2012-06-13, 16:12
Medlem
Nu tror jag det är mer hormonerna som styr honom dit än att det är bättre hos grannen... Hämta hem honom, ha honom instängd tills han är kastrerad och släpp honom sedan så är han kanske inte lika intresserad av henne och grannen längre. Låter nästan också som att grannen är sugen på kattungar, om det är så att deras hona inte heller är kastrerad!
Citera
2012-06-13, 16:22
Medlem
NickShadows avatar
Du har fått det hela om bakfoten:

Ingen människa äger en katt.
Det är katten som äger människan.
Citera
2012-06-13, 16:24
Medlem
Tjafsarns avatar
Folk i tråden är idioter. Katter som bor på landet ska självklart vara utekatter, och om en katt du inte äger kommer hem till dig så ska du inte släppa in och mata katten om du vet att det är någon annans katt. Det fattar vem som helst, förutom ni i tråden, och TS's granne. Lagmässigt vet jag inte vad TS har att stödja sig på, det handlar i alla fall om sunt vett och förnuft.

Jag antar att de som kidnappat (ja) katten är sommarboende och vill ha en liten kisse att leka med för barnbarnens skull, och slutar sedan ta in katten när hösten kommer och barnbarnen åkt hem. De vill helt enkelt ha en sommarkatt, och det ska de självklart inte ha.

Jag hoppas att TS förstår att han har rätt att se till att hans katt tillhör honom och ingen annan, och så fort som möjligt klampar över till grannen och hämtar katten och ger dem en avlusning. De kan också tänkbart ha investerat i TS's katts sällskap för att de vill ha kattungar, de kanske förstår att han inte är kastrerad än.

Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Respektera kattjävelns vilja förhelvete. Tydligen så trivs han bättre hos grannen än vad han gör hos dig. Vill inte du att din katt ska vara lycklig? Egoistjävel...

Ta det inte personligt, men din granne är tydligen bättre på att ta hand om kissekatter än vad du är

Ett typiskt jävla "provokativt" idiotiskt Flashbacksvar på en seriös frågeställning. Läste du första kommentaren i tråden och utgick ifrån att alla skulle dissa TS och därför hängde du på? KFK på dig.
Citera
2012-06-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Har ett problem.

Vi skaffade vår andra hankatt i höstas, som inte är kastrerad än. Våran första katt (hane och kastrerad), är ett år äldre och kommer inte överens med andra katter förutom våran andra yngre katt.

Våran granne har en katt, en honkatt vad jag tror. Denna och våran yngsta katt har alltid kommit bra överens, d.v.s. dom har busat utomhus. Nu när våran yngsta har börjat bli lite könsmogen så har han fått lite större intresse för grannens katt, och vi tänkte därför kastrera honom snarast. Men...

Nu är det så att samma granne till råga på det har börjat släppa in våran yngsta katt till dom, detta såg vi från fönstret.

Våran yngsta katt har jag inte sett på flera dagar och jag antar att katten är inne hos dom. Förmodligen tycker dom det är gulligt med våran och deras katt. Jag antar att dom skämmer bort honom också. Detta, samt en deras honkatt som lockar. Jag vill inte att våran katt ska se deras hem som "hem", om ni förstår vad jag menar? Det är ju våran katt, inte deras.

Det är våran katt och jag anser att man schasar bort andra katter som springer vid ens hem, eftersom det sannolikt är någon annans katt. Eftersom det sannolikt är någon annans katt så borde man väl ha vett och förstå att katten kanske ser det som ett nytt hem, att kattens ägare kanske saknar sin katt.

Tanken av att våran katt är inne hos dom, som dom antagligen ligger och gosar med, gör oss frustrerade.

Skall givetvis prata med dom, men vad mer kan man göra egentligen? Blir det inte som att dom snott våran katt, om dom inte lyssnar? Har jag någon lag på min sida? Har jag rätt att klampa rakt in och hämta min katt, om så vore fallet?

Vi bor förövrigt i ett villaområde, i ett samhälle, ute på landet.

Edit: Jag har inte full insyn till grannen, denna bor lite halvavlägset.

1. Varför skaffa katt? de är äckliga och fula.
2. Sluta klaga, håll koll på kattfan och tvinga skiten vara inne?
3. Inomhus katt måste fan vara det mest grymma någonsin, att det är lagligt är bara sjukt.
4. Kastrera katten?
5. Om din katt knullar runt, vad gör det dig för nått? va inte din katt en kille?
6. Varför hatar du din katt för? sluta cockblocka, antingen skär du av kulorna eller så låter du han ligga runt, vad gör det dig något?
7. Spela de nån roll om eran katt chillar hos grannen? den hatar antaligen er, så låt han va på semester.
Citera
2012-06-13, 17:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Om inte katten är märkt på något sätt t.ex med halsband med mobilnummer hur skall då grannen veta att det är din katt. Han/hon kanske tror att det är en övergiven katt och matar och ger den husrum av välmening...

