de potentiella arbetskollegernas besvikna känslor över att deras företag/chef förlorat?

Ja, eller dåliga sporthändelser[Tv, Sverige].
__________________
Senast redigerad av [Infinite] 2012-06-16 kl. 12:04.
Citera
2012-06-16, 12:07
  #4
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Men vi snackar båda om armbrytningen(?) i så fall, vad var det som han 'löste', avledande av de potentiella arbetskollegernas besvikna känslor över att deras företag/chef förlorat? ...
Problemet han löste var att vinna även om han förlorade. Nu vann han på poäng i en annan mening än matchvinst. Han hade en poäng ovanför manschetten, metaforiskt uttryckt. Man brukar inte bryta arm med långärmad skjorta och manschett.
Citera
2012-06-16, 12:18
  #5
Medlem
"A Good Laugh

Minnie's arrival in Chicago precipitated a showdown with the reigning King, Big Bill Broonzy.1. In 1933, when Big Bill Broonzy was very popular in Chicago, a blues contest between him and Memphis Minnie took place in a night club. As Broonzy tells the story, in his autobiography Big Bill Blues, (Cassell and Co.London 1956) a jury of fellow musicians awarded Minnie the prize of a bottle of whiskey and a bottle of gin for her performance of "Chauffeur Blues" and "Looking the World Over". Bill grabbed half the prize (the bottle of whiskey) and took it off to drink under a table.

http://hobemianrecords.com/memphisminniehomepage.html

Här är en miniversion av Minnies seger:

Citat:
Memphis Minnie had won, just as Broonzy feared. Estes and Jones approached Minnie, and lifted her onto their shoulders and carrid her around the club. Big Bill got the last laugh though. While the crowd – and Minnie – were busy celebrating the victory, he snatched thebottle of whiskey and drank the whole thing.
http://www.tdblues.com/?p=1564 (min fetning)

Why did people laugh?

A Mr. Broonzy had drunk too much liquor
B Mr. Broonzy solved a problem in an unusual way
C Mr. Broonzy got a punishment he deserved
D Mr. Broonzy had made a fool of his competitor


Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
... -Svaret är B, men på vilket sätt löste han ett problem?
Genom en avledande manöver, kan man kanske säga. Det överraskande greppet gav troligen större publicitet än vinsten.

– Obviously he had plan B prepared, a diversion in case of defeat.

Vinnaren spöades i stället av svartsjuk ("sourly") äkta man som ville ha henne put down (Kansas Joe) :

Citat:
Two of the judges, John Estes and Richard Jones hoisted the victorious Minnie on their shoulders while Kansas Joe remarked sourly "Put her down. She can walk". Broonzy and Minnie became good friends, and played together locally and on the road.
http://hobemianrecords.com/memphisminniehomepage.html

A sour winner i st f sour loser - in the end / "i slutändan" ?

Since she could, she walked - on the road with the loser....
__________________
Senast redigerad av Erleb 2012-06-16 kl. 12:28. Anledning: a looser loser!!!!!
Citera
2012-06-16, 12:25
  #6
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
– Obviously he had plan B prepared, a diversion in case of defeat.

Sjukvårdspersonalen öppnade knappast kranen. Vätsketillförsel i form av Vild kalkon intravenöst ska i varje fall njutas i mycket små kvantiteter. Huruvida konceptet “Turkey” var en viktig del av plan B, det kan man undra. Kalkonen får ibland representera dåliga filmer.

Vad symboliserar spriten och bärandet på båren?
Citera
2012-06-16, 12:30
  #7
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Text
Relevant..
Citat:
spöades i stället av svartsjuk ("sourly") äkta man som ville ha henne put down (Kansas Joe) :
Står inget om svartsjuka, vart får du det ifrån?
Citera
2012-06-16, 12:58
  #8
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Vad symboliserar spriten och bärandet på båren?
Antar att det förstärker det paradoxala underläget som var just en poängmässig vinst. Utslagen men med en åtrådd form av anestesi.

Det verkar som om skrönan har muterat på vägen. Skrönor har en förmåga att göra så.
Citera
2012-06-16, 13:05
  #9
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Antar att det förstärker det paradoxala underläget som var just en poängmässig vinst. Utslagen men med en åtrådd form av anestesi.

Det verkar som om skrönan har muterat på vägen. Skrönor har en förmåga att göra så.

Jo, jo jag förstår att det är en symbolik, men till vad svarar den för, du talar om ett paradoxalt underläge - På vilket sätt?

Förhoppningsvis rolig än idag.
Citera
2012-06-16, 19:15
  #10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Jo, jo jag förstår att det är en symbolik, men till vad svarar den för, du talar om ett paradoxalt underläge - På vilket sätt? ...
Förlusten som var en vinst är motsatsen till en pyrrhusseger. Två korsställda paradoxer:

– Om vi segrar över romarna i ännu en strid är vi förlorade. — (Pyrrhus)

– En sådan förlust bjuder jag gärna på. — (möjlig kommentar från Kelleher ?)
Citera
2012-06-17, 01:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Text
Relevant..

Det var det jag tänkte...

Citat:
Citat:
spöades i stället av svartsjuk ("sourly") äkta man som ville ha henne put down (Kansas Joe) :
Står inget om svartsjuka, vart får du det ifrån?

Vart får du att svaret är B ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]

-Svaret är B [...]
?

Du har tittat i facit?

Det gjorde åtminstone jag (från samma länk där "Kansas Joe remarked sourly : put her down. She can walk") :

Citat:
By 1929, Douglas had married another guitar-player, Joe McCoy, who was a good singer and guitarist, but reputedly a jealous fellow.
http://hobemianrecords.com/memphisminniehomepage.html

Problemet med svartsjuka kan jag förstå, och sen misstänker jag att Joe inte löste problemet in an unusual way - i motsats till Mr. Kelleher då alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
[...]men på vilket sätt löste han ett problem?

Det aktuella problemet - a minor trademark infringement dispute in 1992 - löste han genom att förlora i armbrytning:

Citat:
Southwest enjoyed both profits and labor peace even in the worst years for the industry. Always a showman, Mr. Kelleher settled a minor trademark infringement dispute in 1992 by arm-wrestling his adversary

Inget vanligt sätt:

Citat:
B Mr. Kelleher solved a problem in an unusual way.

En vanlig/usual lösning på dispyten hade riskerat att bli en Pyrrhusseger, om han segrat den vanliga vägen, och en prestigeförlust, om han förlorat den vägen --- som egon2b antytt ovan.

För att undvika Pyrrhussegern och samtidigt rädda ansiktet anordnar han en skenfäktning...

http://www.interglot.com/dictionary/...nf%C3%A4ktning

...där han ser till att get the last laugh.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Antar att det förstärker det paradoxala underläget som var just en poängmässig vinst. Utslagen men med en åtrådd form av anestesi.
[...]

Jfr att bli utburen på bår (stretcher) med att supa sig själv under bordet....

Citat:
Bill grabbed half the prize (the bottle of whiskey) and took it off to drink under a table.
http://hobemianrecords.com/memphisminniehomepage.html

Skrattet blir lösningens surhetsindikator, säkert långt äldre än lackmustestet:

Citat:
Det är den äldsta formen av kemisk surhetsindikator.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lackmuspapper

Men läsförståelsetestet ville få förklarat varför folk skrattade också:

Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
[Läsförståelse] A Good Laugh
[....]
Why did people laugh?
[...]

Begärs det att du ska förstå/förklara skämtet?

Citat:
Explaining a joke is like dissecting a frog: you understand it better, but the frog dies in the process. Mark Twain

Här är ett par swingartisters svar till swingautister:

Citat:
There are many stories about Fats Waller (usually, or Armstrong) being asked what swing was, replying, 'If you don't know what it is, don't mess with it', or 'If you gotta ask, you'll never know'.
http://www.donaldclarkemusicbox.com/...ail.php?s=3287

Gäller samma sak för industrihumor?
Citat:
"[...]It was one of the few good laughs heard in the industry in years."

It don't mean a thing if you aint got that swing?

Citat:
The song became famous, Ellington wrote, "as the expression of a sentiment which prevailed among jazz musicians at the time."

http://en.wikipedia.org/wiki/It_Don't_Mean_a_Thing_(If_It_Ain't_Got_That_Swing)
Citera
2012-06-17, 11:53
  #12
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Det var det jag tänkte...
Om du nu visste att jag skulle svara ironiskt, varför bemödade du dej inte att även förklara kopplingen mellan de båda exemplen(svartsjuka är inte ett faktum i båda fallen, eller ens i något av dem skulle jag påstå, jag förstår inte varför du tar upp den kopplingen:s)?


Citat:
Vart får du att svaret är B ifrån?
Facit.

Citat:
...

Det gjorde åtminstone jag (från samma länk där "Kansas Joe remarked sourly : put her down. She can walk")
På vilket sätt markerade han detta genom att stjäla Minnies whiskyflaska?


Citat:
...
Du behöver förövrigt inte svara på mina frågor som inte ställda till dej.

Glömde visst svara på en sak i mitt förra svar till dej.

Citat:
Citat:
Citat:
Two of the judges, John Estes and Richard Jones hoisted the victorious Minnie on their shoulders while Kansas Joe remarked sourly "Put her down. She can walk". Broonzy and Minnie became good friends, and played together locally and on the road.

http://hobemianrecords.com/memphisminniehomepage.html

A sour winner i st f sour loser - in the end / "i slutändan" ?

Since she could, she walked - on the road with the loser....

Om jag överhuvudtaget ska överväger att gå in och komplettera min information kring det här exemplet, behöver du som tidigare nämnt berätta varför ditt exempel skulle vara relaterat till A Good Laugh.
__________________
Senast redigerad av [Infinite] 2012-06-17 kl. 12:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback