35 247 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 229 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Privatekonomi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
herr.konkel
Medlem
herr.konkels avatar
Hittade ett sparkonto på resurs bank (?) som gav 4% om jag lät bli att fingra på pengarna i ett år.
Har ca 3.3% på mina bolån.
Känns som att det är bättre att spara och därmed ha access till stålarna om man behöver, samt om man får sparken så kanske man inte får "låna upp" om man amorterat ner.
Går bolåneräntan upp blir affären sämre och går den ner så blir den bättre.
Tänker jag fel?

KapitalistJavisst
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Hittade ett sparkonto på resurs bank (?) som gav 4% om jag lät bli att fingra på pengarna i ett år.
Känns som att det är bättre att spara och därmed ha access till stålarna om man behöver, samt om man får sparken så kanske man inte får "låna upp" om man amorterat ner.
Tänker jag fel?

Glöm inte bort att räkna med skatt på intjänad ränta bara.

tmach
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Tänker jag fel?

en sak som du måste ta med i beräkningen är att ränta på sparkontot får du först efter ett år men räntan på lånet kapitaliseras ( = ska betalas ) vanligtvis varje månad. detta äter upp en del av din vinst...

har du riktigt otur så går resurs bank (?) i putten och insättningsgarantin ger bara kapitalet tillbaka men inte räntan...

jag skulle råda dej ( och alla andra ) att amortera istället...

revodneb
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
har du riktigt otur så går resurs bank (?) i putten och insättningsgarantin ger bara kapitalet tillbaka men inte räntan...

jag skulle råda dej ( och alla andra ) att amortera istället...

Du har fel här.

Citat:
Om det institut där du har dina pengar skulle gå i konkurs eller när Finansinspektionen beslutar att garantin ska träda in, ersätter garantin insättningar – kapital och upplupen ränta – upp till ett maximalt belopp motsvarande 100 000 euro per kund.

Källa:

https://www.riksgalden.se/sv/Insattn...ningsgarantin/

GundeS
Medlem
GundeSs avatar
I dessa konstiga tider är det fortfarande en bra affär att belåna huset och sätta in pengarna på banken! T.ex. Bluestep ger 3.70 % ränta. Affären är helt riskfri (så länge som beloppet är avsevärt mindre än € 100 000), men genererar dålig avkastning....

Nurka
Medlem
Det ger en minimal avkastning.

Om vi räknar på TS uppgifter och 1 miljon kronor.

Lånet kostar förutsatt inga ränteändringar 33 000 kr.

Förutsatt att du har stabila inkomster i övrigt så kan du tillgodogöra dig ränteavdraget (vi räknar på en marginalskatt om 30%) om ca 9 900 kr.

Miljonen på banken ger en ränteavkastning på 40 000 kr före skatt, 28 000 kr efter skatt.

Summa 4 900 kr, eller en avkastning på din miljon om 0,49%.

Om det är fullständigt riskfritt med bunden ränta, absolut inga uppläggningsavgifter, faktureringsavgifter eller liknande så är det ju trots allt en plusaffär. Men å andra sidan så låser du upp dig i boendet och riskerar att få betala ränteskillnadsersättning osv.

pjohan
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Glöm inte bort att räkna med skatt på intjänad ränta bara.

Fast å andra sidan har man lika stort ränteavdrag på lånet, så det spelar mindre roll.

Men visst, räntan på sparandet får man betala skatt för när den betalas ut och ränteavdrag får man först året efter men över några år jämnar det där ut sig.

Caelus
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjohan
Fast å andra sidan har man lika stort ränteavdrag på lånet, så det spelar mindre roll.

Men visst, räntan på sparandet får man betala skatt för när den betalas ut och ränteavdrag får man först året efter men över några år jämnar det där ut sig.

Givetvis så jämkar du och får då ut ränteavdraget månadsvis i form av lägre skatt på lönen.

GundeS
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det ger en minimal avkastning.

Om vi räknar på TS uppgifter och 1 miljon kronor.

Lånet kostar förutsatt inga ränteändringar 33 000 kr.

Förutsatt att du har stabila inkomster i övrigt så kan du tillgodogöra dig ränteavdraget (vi räknar på en marginalskatt om 30%) om ca 9 900 kr.

Miljonen på banken ger en ränteavkastning på 40 000 kr före skatt, 28 000 kr efter skatt.

Summa 4 900 kr, eller en avkastning på din miljon om 0,49%.

Om det är fullständigt riskfritt med bunden ränta, absolut inga uppläggningsavgifter, faktureringsavgifter eller liknande så är det ju trots allt en plusaffär. Men å andra sidan så låser du upp dig i boendet och riskerar att få betala ränteskillnadsersättning osv.

Man låser sig inte på något sätt. Inse det. Arbetet med investeringen är minimal, så det är en smart sak att göra. Men avkastningen är som sagt minimal.

Nurka
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Man låser sig inte på något sätt. Inse det. Arbetet med investeringen är minimal, så det är en smart sak att göra. Men avkastningen är som sagt minimal.

Det är klart du låser dig. Hur säkrar du annars räntan på lånet?

Caelus
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det är klart du låser dig. Hur säkrar du annars räntan på lånet?

Antingen kör du rörligt bolån och rörlig sparränta eller så binder du bolånet och binder sparräntan på samma löptid.

Nurka
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Antingen kör du rörligt bolån och rörlig sparränta eller så binder du bolånet och binder sparräntan på samma löptid.

Kör du rörligt så har du inte säkrat arbitraget och riskerar minskad, utebliven eller negativ avkastning. Binder du så är du som det antyder, bunden vilket kan vara negativt.

Vilket är var precis min poäng, vilken dock inte GundeS verkar köpa, varför jag replikerade honom.

Svara på ämne
Topp Dela »