Förövrigt tycker jag att man bör förse frispringande katter med en klocka i halsbandet dom dödar ju annars all småvillt i omgivningen då det ingår i deras natur att jaga. Dom jagar inte för att äta utan för att döda så det blir inte många småfåglar kvar om man inte ger dom en chans att hinna fly.
Senast redigerad av kimdah2002 2012-06-13 kl. 17:29.
Citera
2012-06-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är väl ert fel som släpper ut katten vind för våg. Ha bättre uppsikt över den och se till att den håller sig på er tomt så är problemet löst?
tack du sa mina tankar
Citera
2012-06-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Du har fått det hela om bakfoten:

Ingen människa äger en katt.
Det är katten som äger människan.

Första kloka inlägget hittils.

Man kan inte styra över en katts liv!
Att försöka styra en katt är som att försöka styra en tonåring.
De kanske lyssnar på dig när det bara är ni där men kommer gänget och lockar så faller de direkt!
Citera
2012-06-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Misstänkte att ett sådant svar skulle uppkomma, någon annan? Ser inte direkt någon anledning till att ha katten som innekatt, när man bor på landet.

Det är för att dom börjat släppa in våran katt till dom, som han inte är hemma här hos oss. Innan så har det varit våran dörr han har velat gå in genom, det är ju våran katt, men nu verkar han hellre vilja gå in genom deras dörr. Detta för att dom låter katten gå in hos dom, ser du inte problemet? Det är inte så lätt att försöka ha katten här hos oss, när dom medvetet släpper in den hos dom och har den inne hos sig.

Du kanske anser att man kan plocka upp random katt i ett samhälle, och bli kattens nya ägare? "kattens ägare skulle inte låtit katten fått gå ute, dom får skylla sig själva".

Edit:
Känns lite sådär att boka en tid hos veterinären för kastrering när våran katt kanske kan vara inlåst hemma hos dom dagen för veterinärbesök, när dom är och jobbar.

Men seriöst, du har ju inte ens vågar prata med grannen och spekulerar redan om att de kanske ska stänga inne din katt när den ska kastreras? Gå dit och säg som det är!

Och släpp inte ut fler okastrerade hankatter är du snäll, så hemskt med alla dessa hemlösa kattungar om somrarna.
Citera
2012-06-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Har själv haft detta problem med en granne, som tagit in min katt och gett den mat.

Har talat med polisen som säger att han (grannen) kan dömas för egenmäktigt förfarande. Problemet är att bevisa att han stänger in katten hos sig. Det händer oftast kvällstid när jag är på jobbet.
Du får väl låta katten filma sina förehavanden?
http://smart-cat.noxshop.se/?category_id=6#

Annars finns även pejlare på samma sida, om katten försvinner och man misstänker att den är hos grannen kan man pejla den och oskyldigt ringa på hos grannen och säga "Ursäkta, men jag tror min katt måste ha smitit in hos er när ni haft dörren eller fönstret öppet, kan jag komma in och leta?" Efter några påhälsningar kanske grannen tröttnar?
Citera
2012-06-13, 19:59
Medlem
HarmonicAces avatar
Har du prövat att vara kåt, glad och tacksam?
Citera
2012-06-13, 20:00
Medlem
n00bStylEs avatar
dafuq? grannen är trevligt mot din katt o du blir sur? ok, ok, ja förstår helt o fullt att du kanske inte vill att din katt ska vara inne hos din granne. men vafan du sitter på internet o whinar över hur dum i huvet han är när du själv inte ens kan ta dej i kragen och lungt o sansat förklara läget för din granne?!? han kanske är hur trevlig somhelst och förstår ditt problem och allt blir löst?...

hade förövrigt en katt som bara kom hem till mej engång. ingen aning vems katt de va men sjukt väluppfostrad o ingen vildkatt. kom in o nosa på min egna katt (som förövrigt försökte döda han) gick o la sej på min säng o sen stanna han 1 år. snällaste katten ja haft nånsin, han hade nog nån surkärring till ägare som dej o gilla mej bättre, sen drog han väll vidare när han hitta nån trevligare prick o bo hos än mej.
Citera
2012-06-13, 20:23
Medlem
MuseMusses avatar
Jävlar vilket i-Landsproblem du har...synd om er, fattar dock inte varför du ska haka upp dig på det....grannen är väll bara snäll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in