Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-13, 13:09
  #1
Medlem
Dice Daltons avatar
Hej,

jag befinner mig i första stadiet av att köpa segelbåt och lära mig segla. Har 0 erfarenhet. Tittar runt på blocket, läser flashback och just nu "Köpa segelbåt" av Eje Wåhlstedt.

Jag söker efter en billig, liten, enkel båt att lära sig med men ändå kunna bo i.

Då tänkte jag såhär, ja på Blocket finns mycket bra, men om man tog en flygbiljett ner till medelhavet och köpte en båt någonstans där? Kolla runt i hamnar, eller finns kanske någon Blocket-motsvarighet? Det måste ju vara betydligt billigare i många länder för i stort sett samma båt.
Större risk för att bli blåst och språkproblem givetvis...men finns möjligheter?

Min andra fråga är: vilka är bra böcker för att lära sig tekniska och teoretiska grunder för att segla?

Finns det andra som delar liknande intresse och skulle vilja se IRL?
Citera
2012-06-13, 22:20
  #2
Medlem
klinger75s avatar
Du kan helt klart hitta billigare båtar utomlands , mitt råd är att åka till UK och då framförallt isle of wight där det finns ett jätteutbud .

har en kompis som köpte en segelbåt för ca 500k där , säljer han den i sverige så kan han nog få 750-850k

tog ca 10 dagar att segla hem den , då seglade han den inte raka vägen utan gjorde strandhugg

medelhavet ligger för långt bort om man ska segla hem båten enigt min mening
Citera
2012-06-15, 00:59
  #3
Medlem
zharkovs avatar
Tänk på att i medelhavet så är vattnet varmare och solen lyser starkare vilket gör att båtarna åldras fortare.
Båtarna står inte på uppdragna på land 5 månader om året liksom.

Men att kolla UK och norra Frankrike låter bra. (Har aldrig varit där själv).

Frankrikes blocket är f.ö http://www.leboncoin.fr/
Citera
2012-06-16, 12:27
  #4
Medlem
Dice Daltons avatar
tack för bra tips!

Den franska blocket, går det att ändra språket till engelska någonstans?
Citera
2012-06-17, 21:41
  #5
Medlem
I dag är det köparens marknad. Du kan få en bra båt till ett mycket bra pris i Sverige om du bara står på dig. Är du dessutom nybörjare rekommenderar jag dig inte att åka utomlands för att köpa.
Citera
2012-06-18, 11:53
  #6
Medlem
Dice Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken61
I dag är det köparens marknad. Du kan få en bra båt till ett mycket bra pris i Sverige om du bara står på dig. Är du dessutom nybörjare rekommenderar jag dig inte att åka utomlands för att köpa.

Nä, jag har insett det nu också. Jag kom bara på idén och ville raskt testa den typ. Men det lärde mig att när jag vill köpa en större, bättre båt finns det bra marknad i England och Frankrike.



Jag har siktet inställt på en Maxi 77, IF eller Marieholm 20, efter vad jag fått höra om bra första segelbåt.
Vilken är bäst? Eller du som läser tråden, hade du valt nån annan?
Citera
2012-06-18, 23:10
  #7
Medlem
Har själv seglat Maxi 77 i nio år, kanonbra förstabåt. Går bra i vattnet, rymlig i både sittbrunn och invändigt. Finns många bra till salu för en billig peng.
Citera
2017-12-26, 23:56
  #8
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Du kan helt klart hitta billigare båtar utomlands , mitt råd är att åka till UK och då framförallt isle of wight där det finns ett jätteutbud .

har en kompis som köpte en segelbåt för ca 500k där , säljer han den i sverige så kan han nog få 750-850k

tog ca 10 dagar att segla hem den , då seglade han den inte raka vägen utan gjorde strandhugg

medelhavet ligger för långt bort om man ska segla hem båten enigt min mening

Hur väl stämmer dessa siffor idag?
Vinst på 100 lök minst?
Citera
2017-12-27, 00:01
  #9
Avstängd
jag kan köpa båten om någon hämtar den🤣 delar 50/50 på vinsten
Citera
2018-01-04, 21:48
  #10
Medlem
Om man köper en ny båt i Sverige så är det väl vanlig moms antar jag? Så på en båt för 1 miljon ingår 200 000 kr moms.

Kan man inte lika gärna köpa samma båt i något land med betydligt lägre moms? Inom/utom EU, spelar det roll? (Säg t.ex. att jag köper en miljonbåt i USA och seglar hem den.)

Gäller samma sak för begagnade båtar?
Citera
2018-01-04, 23:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Om man köper en ny båt i Sverige så är det väl vanlig moms antar jag? Så på en båt för 1 miljon ingår 200 000 kr moms.

Kan man inte lika gärna köpa samma båt i något land med betydligt lägre moms? Inom/utom EU, spelar det roll? (Säg t.ex. att jag köper en miljonbåt i USA och seglar hem den.)

Gäller samma sak för begagnade båtar?

Om du köper av en privatperson så är där ingen moms inblandad. Om du köper av ett företag är där moms inblandad, men hur den beräknas vet jag inte: på begagnade bilar beräknas momsen tydligen på skillnaden mellan inköps- och försäljningspriserna. Det är tänkbart att det fungerar likadant med båtar, men jag vet inte.
Citera
2018-01-08, 11:18
  #12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Verkar ju galet nu när begagnade små segelbåtar är så otroligt billiga i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback