2012-06-13, 12:02
Medlem
Har ett problem.

Vi skaffade vår andra hankatt i höstas, som inte är kastrerad än. Våran första katt (hane och kastrerad), är ett år äldre och kommer inte överens med andra katter förutom våran andra yngre katt.

Våran granne har en katt, en honkatt vad jag tror. Denna och våran yngsta katt har alltid kommit bra överens, d.v.s. dom har busat utomhus. Nu när våran yngsta har börjat bli lite könsmogen så har han fått lite större intresse för grannens katt, och vi tänkte därför kastrera honom snarast. Men...

Nu är det så att samma granne till råga på det har börjat släppa in våran yngsta katt till dom, detta såg vi från fönstret.

Våran yngsta katt har jag inte sett på flera dagar och jag antar att katten är inne hos dom. Förmodligen tycker dom det är gulligt med våran och deras katt. Jag antar att dom skämmer bort honom också. Detta, samt en deras honkatt som lockar. Jag vill inte att våran katt ska se deras hem som "hem", om ni förstår vad jag menar? Det är ju våran katt, inte deras.

Det är våran katt och jag anser att man schasar bort andra katter som springer vid ens hem, eftersom det sannolikt är någon annans katt. Eftersom det sannolikt är någon annans katt så borde man väl ha vett och förstå att katten kanske ser det som ett nytt hem, att kattens ägare kanske saknar sin katt.

Tanken av att våran katt är inne hos dom, som dom antagligen ligger och gosar med, gör oss frustrerade.

Skall givetvis prata med dom, men vad mer kan man göra egentligen? Blir det inte som att dom snott våran katt, om dom inte lyssnar? Har jag någon lag på min sida? Har jag rätt att klampa rakt in och hämta min katt, om så vore fallet?

Vi bor förövrigt i ett villaområde, i ett samhälle, ute på landet.

Edit: Jag har inte full insyn till grannen, denna bor lite halvavlägset.
Senast redigerad av mekanikweed 2012-06-13 kl. 12:06.
Citera
2012-06-13, 12:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är väl ert fel som släpper ut katten vind för våg. Ha bättre uppsikt över den och se till att den håller sig på er tomt så är problemet löst?
Citera
2012-06-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är väl ert fel som släpper ut katten vind för våg. Ha bättre uppsikt över den och se till att den håller sig på er tomt så är problemet löst?

Misstänkte att ett sådant svar skulle uppkomma, någon annan? Ser inte direkt någon anledning till att ha katten som innekatt, när man bor på landet.

Det är för att dom börjat släppa in våran katt till dom, som han inte är hemma här hos oss. Innan så har det varit våran dörr han har velat gå in genom, det är ju våran katt, men nu verkar han hellre vilja gå in genom deras dörr. Detta för att dom låter katten gå in hos dom, ser du inte problemet? Det är inte så lätt att försöka ha katten här hos oss, när dom medvetet släpper in den hos dom och har den inne hos sig.

Du kanske anser att man kan plocka upp random katt i ett samhälle, och bli kattens nya ägare? "kattens ägare skulle inte låtit katten fått gå ute, dom får skylla sig själva".

Edit:
Känns lite sådär att boka en tid hos veterinären för kastrering när våran katt kanske kan vara inlåst hemma hos dom dagen för veterinärbesök, när dom är och jobbar.
Senast redigerad av mekanikweed 2012-06-13 kl. 12:26.
Citera
2012-06-13, 12:39
Medlem
azwethinkweizs avatar
Du borde konfrontera dom. Helst idag.
Ju längre tid som går kan det bli svårare att "få er katt tillbaka". Har själv sett exempel på detta och det kan gå väldigt fort. Katter är inte lojala på det sättet.
Citera
2012-06-13, 12:40
Medlem
MeFfss avatar
Jag förstår dilemmat. Har varit med om liknande, fast då matade grannen min katt utomhus på sin tomt...

Jag tycker att du ska gå dit och prata med dom. Berätta att det faktiskt är din katt och att dom inte har med den att göra.
Om du har någon lag på din sida vet jag inte.
Citera
2012-06-13, 12:49
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Misstänkte att ett sådant svar skulle uppkomma, någon annan? Ser inte direkt någon anledning till att ha katten som innekatt, när man bor på landet.
Varför är dte ett dåligt svar? Att bo på landet är ingen ursäkt till att inte ha koll på sin katt

Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Känns lite sådär att boka en tid hos veterinären för kastrering när våran katt kanske kan vara inlåst hemma hos dom dagen för veterinärbesök, när dom är och jobbar.
Se till att då ha katten inne hos er
Citera
2012-06-13, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

hhaha man kan ju inte tvinga en katt till att stanna på ett ställe.

Saken är ju den att om katten fortsätter att springa in hos grannen och käka osv finns det ju risk att katten trivs bättre där och vips så har ni ingen katt mer.
Citera
2012-06-13, 13:11
Medlem
apeofspaces avatar
äh fan vad löjligt , låt katten leva sitt liv som en vagabond , grym katt fan .
klart att katten vill vara med grannens katt .
låt dom köpa katten ifall den trivs bättre där och skaffa en ny , ta det lugnt.
Citera
2012-06-13, 13:13
Medlem
Hysteri90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Varför är dte ett dåligt svar? Att bo på landet är ingen ursäkt till att inte ha koll på sin katt

Se till att då ha katten inne hos er
Det är ingen hund det handlar om! Hundar går att hålla koll på det viset du babblar om, men inte en katt.

Ts, jag råder dig att gå dit genast och säga till på skarpen, och händer det igen så hotar du med polisanmälning ( Vet dock inte hur lagen ser på detta, men ett hot bör räcka för att det ska bli fridens igen)

Lycka till!
Senast redigerad av Hysteri90 2012-06-13 kl. 13:16. Anledning: stavfel
Citera
2012-06-13, 13:17
Medlem
apeofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Jag får nog ge dig samma svar här igen, det är ingen hund det handlar om!

Ts, jag råder dig att gå dit genast och säga till på skarpen, och händer det igen så hotar du med polisanmälning ( Vet dock inte hur lagen ser på detta, men ett hot bör räcka för att det ska bli fridens igen)

Lycka till!

men polisanmäla vadå ? att TS själv inte har sitt djur under uppsikt .
Det är typ som att polisanmäla grannen för att min hund springer in till honom. riktigt smart...
Citera
2012-06-13, 13:19
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Det är ingen hund det handlar om! Hundar går att hålla koll på det viset du babblar om, men inte en katt.

Lycka till!
Nej det är ingen hund men klarar inte TS att ha koll på sin katt så får han ha den inomhus.
Citera
2012-06-13, 13:55
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Nej det är ingen hund men klarar inte TS att ha koll på sin katt så får han ha den inomhus.
Håller med. Tyder definitivt på dålig uppfostran, katten ska från tidig ålder lära sig att inte slå sig i slang med främlingar. Såna som TS borde inte få bli kattägare!!! Skaffa en bur eller förvara katten i en byrålåda!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in