Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-08, 14:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Verkar ju galet nu när begagnade små segelbåtar är så otroligt billiga i Sverige.
Jag som hoppade in i tråden är ute efter en större och dyrare båt.
Citera
2018-01-08, 17:13
  #14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Om man köper en ny båt i Sverige så är det väl vanlig moms antar jag? Så på en båt för 1 miljon ingår 200 000 kr moms.

Kan man inte lika gärna köpa samma båt i något land med betydligt lägre moms? Inom/utom EU, spelar det roll? (Säg t.ex. att jag köper en miljonbåt i USA och seglar hem den.)

Gäller samma sak för begagnade båtar?

Inom EU så behöver man inte bry sig om det där med moms. Det betalas i landet du handlar i. Det är en av hörnpelarna med hela EU-projektet: Man ska kunna köpa grejer var som helst och sälja var som helst inom EU utan krångel. Kallas "Den inre marknaden".

Köp från utanför EU kan däremot bli en dyrare och krångligare historia än man tänkt sig. Moms och tullavgifter tillkommer.


Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Jag som hoppade in i tråden är ute efter en större och dyrare båt.

Förlåt. Jag var lite snabb i svaret! Men som svar till ursprungs-TS så är mitt svar giltigt. Priserna på små begagnade segelbåtar i Sverige borde ligga bland de lägre i EU.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback