Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-20, 11:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Kör du rörligt så har du inte säkrat arbitraget och riskerar minskad, utebliven eller negativ avkastning. Binder du så är du som det antyder, bunden vilket kan vara negativt.

Vilket är var precis min poäng, vilken dock inte GundeS verkar köpa, varför jag replikerade honom.

Går den rörliga bolåneräntan upp och din sparränta ned så bolåneränta>sparränta så tar du givetvis ut pengarna från sparkontot och börjar amortera..
Citera
2012-09-20, 16:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Går den rörliga bolåneräntan upp och din sparränta ned så bolåneränta>sparränta så tar du givetvis ut pengarna från sparkontot och börjar amortera..

Sparräntan som TS nämnde förutsatte att du inte rörde pengarna på ett år. Tar du då ut pengarna i förtid så går du miste om den högre räntan som givit den minimala avkastningen och hamnar sannolikt istället i det röda. Med tanke på den ytterst lilla marginalen så är det inte värt någon risk.
Citera
2012-09-20, 19:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Sparräntan som TS nämnde förutsatte att du inte rörde pengarna på ett år. Tar du då ut pengarna i förtid så går du miste om den högre räntan som givit den minimala avkastningen och hamnar sannolikt istället i det röda. Med tanke på den ytterst lilla marginalen så är det inte värt någon risk.

Nu pratar jag i generella termer. Det finns (och har funnits) många olika bindningstider där sparränta>bolåneränta.
Just nu får du ju 3,8% på bluestep 3 månaderskonto och rörliga bolån ligger på 2,8-3,3% beroende på hur du förhandlar. Binder du ett år får du 4,5% på Solidum och ett ettårigt bolån ligger på 2,6-3,1%.

Finns fler exempel men tror jag "proved my point".
Citera
2012-09-20, 22:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Nu pratar jag i generella termer. Det finns (och har funnits) många olika bindningstider där sparränta>bolåneränta.
Just nu får du ju 3,8% på bluestep 3 månaderskonto och rörliga bolån ligger på 2,8-3,3% beroende på hur du förhandlar. Binder du ett år får du 4,5% på Solidum och ett ettårigt bolån ligger på 2,6-3,1%.

Finns fler exempel men tror jag "proved my point".

Du har säkert rätt i dina exempel. =) Förklaringen i meningsskiljaktigheten om någon sådan fanns låg då i att vi hänvisade till olika förutsättningar. Jag tog fasta på TS kommentar och du hade i åtanke dina exempel.
Citera
2012-09-22, 14:04
  #17
Medlem
hej och tack för alla svar.
kan någon summera om det är bättre att jag sparar på "högränte"-konto eller amorterar mina huslån..
eller handlar det om ren matematik med avdrag och skatter.. och "räkna själv din latmask" är svaret..
Citera
2012-09-22, 22:18
  #18
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
hej och tack för alla svar.
kan någon summera om det är bättre att jag sparar på "högränte"-konto eller amorterar mina huslån..
eller handlar det om ren matematik med avdrag och skatter.. och "räkna själv din latmask" är svaret..

Det är just nu bättre att spara på högräntekonton än att amortera. Normalfallet är det omvända.
Citera
2012-12-30, 13:30
  #19
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det ger en minimal avkastning.

Om vi räknar på TS uppgifter och 1 miljon kronor.

Lånet kostar förutsatt inga ränteändringar 33 000 kr.

Förutsatt att du har stabila inkomster i övrigt så kan du tillgodogöra dig ränteavdraget (vi räknar på en marginalskatt om 30%) om ca 9 900 kr.

Miljonen på banken ger en ränteavkastning på 40 000 kr före skatt, 28 000 kr efter skatt.

Summa 4 900 kr, eller en avkastning på din miljon om 0,49%.

Om det är fullständigt riskfritt med bunden ränta, absolut inga uppläggningsavgifter, faktureringsavgifter eller liknande så är det ju trots allt en plusaffär. Men å andra sidan så låser du upp dig i boendet och riskerar att få betala ränteskillnadsersättning osv.

Alternativt (0,04-0,033)*0,7=0,049 för en kortare uträkning
Citera
2012-12-30, 13:48
  #20
Medlem
Man kan ju inte bara räkna på summan.

Räknar man med att inflationen är 2% så kommer köpkraften minska och du kommer ut som förlorare.
Citera
2012-12-30, 13:57
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Man kan ju inte bara räkna på summan.

Räknar man med att inflationen är 2% så kommer köpkraften minska och du kommer ut som förlorare.

inflationen är inte 2%!!

man måste skilja på inflationsmål ( som är 2% ) och inflation som just nu är -0.1%

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/
Citera
2012-12-30, 14:02
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Alternativt (0,04-0,033)*0,7=0,049 för en kortare uträkning

uträkning är tyvärr felaktig eftersom den inte tar hänsyn till hur låneräntan kapitaliseras.

om låneräntan hade kapitaliseras på samma sätt som sparräntan, dvs i slutet av året och baserat på 365 eller vid skottår 366 dagar, så hade det varit riktigt..
Citera
2012-12-30, 14:03
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
inflationen är inte 2%!!

man måste skilja på inflationsmål ( som är 2% ) och inflation som just nu är -0.1%

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/

Nej men nu antar jag att TS vill spara i mer än en månad.

Gå här
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Skriv in 100 000 och November 2012 som start och årsmedeltal 2010 som slut så ser du..
Citera
2012-12-30, 14:11
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Nej men nu antar jag att TS vill spara i mer än en månad.

Gå här
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Skriv in 100 000 och November 2012 som start och årsmedeltal 2010 som slut så ser du..

så ser jag vad?

berätta.

om TS ska spara nu och framåt så är väl knappast den historiska inflationen intressant?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback