2012-06-13, 20:29
Medlem
Storsnusarns avatar
Håll katten under bättre uppsikt helt enkelt. Jag har haft minst 3 olika katter som kommit in i mitt hem utan att jag själv vetat om det (öppen dörr, fönster på glänt). Lyckligtvis har inte mina hundar varit hemma vid dessa tillfällen. Och trots att jag är trött på alla dessa jävla katter som stryker omkring hejvilt så är jag djurvän, och inser att det inte är kattens egna fel att ägaren inte har bra koll.

Hade någon av katternas ägare kommit och klagat att jag tar hand om deras djur (vatten, lite mat och kelande) vet jag inte vad jag hade gjort, trott, tyckt eller tänkt.

MvH
Senast redigerad av Storsnusarn 2012-06-13 kl. 20:33.
Citera
2012-06-13, 20:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuseMusse
Jävlar vilket i-Landsproblem du har...synd om er, fattar dock inte varför du ska haka upp dig på det....grannen är väll bara snäll?

Är det bara u-landsproblem man skall bry sig om?

Det är ju en familjemedlem som är på rymmen...
Citera
2012-06-13, 20:54
Medlem
Prata med dom? Bor du på landet som du säger så är man ju mer eller mindre tvungen att umgås eller åtminstone snacka lite med grannarna då och då. Eller så kan du ju hämnas, släpp in grannkärringen och gosa med henne istället.
Citera
2012-06-13, 22:14
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Respektera kattjävelns vilja förhelvete. Tydligen så trivs han bättre hos grannen än vad han gör hos dig. Vill inte du att din katt ska vara lycklig? Egoistjävel...

Ta det inte personligt, men din granne är tydligen bättre på att ta hand om kissekatter än vad du är

Men vafan! Det är ju bara för att grannen har en honkatt som ligger där och särar på benen som hankatten hänger hos den andra familjen.
Tänk om en familj lockade dig med att deras snygga dotter låg och särade på benen för dig. Du hade ju dissat din mamma och pappa lätt för det. Skulle inte din pappa kunna gå och dra dig i örat och hämta hem dig då?

Det är klart TS ska gå hem till grannen och säga till. Ge hit kattjäveln annars jävlar.
Citera
2012-06-13, 22:36
Medlem
Jag kan inget om katter, så borde hålla tyst, men funderade på en sak. Hur är katter med mat? Slutar de äta när de fått i sig tillräckligt? Eller kan de som tex. hästar gå bananas, äta allt de kommer åt och sen må skit? Antar att de kan kontrollera sig, men om inte så kan det ju vara fint att veta så att ni inte dubbelmatar katten, både ni och grannen. Och ja, jag är medveten om att de kan äta ute i naturen även fast man inte serverar dom whiskas, så min tanke är antagligen korkad

Vilket som tycker jag väl att det låter vettigt att prata med grannen på ett vänligt sätt. Kanske har du helt missuppfattat deras agerande, många konflikter beror ju på missförstånd. Hoppas det löser sig!
Citera
2012-06-13, 22:44
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3arlTurn3r
Håller med. Tyder definitivt på dålig uppfostran, katten ska från tidig ålder lära sig att inte slå sig i slang med främlingar. Såna som TS borde inte få bli kattägare!!! Skaffa en bur eller förvara katten i en byrålåda!!

Har du någonsin ens haft en katt? Dumma jävel.
Citera
2012-06-13, 23:31
Medlem
HaxxarNs avatar
Hahaha tänk er vad hemskt scenario: Ni är precis "könsmogna", börjat få intresse för grannflickan och ju mer intresse ni visar blir föräldrarna nervösa. Beslut fattas och era pungkulor klipps av. Fy fan vad muslimskt av TS. Låt kattjäveln göra vad den vill.
Citera
2012-06-13, 23:36
Medlem
Förstår att många tycker det är roligt att trolla, eller att många tror att man uppfostrar katter till hundar, men frågeställningen är seriöst ställd. Troll och okunnigt folk undanbedes.

Jag vill klargöra att det är jag och min sambo som äger katten, juridiskt sett.

Våran granne tämjer våran katt till att bli deras egna, det är problemet, och självklart skall jag prata med dom. Oavsett om det är kattungar dom är ute efter, eller att sno våran katt, eller ingenting alls, så medför deras handlingar att våran katt blir fäst där och att att vi inte har våran katt här hos oss.

Frågan är om dom får göra så, att medvetet släppa in katten och ha den som sin egna, då det är vi som juridiskt sett äger katten? Vad kan jag göra om dom inte lyssnar på vårat framtida samtal, om dom fortsätter tämja iväg katten från oss? Det är en sak om katter springer in till folk, att folk klappar dom, är det jobbigt så schasa iväg dom, men det är en annan sak att börja tämja katterna till ett nytt hem så ägarna blir fråntagna sin katt.

Edit:
Jag kanske skulle lagt tråden i juridik forat, så man slapp sandlådenivån.
Senast redigerad av mekanikweed 2012-06-14 kl. 00:03.
Citera
2012-06-13, 23:54
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Har ett problem.

Vi skaffade vår andra hankatt i höstas, som inte är kastrerad än. Våran första katt (hane och kastrerad), är ett år äldre och kommer inte överens med andra katter förutom våran andra yngre katt.

Våran granne har en katt, en honkatt vad jag tror. Denna och våran yngsta katt har alltid kommit bra överens, d.v.s. dom har busat utomhus. Nu när våran yngsta har börjat bli lite könsmogen så har han fått lite större intresse för grannens katt, och vi tänkte därför kastrera honom snarast. Men...

Nu är det så att samma granne till råga på det har börjat släppa in våran yngsta katt till dom, detta såg vi från fönstret.

Våran yngsta katt har jag inte sett på flera dagar och jag antar att katten är inne hos dom. Förmodligen tycker dom det är gulligt med våran och deras katt. Jag antar att dom skämmer bort honom också. Detta, samt en deras honkatt som lockar. Jag vill inte att våran katt ska se deras hem som "hem", om ni förstår vad jag menar? Det är ju våran katt, inte deras.

Det är våran katt och jag anser att man schasar bort andra katter som springer vid ens hem, eftersom det sannolikt är någon annans katt. Eftersom det sannolikt är någon annans katt så borde man väl ha vett och förstå att katten kanske ser det som ett nytt hem, att kattens ägare kanske saknar sin katt.

Tanken av att våran katt är inne hos dom, som dom antagligen ligger och gosar med, gör oss frustrerade.

Skall givetvis prata med dom, men vad mer kan man göra egentligen? Blir det inte som att dom snott våran katt, om dom inte lyssnar? Har jag någon lag på min sida? Har jag rätt att klampa rakt in och hämta min katt, om så vore fallet?

Vi bor förövrigt i ett villaområde, i ett samhälle, ute på landet.

Edit: Jag har inte full insyn till grannen, denna bor lite halvavlägset.

Katter väljer alltid sitt sällskap och jag undrar hur man är funtad om man är svartsjuk på sin granne för att ens katt inte alltid dyker upp hemmavid? Katter är smarta och de går alltid till personen som de får mest av när det gäller trygghet och omvårdnad. Se till kattens bästa och var glad för att den får det bästa av två världar.
Citera
2012-06-13, 23:58
Medlem
Stiffnippless avatar
Köpekatt, eller hur?
Citera
2012-06-14, 00:36
Medlem
mrf00ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är väl ert fel som släpper ut katten vind för våg. Ha bättre uppsikt över den och se till att den håller sig på er tomt så är problemet löst?

Se till att den håller sig på deras tomt? Hur fan ska det gå till hade du tänkt dig? Ska de koppla katten? Det är väl för fan inte deras fel att en annan person släpper in en främmande katt, man gör inte så bara.
Citera
2012-06-14, 06:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrf00l
Se till att den håller sig på deras tomt? Hur fan ska det gå till hade du tänkt dig? Ska de koppla katten? Det är väl för fan inte deras fel att en annan person släpper in en främmande katt, man gör inte så bara.
Som sagt om man är rädd om ett husdjur katt, hund, iller, minigris, spottkobra m.m. så släpper man inte ut den vind för våg utan uppsikt eller åtminstonne vara märkt.

Enkel lösning: Kastrera katten (så springer den inte runt så mycket) sätt på det ett halsband med klar och tydlig ägarinstruktion (ditt namn, telefonnummer och texten "ring vid upphittande" t.ex) sätt även en klocka i halsbandet så har du kvar småfåglar och andra riktiga vilda djur i omgivningen. Ägarmarkering underlättar även när den springer ut på vägen och blir överkörd, vet inte hur många katter jag kört över i mina dar som varit omärkta som man bara avlivat och låtit ligga kvar utan att kunna meddela ägaren.
Senast redigerad av kimdah2002 2012-06-14 kl. 06:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in