Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-13, 14:35
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en fråga till er kunniga där ute! Jag har precis införskaffat mig en ljud siren, ej lyse utan bara ljud. Det står på förpackningen siren 12 V , så tänkte att man kanske på något sätt kan koppla denna till cigarettuttaget? Just nu har sirenen två kablar svart och röd, det finns inga färdiga anordningar på kablarna utan det är en svart och röd som man måste koppla själv, vad hade ni gjort i denna situation? Har ni någon lösning angående 12 V uttaget i bile eller måste jag fram till batteriet? Jag funderade på att koppla om tutan men kabeln till tutan bestod av 6 kablar i en rektangulär svart konsol, och jag har varken erfarenhet eller våg till att försöka pilla där, bilen är em volvo s80 2001.

Skriver från mobilen så ber om ursäkt angående stavning och samanhang.

Tackar för all hjälp och råd ni kan ge mig
Citera
2012-06-13, 14:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqarz
Hej!

Jag har en fråga till er kunniga där ute! Jag har precis införskaffat mig en ljud siren, ej lyse utan bara ljud. Det står på förpackningen siren 12 V , så tänkte att man kanske på något sätt kan koppla denna till cigarettuttaget? Just nu har sirenen två kablar svart och röd, det finns inga färdiga anordningar på kablarna utan det är en svart och röd som man måste koppla själv, vad hade ni gjort i denna situation? Har ni någon lösning angående 12 V uttaget i bile eller måste jag fram till batteriet? Jag funderade på att koppla om tutan men kabeln till tutan bestod av 6 kablar i en rektangulär svart konsol, och jag har varken erfarenhet eller våg till att försöka pilla där, bilen är em volvo s80 2001.

Skriver från mobilen så ber om ursäkt angående stavning och samanhang.

Tackar för all hjälp och råd ni kan ge mig

Detta är sirenen! http://www.jula.se/siren-12-v-619173
Citera
2012-06-13, 17:57
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
.. och sen skruvar du fast sirenen på taket?

Gör som brukligt, sätt sirenen i motorrummet, där finns det 12 V också.
Citera
2012-06-16, 09:28
  #4
Medlem
Finns ju olika alternativ hur du gör.
Men 6 kablar, är det verkligen det? har för mig det är 4, + och - till batteriet och + och - till tutan.
Ajja, du placera ju tutan i motorutrymmet, drar dosan snyggt in i bilen.

Finns ju olika alternativ med strömmen, vill du ha konstat ström på den så du kan använda den utan att behöva dra ut den och använda den när du vill? Då kopplar du svarta kabeln (minus) på minus polen på batteriet och röda (plus) kabeln på plus polen på batteriet.

Om du skulle vilja koppla ur den när som helst, som du nämnde tidigare, så går det ju köpa sånt där uttag som du stoppar in i cigguttaget som du koppla plus och minus på bara.

Annars kan du ju koppla plus och minus på batteriet som jag nämnde tidigare och sen via en knapp på instrument panelen.

Som sagt, finns ju hur många lösningar som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback